Dodaj ogłoszenie o pracy


Nadwaga i otyłość kierowców zagrożeniem dla branży transportowej

Nadmierna waga ciała to problem, z którym boryka się większość mężczyzn w Polsce. Czynnikiem, który zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń masy ciała, jest przede wszystkim charakter i specyfika wykonywanego zawodu. Aż 67 proc. mężczyzn, pracujących jako zawodowi kierowcy pojazdów ciężarowych, zmaga się z nadwagą lub otyłością – tak wynika z „Raportu o stanie zdrowia kierowców” Fundacji Truckerslife. To poważne zagrożenie dla transportu.

Na rynku transportowym od lat brakuje wykwalifikowanych pracowników. Jest to jedna z kluczowych barier rozwoju sektora, zatrudniającego obecnie około pół miliona kierowców samochodów ciężarowych. Według raportu PwC, na rynku pracę w tym segmencie znalazłoby  nawet dodatkowych 100 tys. osób.
– Branży transportowej nie stać na absencję w pracy albo utratę pracowników. Popyt na kierowców zawodowych samochodów ciężarowych utrzymuje się na wysokim poziomie. Część firm decyduje się nawet, mimo istniejących barier administracyjnych, na zatrudnienie obcokrajowców. Nie wypełnią oni jednak całkowicie luki na rynku pracy – mówi Krzysztof Sulima st. menedżer z Grupy Inter Cars S.A.
Autorzy „Raportu o stanie zdrowia kierowców” zaznaczają, że na zaburzenia masy ciała wśród zawodowych kierowców pojazdów ciężarowych ma wpływ przede wszystkim nieregularne spożywania posiłków, zbyt wysoka wartość energetyczna oraz ograniczona aktywność fizyczna w stosunku do przyjmowanej liczby kalorii. Badania pokazują, że kierowcy ciężarówek zużywają około 720 kcal na 8 godzin (1,5 kcal/min), co klasyfikuje ich poziom aktywności fizycznej w kategorii „bardzo lekkie natężenie wysiłku fizycznego” – czytamy w raporcie. Nieodpowiednie nawyki przyczyniają się do nadwagi i otyłości, co z kolei zwiększa gamę zagrożeń, na które narażeni są zawodowi kierowcy. Wśród ryzyka zawodowego znajdują się zatem choroby takie jak cukrzyca typu 2, choroby serca, miażdżyca, nowotwory, czy choroby układu kostnego. Najczęstsze schorzenia wśród kierowców dotyczą układu krążenia, pojawiają się takie dolegliwości jak niedokrwienie serca czy nadciśnienie tętnicze.

Czas pracy a odpoczynek
Czas pracy prowadzących samochody ciężarowe regulowany jest przez prawo polskie i europejskie. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 wyznacza aktywność kierowcy w ciągu dnia, w tym pracę, dyżury, przerwy i odpoczynki. Kierowcy, mimo obowiązku (do 2016 roku) wypłacania przez pracodawcę ryczałtu noclegowego, rzadko decydowali się na nocleg poza kabiną, nie mówiąc już o zaplanowaniu czasu na odpoczynek aktywny. To grupa zawodowa, która ma również problem z konieczną przy prawidłowej diecie regularnością spożywania posiłków oraz zbilansowaniem składników pokarmowych. Wynika to głównie z braku edukacji żywieniowej.
– Problem nadwagi w poszczególnych grupach zawodowych wynikający między innymi z warunków pracy (siedzący tryb i niestandardowe godziny wykonywania obowiązków służbowych), trudno określić jako standardowy kazus, którym powinni zajmować się eksperci bhp. Pracodawca ma bardzo ograniczone możliwości wpłynięcia na kwestię diety i regularnego odpoczynku kierowcy. O ile z tachografu może odczytać, czy kierowca zgodnie z prawem odbiera przerwy , o tyle nie może skontrolować, czy wykorzystuje je na aktywny odpoczynek i stosuje zbilansowaną dietę – uważa Krzysztof Sulima st. menedżer Grupy Inter Cars S.A. - To, co obecnie mogą zrobić przedsiębiorcy, to przede wszystkim edukacja i zachęcanie kierowców do aktywnego spędzania przerw w pracy.  Takie działania wymagają jednak świadomego, strategicznego i nieco niestandardowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy – dodaje.

Informacje na temat Koalicji Bezpieczni w Pracy dostępne są w serwisie: www.bezpieczniwpracy.pl

(red)
             

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.