Konto pracodawcy


Rynek pracy w logistyce - więcej obaw niż optymizmu?

Kończący się rok 2011 był pełnym wzywań dla firm z branży TSL. Rosnące koszty, nasilająca się konkurencja cenowa i postępująca konsolidacja rynku. Z drugiej strony problem niedoboru specjalistów i talentów rozumiany jako brak dostępu do właściwych kwalifikacji we właściwym miejscu i czasie. Działy HR skupiały się na utrzymaniu wysokiego zaangażowani pracowników i odpowiednich systemów motywacji. Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli działów personalnych w firmach logistycznym nadchodzący rok nie będzie łatwiejszy, zwłaszcza że niepewność gospodarcza nie sprzyja rozwojowi zatrudnienia.

 

W branży TSL jest jeszcze sporo do zrobienia, aby pozyskiwać najlepszych specjalistów na rynku, zwłaszcza w obliczu drugiej fali kryzysu. W tym roku firmy szczególnie odczuły niedobór spedytorów międzynarodowych i skutecznych sprzedawców. Około 60 proc. ogłoszeń o pracy dotyczyło właśnie tej grupy specjalistów. Dlatego pracodawcy poszukiwali sposobów na zaangażowanie i motywację pracowników i to przy relatywnie niskich płacach w porównaniu z innymi branżami.
- Tendencją obserwowaną chyba nie tylko w branży TSL jest wzrost oczekiwań kandydatów wobec wynagrodzenia zasadniczego i pakietu benefitów. Pewne świadczenia jak np. dofinansowanie prywatnej opieki medycznej czy zajęć sportowych, stały się już standardem i wielu potencjalnych pracowników ich oczekuje. - wyjaśnia Magdalena Majewska z Zespołu Polityki Personalnej Schenker Sp. z o.o.

Wśród pozytywów tej sytuacji można doszukiwać się poprawy jakości pracy w małych i średnich firmach, dzięki czemu na równych warunkach konkurują one o pracowników.


Brak spokoju i ciągła niepewność
Chociaż prognozy gospodarcze na rok 2012 zapowiadają kolejny rok wzrostu w polskiej gospodarce, to jednak najbliższe miesiące będą okresem niepewności na rynku pracy. Wynika to m.in. z międzynarodowych powiązań dużych korporacji, których kłopoty na rynkach macierzystych mogą skutkować wycofywaniem kapitału z Polski.
- Istnieje ryzyko, iż pomimo tego, że Polska jest rynkiem wzrostu, firmy będą ciąć inwestycje, a co za tym idzie również zatrudnienie. Można się też spodziewać, iż dobrzy specjaliści, z racji niepewności na rynku, niechętnie będą zmieniać miejsce zatrudnienia. Działy rekrutacji będą więc zmuszone do wypracowania nowych skutecznych strategii rekrutowania wartościowej kadry. Jednocześnie działy HR, dążąc do redukcji kosztów związanych z rekrutacją, będą zainteresowane wdrażaniem systemów rozwoju dla najbardziej cennych pracowników - mówi Jacek Głowacz HR specialist w Rohlig Suus Logistics SA.
O ile w ostatnich trzech latach notowano dwucyfrowe wzrosty zatrudnienia, teraz firmy nie chcą wypowiadać się na temat prognoz zatrudnienia w  nadchodzącym roku. 
- Trudno w tym momencie wyrokować, czy przyszły rok zachowa tę tendencję. Można się bowiem spodziewać, iż wobec obniżenia prognoz wzrostu gospodarczego w Polsce, a także zapowiedzi recesji w UE, zapotrzebowanie firm na nowych pracowników również będzie miało tendencję spadkową - prognozuje Jacek Głowacz.
Zadbaj o kulturę pracy i system motywacji
Firmy będą musiały szczególnie zadbać o pracownika i swój wizerunek pracodawcy, czyli o employer branding i to w szerokim znaczeniu tego pojęcia. Zadbanie o dobrą atmosferę w pracy to podstawa, gdyż jest ona jednym z ważniejszych czynników wpływających na zaangażowanie pracownika i przywiązanie do firmy. Jednakże zawsze na pierwszym miejscu jest wynagrodzenie a także możliwość rozwoju i awansu. 
- Nadrzędnym celem HR-u w branży TSL jest skuteczność,  czyli umiejętność pozyskania dla danej firmy najbardziej utalentowanych pracowników oraz stworzenie warunków, aby chcieli oni rozwijać się w ramach tej, a nie innej organizacji. Być najlepszym dla najlepszych. Pracodawcy coraz więcej oferują swoim pracownikom. Tak więc, jeśli chce się zainteresować swoją firmą najlepszych specjalistów, trzeba oferować im nie tylko dobre benefity, ale także ciekawą pracę i szerokie możliwości rozwoju. - mówi Magdalena Majewska z Schenkera.
To właśnie działy HR odpowiadają za strategiczny element działalności firmy czyli pracownika, dla którego muszą stworzyć takie warunki pracy aby nie czuł potrzeby zmiany miejsca pracy.
- Wyzwaniem w tym roku było nie tylko dotarcie do właściwych kandydatów i pozyskanie ich z rynku ale utrzymanie też kluczowych i rozwojowych pracowników, którzy dotrzymają kroku firmie w nadchodzących latach.  Ze względu na niepewną sytuację gospodarczą  kolejnym wyzwaniem będzie zapewnienie właściwego motywowania pracownikom wobec oczekiwanego braku możliwości zwiększenia wynagrodzeń. - komentuje Dorota Czekała główny specjalista ds. HR Hellmann Worldwide Logistics Polska. Jest to jedna z nielicznych firm, która optymistycznie patrzy w przyszłość i otwarcie mówi o zwiększeniu zatrudnienia w 2012 roku. Podobne działania zapowiada Bałtycki Terminal Kontenerowy.
- W nadchodzącym 2012 roku będziemy się głównie koncentrować na doskonaleniu systemów motywacyjnych zwiększających wydajność i zaangażowanie pracowników. Jak co roku będziemy też rozwijać i doskonalić kompetencje naszych pracowników poprzez różnego rodzaju programy szkoleniowe. Planujemy też zwiększyć zatrudnienie na stanowiskach operatorów urządzeń do przeładunku kontenerów - mówi Jagoda Danowska kierownik Działu Kadr i Płac w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.


