Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął kolejny rekord – w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4 proc. więcej towarów niż planowano, osiągając ponad 40 mln ton.
Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9 proc. więcej niż w roku 2016. - To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton – powiedział, podczas konferencji prasowej - Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdańsk, rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.
- Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał – powiedział Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
W strukturze przeładunkowej nadal dominuje drobnica, która w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412 procc lepszy niż w 2016 roku.
W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk – osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22 proc. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku. Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7 proc. więcej niż w 2016 roku. Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5 proc. ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4 proc.), trzecią węgiel (12,5 proc.). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05 proc., zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.
(źr. ZMPG SA)