Dodaj ogłoszenie o pracy


Moce przeładunkowe terminali intermodalnych wykorzystane zaledwie w połowie

Główny Urząd Statystyczny opublikował podsumowanie transportu intermodalnego w Polsce w 2016 roku, które opisuje dane statystyczne związane z infrastrukturą do obsługi transportu intermodalnego. W 2016 r. na terenie Polski zlokalizowanych było 35 aktywnych terminali, z czego 7 obsługiwało ładunki w relacji morze-kolej / morze-droga (terminale morskie), a 28 terminali w relacji kolej-droga (terminale drogowe). Wykorzystanie mocy przeładunkowych polskich terminali lądowych sięgało około 50 proc, a morskich ponad 60 proc.

Terminale morskie
Jak podaje GUS - długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2016 r. wyniosła łącznie 7,5 km, w tym 72,2 proc. stanowiły nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 8,2 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali 55,3 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych  42,7 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 99,3 tys. TEU. Terminale morskie posiadały łącznie 12,5 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, z czego 72,5 proc. przeznaczone było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie na terminalu morskim wyniosła 52 szt.

Infrastruktura terminali lądowych
W 2016 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 17,7 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 61,8 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych – 57,3 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 53,7 tys. TEU. Terminale lądowe w 2016 r. posiadały łącznie 55,6 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, w tym 54,1 proc. przeznaczone było bezpośrednio do załadunku /wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie na terminalu lądowym to 32 sztuki.

Przeładunki w terminalach intermodalnych
Według statystyk GUS, łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,3 mln TEU, w tym w terminalach morskich było to 5,6 mln TEU, a w terminalach lądowych 2,7 mln TEU. Stopień wykorzystania ich mocy przeładunkowych osiągnął 57,6 proc. (w terminalach morskich 63,3 proc., w terminalach lądowych 45,7 proc.). W 2016 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 48,2 mln ton ładunków skonteneryzowanych, w tym przewiezionych transportem morskim – 21,5 mln ton (co stanowiło 44,6 proc. ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym 12,9 mln ton (26,7 proc.), a transportem kolejowym 13,8 mln ton (28,7 proc.). W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40’ (57,4 proc.). Udział kontenerów 20’ wyniósł 36,7 proc., kontenerów 45’ i więcej 5,2 proc., a 30’ 0,7 proc. W przewozie transportem intermodalnym dominowały ładunki z grupy chemikalia i produkty chemiczne, które stanowiły 21,2 proc. ogółu przetransportowanych ładunków, towary mieszane 23,8 proc., produkty spożywcze napoje i tytoń 12,5 proc.

(red./źr. GUS)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.