Dobra komunikacja i zaangażowanie w CSR
Nie bez znaczenia w polityce personalnej pozostaje komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna firmy. Otwarty i jasny przekaz do pracowników z informacjami choćby najgorszymi potrafi zdziałać cuda zwłaszcza w sytuacji kryzysowej. Dobra komunikacja na każdym szczeblu organizacji buduje zaufanie w zespole i spokój oraz minimalizuje wiele ryzyk związanych z zarządzaniem kadrami. 
- Największym kapitałem są ludzie, poprzez systematyczne działania promujące otwartą komunikację, dedykowane programy rozwojowe, możliwość uczestnictwa w interesujących zadaniach, dobrą i profesjonalną kulturę organizacyjną możemy zwiększyć ich zaangażowanie, lojalność i satysfakcję w codziennej pracy - mówi Anna Glib HR manager  DHL Global Forwarding Sp. z o.o.
Otwarta komunikacja to także budowanie dobrych relacji z otoczeniem zewnętrznym. Działania CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu nabiera szczególnego znaczenia a budowaniu wizerunku firmy jako pracodawcy w otoczeniu, w którym działa. A więc w otoczeniu, z którego wywodzą się najczęściej pracownicy. Przemyślane programy CSR zwiększają pracownikom możliwości  rozwoju na różnych płaszczyznach, a przede wszystkim lepszemu zaangażowaniu w to co robi.
- Zaplanowanym i długoterminowym działaniem w obszarze HR jest rozwój pracowników i tych kompetencji, które są kluczowe dla operatora logistycznego. Sprzyja temu przejrzysta komunikacja wewnętrzna w Spółce i konsekwentna realizacja strategicznych celów. Nie bez znaczenia pozostaje chęć świadomego zwiększenia zaangażowania pracowników w funkcjonowanie firmy - pomoc w realizacji własnych zainteresowań, udział w akcjach społecznych i charytatywnych. - mówi Radosław Moryń dyrektor rozwoju Pekaes SA.
Rozwój oraz realizacja ambitnych zadań powinny być zapewnione każdemu pracownikowi bez względu na stanowisko, które zajmuje.
- Strategia inwestycji w ludzi kierujących się niestereotypowymi sposobami zarządzania, wdrażania produktów, w ludzi, którzy nie boją się podejmować wyzwań, są proaktywni oraz chcą się rozwijać pozwoliła nam na uniknięcie negatywnych zjawisk obecnych na rynku pracy. - mówi Anna Glib z DHL Globalal Forwarding. - Największe wyzwania w 2012 roku wiążą się z utrzymaniem dotychczasowej polityki zarządzania zasobami ludzkimi oraz rozwojem dotychczasowych działań związanych z employer brandingiem – opinią DHL Global Forwordnig, jako dobrego pracodawcy. Zamierzamy to zrealizować przy udziale i wsparciu dotychczasowych pracowników, więc nie planujemy żadnych zmian w strukturze zatrudnienia. - dodaje Anna Glib.


Wszyscy mówią niemal jednym głosem, że najbliższy rok będzie wymagający i musimy zmierzyć się z budżetami, rynkiem i jego spowolnieniem. Aby temu sprostać trzeba podnosić poprzeczkę  jakości świadczonej pracy i realizowanych zadań, a tego nie osiągnie się bez odpowiednio zmotywowanych, zdeterminowanych, zaangażowanych i mocno nastawionych na sukces ludzi.

(opr. Beata Trochymiak)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
Brexit w transporcie: sytuacja się normuje?
Indeks Logistyczny Agility o szansach na światowe ożywienie w 2021!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Fracht FWO Polska ogłasza kolejne rekrutacje i przedstawia kierunki rozwoju
Wzrost zadłużenia na rynku KEP - średnio dłużnik z tej branży ma do oddania ok. ...
CHEP i Zbyszko rozszerzają współpracę
Poczta Polska zbuduje swój hub w Porcie Solidarność (CPK)
Dock Doors of Giving - Prologis przekazał ponad 275 tys. euro na cele dobroczynne
UPS opublikował wyniki za 2020 – przychody wzrosły o 14,2 proc.
FM Logistic rozpoczyna budowę nowego centrum magazynowego w Wiskitkach
GLS wdrożył geokodowanie paczek
ID Logistics podsumowało 2020 rok – wzrost sprzedaży o 7,1 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC