Dodaj ogłoszenie o pracy


To nie duże koncerny generują największy obrót w handlu zagranicznym a firmy MŚP

89 proc. europejskich firm z sektora MŚP eksportuje swoje towary na Starym Kontynencie, a 65 proc. ich dochodów pochodzi z handlu zagranicznego – tak wynika z kolejnej części badania FedEx SME Export Report, dotyczącej europejskich małych i średnich przedsiębiorstw.


Według FedEx SME Export Report, prawie 9 na 10 (89 proc.) europejskich przedsiębiorców z sektora MŚP wysyła swoje towary do innych krajów w Europie. Dla porównania – 73 proc. przedsiębiorców z Bliskiego Wschodu, Indii, Afryki (MEISA) i jedynie 48 proc. z Azji Pacyficznej eksportuje w obrębie swoich regionów. W ujęciu globalnym (biorąc pod uwagę wyniki ze wszystkich badanych krajów), średnio 74 proc. małych i średnich firm sprzedaje towary na rynkach w swoim regionie. Europejskie MŚP najchętniej korzystają z transportu drogowego (66 proc. badanych). Dużą popularnością cieszy się również transport lotniczy (52 proc.), podczas gdy transport morski i kolejowy są używane rzadziej (odpowiednio 32 proc. i 16 proc.). Eksport stanowi średnio 65 proc. przychodów europejskich firm z sektora MŚP.
Głównym partnerem biznesowym dla europejskich małych i średnich eksporterów są Niemcy – wskazuje to 51 proc. badanych. Na drugim miejscu plasuje się Francja (47 proc.), a dalej Belgia (33 proc.). Istotnymi miejscami przeznaczenia są również Włochy i Hiszpania (każde po 31 proc. wskazań). Z kolei głównym krajem eksportowym dla Niemiec jest Francja. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wyższe przychody z eksportu wewnątrzregionalnego odnotowało 26 proc. badanych przedsiębiorców, co było spowodowane głównie wprowadzeniem do swojej oferty nowych produktów, wejściem na nowe rynki w Europie oraz zwiększeniem aktywności w sektorze e-commerce. Nieco ponad 1/3 badanych (34 proc.) przewiduje wzrost tych przychodów w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Dla porównania, przedsiębiorcy z Ameryki Łacińskiej oraz Indii są bardzo optymistyczni w tym zakresie – odpowiednio 58 proc. oraz 69 proc. z nich liczy na wyższe dochody z eksportu w swoich regionach w najbliższej przyszłości. Trzej główni gracze na europejskim rynku eksportowym to – wg badania – Niemcy, Francja oraz Wielka Brytania.

FedEx SME Export Report pokazuje, że w przypadku gdy europejscy przedsiębiorcy eksportują poza Europę, to ich rynkami docelowymi są głównie: Ameryka Północna (28 proc. odpowiedzi), Azja (24 proc.), Bliski Wschód (17 proc.) i Afryka (16 proc.). Wśród uczestniczących w badaniu przedsiębiorców, 53 proc. z nich wskazało, że wysyła swoje towary poza Europę. To najniższy wynik spośród wszystkich regionów, które wzięły udział w badaniu (dla regionu MEISA wynosi on aż 88 proc., a dla Azji Pacyficznej – 83 proc.). Niemal 30 proc. europejskich MŚP przyznało, że ich przychody z eksportu poza Stary Kontynent w ostatnim czasie wzrosły, 34 proc. z nich oczekuje wzrostów tych przychodów w następnym roku. W Europie, największymi optymistami pod tym względem są belgijskie MŚP – aż 48 proc. z nich oczekuje wyższych przychodów z eksportu. Podobnie jak w przypadku eksportu wewnątrzregionalnego, tak i tutaj na wyższe przychody liczą głównie firmy z Ameryki Łacińskiej (49 proc.) oraz Indii (65 proc.).
- Badanie FedEx SME Export Report pokazuje, że eksport może służyć jako narzędzie przynoszące nowe, ciekawe możliwości, a prognozy dotyczące handlu zagranicznego są optymistyczne. To właśnie tutaj przedsiębiorcy powinni szukać swoich szans. W FedEx przykładamy szczególną wagę do wskazywanych przez eksporterów potrzeb dotyczących logistyki i staramy się znajdować dla nich najbardziej optymalne rozwiązania – mówi Mariusz Mik, VP Operations Eastern Europe, FedEx Express.

MŚP a współpraca z operatorami logistycznymi
Badanie FedEx SME Export Report wskazuje, że w ostatnich latach europejskie małe i średnie firmy ściślej współpracowały z usługodawcami logistycznymi – tak odpowiedziało 31 proc. respondentów. Jest to podyktowane wymogami konsumentów, którzy oczekują szybszych dostaw (39 proc. odpowiedzi), a także wzrostem działalności eksportowej (37 proc.). Europejskie MŚP uznają i doceniają rolę firm logistycznych w procesie ekspansji rynkowej. 34 proc. przedstawicieli firm uznało ją za kluczową lub istotną, 44 proc. - za dość istotną. Przedstawiciele eksporterów z europejskiego sektora MŚP biorący udział w badaniu uważają, że dostawcy usług transportowych pomagają im stawiać czoła nowym trudnościom biznesowym. Zgadza się z tym średnio 33 proc. biorących udział w badaniu (najwięcej w Polsce – 42 proc.). Dla porównania – w regionie APAC wynik ten wyniósł 51 proc., w regionie LAC – 60 proc., a w Indiach – aż 73 proc. Do tych problemów należy zaliczyć przede wszystkim rosnącą konkurencję – zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą (31 proc. oraz 33 proc. odpowiedzi), wyższe koszty produkcji (27 proc.), oraz przepisy utrudniające rozwój firmy (26 proc.). 12 proc. badanych przyznało, że jednym z wyzwań biznesowych jest dla nich mało efektywny łańcuch dostaw. 11% wskazało na brak wiedzy związanej z przepisami handlowymi.

Wyzwania i szanse
Spośród wyzwań stojących przed europejskimi MŚP, na które autorzy badania zwracają uwagę, to głównie Brexit. Niepewność związaną z procesem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej odczuwa 20 proc. przedstawicieli firm z Europy. Największy wskaźnik dla tej odpowiedzi uzyskano właśnie w Zjednoczonym Królestwie – 35 proc.. Prawie co trzecia europejska firma z sektora MŚP spodziewa się negatywnych skutków Brexitu w dłuższej perspektywie czasowej. Tylko 19 proc. uważa, że będzie on dla nich korzystny.

O badaniu
Badanie przeprowadziła firma Harris Interactivena bazie 9 tys. wywiadów (w tym 4,5 tys. w Europie) z przedstawicielami MŚP z 17 krajów. Badanie zostało przeprowadzone pomiędzy sierpniem i wrześniem 2016 roku. W badaniu wzięło udział po 500 firm z każdego kraju (w tym z Polski). Wyjątkiem jest Wielka Brytania, w której przebadano 1000 przedsiębiorstw.
(źr. FedEx)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.