Główny Urząd Statystyczny opublikował podsumowanie transportu intermodalnego w Polsce w 2016 roku, które opisuje dane statystyczne związane z infrastrukturą do obsługi transportu intermodalnego. W 2016 r. na terenie Polski zlokalizowanych było 35 aktywnych terminali, z czego 7 obsługiwało ładunki w relacji morze-kolej / morze-droga (terminale morskie), a 28 terminali w relacji kolej-droga (terminale drogowe). Wykorzystanie mocy przeładunkowych polskich terminali lądowych sięgało około 50 proc, a morskich ponad 60 proc.
Terminale morskie
Jak podaje GUS - długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2016 r. wyniosła łącznie 7,5 km, w tym 72,2 proc. stanowiły nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 8,2 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali 55,3 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych 42,7 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 99,3 tys. TEU. Terminale morskie posiadały łącznie 12,5 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, z czego 72,5 proc. przeznaczone było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie na terminalu morskim wyniosła 52 szt.
Infrastruktura terminali lądowych
W 2016 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 17,7 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 61,8 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych – 57,3 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 53,7 tys. TEU. Terminale lądowe w 2016 r. posiadały łącznie 55,6 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, w tym 54,1 proc. przeznaczone było bezpośrednio do załadunku /wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie na terminalu lądowym to 32 sztuki.
Przeładunki w terminalach intermodalnych
Według statystyk GUS, łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,3 mln TEU, w tym w terminalach morskich było to 5,6 mln TEU, a w terminalach lądowych 2,7 mln TEU. Stopień wykorzystania ich mocy przeładunkowych osiągnął 57,6 proc. (w terminalach morskich 63,3 proc., w terminalach lądowych 45,7 proc.). W 2016 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 48,2 mln ton ładunków skonteneryzowanych, w tym przewiezionych transportem morskim – 21,5 mln ton (co stanowiło 44,6 proc. ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym 12,9 mln ton (26,7 proc.), a transportem kolejowym 13,8 mln ton (28,7 proc.). W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40’ (57,4 proc.). Udział kontenerów 20’ wyniósł 36,7 proc., kontenerów 45’ i więcej 5,2 proc., a 30’ 0,7 proc. W przewozie transportem intermodalnym dominowały ładunki z grupy chemikalia i produkty chemiczne, które stanowiły 21,2 proc. ogółu przetransportowanych ładunków, towary mieszane 23,8 proc., produkty spożywcze napoje i tytoń 12,5 proc.
(red./źr. GUS)