Konto pracodawcy


Nadwaga i otyłość kierowców zagrożeniem dla branży transportowej

Nadmierna waga ciała to problem, z którym boryka się większość mężczyzn w Polsce. Czynnikiem, który zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń masy ciała, jest przede wszystkim charakter i specyfika wykonywanego zawodu. Aż 67 proc. mężczyzn, pracujących jako zawodowi kierowcy pojazdów ciężarowych, zmaga się z nadwagą lub otyłością – tak wynika z „Raportu o stanie zdrowia kierowców” Fundacji Truckerslife. To poważne zagrożenie dla transportu.

Na rynku transportowym od lat brakuje wykwalifikowanych pracowników. Jest to jedna z kluczowych barier rozwoju sektora, zatrudniającego obecnie około pół miliona kierowców samochodów ciężarowych. Według raportu PwC, na rynku pracę w tym segmencie znalazłoby  nawet dodatkowych 100 tys. osób.
– Branży transportowej nie stać na absencję w pracy albo utratę pracowników. Popyt na kierowców zawodowych samochodów ciężarowych utrzymuje się na wysokim poziomie. Część firm decyduje się nawet, mimo istniejących barier administracyjnych, na zatrudnienie obcokrajowców. Nie wypełnią oni jednak całkowicie luki na rynku pracy – mówi Krzysztof Sulima st. menedżer z Grupy Inter Cars S.A.
Autorzy „Raportu o stanie zdrowia kierowców” zaznaczają, że na zaburzenia masy ciała wśród zawodowych kierowców pojazdów ciężarowych ma wpływ przede wszystkim nieregularne spożywania posiłków, zbyt wysoka wartość energetyczna oraz ograniczona aktywność fizyczna w stosunku do przyjmowanej liczby kalorii. Badania pokazują, że kierowcy ciężarówek zużywają około 720 kcal na 8 godzin (1,5 kcal/min), co klasyfikuje ich poziom aktywności fizycznej w kategorii „bardzo lekkie natężenie wysiłku fizycznego” – czytamy w raporcie. Nieodpowiednie nawyki przyczyniają się do nadwagi i otyłości, co z kolei zwiększa gamę zagrożeń, na które narażeni są zawodowi kierowcy. Wśród ryzyka zawodowego znajdują się zatem choroby takie jak cukrzyca typu 2, choroby serca, miażdżyca, nowotwory, czy choroby układu kostnego. Najczęstsze schorzenia wśród kierowców dotyczą układu krążenia, pojawiają się takie dolegliwości jak niedokrwienie serca czy nadciśnienie tętnicze.

Czas pracy a odpoczynek
Czas pracy prowadzących samochody ciężarowe regulowany jest przez prawo polskie i europejskie. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 wyznacza aktywność kierowcy w ciągu dnia, w tym pracę, dyżury, przerwy i odpoczynki. Kierowcy, mimo obowiązku (do 2016 roku) wypłacania przez pracodawcę ryczałtu noclegowego, rzadko decydowali się na nocleg poza kabiną, nie mówiąc już o zaplanowaniu czasu na odpoczynek aktywny. To grupa zawodowa, która ma również problem z konieczną przy prawidłowej diecie regularnością spożywania posiłków oraz zbilansowaniem składników pokarmowych. Wynika to głównie z braku edukacji żywieniowej.
– Problem nadwagi w poszczególnych grupach zawodowych wynikający między innymi z warunków pracy (siedzący tryb i niestandardowe godziny wykonywania obowiązków służbowych), trudno określić jako standardowy kazus, którym powinni zajmować się eksperci bhp. Pracodawca ma bardzo ograniczone możliwości wpłynięcia na kwestię diety i regularnego odpoczynku kierowcy. O ile z tachografu może odczytać, czy kierowca zgodnie z prawem odbiera przerwy , o tyle nie może skontrolować, czy wykorzystuje je na aktywny odpoczynek i stosuje zbilansowaną dietę – uważa Krzysztof Sulima st. menedżer Grupy Inter Cars S.A. - To, co obecnie mogą zrobić przedsiębiorcy, to przede wszystkim edukacja i zachęcanie kierowców do aktywnego spędzania przerw w pracy.  Takie działania wymagają jednak świadomego, strategicznego i nieco niestandardowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy – dodaje.

Informacje na temat Koalicji Bezpieczni w Pracy dostępne są w serwisie: www.bezpieczniwpracy.pl

(red)
             

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
2020 - rokiem rynku magazynowego!
P3 kupuje działki w Warszawie pod budowę kolejnych parków magazynowych
E-commerce 2020 / 2021 – znaczenie punktów odbioru i nadania
Nowi managerowie w zespole Prologis
Renault Trucks rozwija gamę pojazdów elektrycznych
Raben podsumowuje program szkoleń Manager of Choice – czy grywalizacja się opłac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC