Konto pracodawcy


Jak rynek pracy wpływa na rozwój sektora magazynowego?

Dobra kondycja rynku to zasługa z jednej strony wysokiego popytu napędzanego konsumpcją, a z drugiej, dynamicznego rozwoju sektora handlu internetowego. Przyszłość branży logistycznej i magazynowej będzie także nierozerwalnie związana z kondycją i kształtem rynku pracy. Kilkunastoprocentowe wzrosty podaży nowych magazynów odnotowywane w skali roku nie mają też przełożenia na współczynnik niewynajętej powierzchni, który od kilku kwartałów utrzymuje się konsekwentnie na bardzo niskim poziomie - tak wynika z najnowszego raportu BNP Paribas Real Estate Poland.

11,5 mln m kw. - to szacunkowa wielkość nowoczesnych powierzchni magazynowych dostępnych w Polsce na koniec marca br. W ciągu ostatnich dziesięciu lat całkowita podaż zwiększyła się dwukrotnie, ale prawdziwe przyśpieszenie nastąpiło po 2013 roku. Od tamtej pory nad Wisłą przybyło 48 proc. zasobów magazynowych. Autorzy raportu podkreślają, że w najbliższych kwartałach dynamika rozwoju nie spadnie, o czym może świadczyć wolumen projektów w budowie, wynoszący 1,3 mln m kw.
Doskonała kondycja rynku to efekt kilku czynników, wśród których kluczowe to: wielkość krajowego rynku, wzrost konsumpcji i popytu, dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej, a także wciąż szeroka dostępność gruntów pod nowe inwestycje. Jednym z elementów kształtujących obecny i przyszły obraz branży logistycznej jest handel internetowy notujący po raz kolejny dwucyfrowe wzrosty. Rozwój e-commerce pociągnął za sobą konieczność powstania nowoczesnych obiektów dostosowanych do zaawansowanych operacji. Autorzy raportu wskazują, że w pierwszym kwartale największymi budowanymi obiektami były magazyny BTS adresowane do handlu internetowego - Panattoni BTS Amazon Szczecin (161 tys. mkw.), Panattoni BTS Amazon Sosnowiec (135 tys. mkw.) i Goodmann BTS Zalando (130 tys. mkw.). Dodatkowo, krajowy rynek - z dobrą lokalizacją i infrastrukturą, a także wciąż konkurencyjnymi kosztami pracy w porównaniu do rynków zachodnioeuropejskich - przyciąga  graczy operujących na więcej niż jednym rynku.

Pracownik a rynek magazynowy
Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu wynika, że to właśnie kwestie związane z sytuacją na rynku pracowniczym, choć zawsze były uważane za istotne, zaczynają odgrywać w branży logistycznej pierwsze skrzypce. Zdaniem firm operujących w branży logistycznej, w procesie wyboru magazynu kluczowe są dwa czynniki - dostęp do pracowników wykonujących proste prace i infrastruktura komunikacyjna. Ankietowane firmy określiły je w kolejności jako ważne (95 proc.) i bardzo ważne (100 proc.). Drugą grupą czynników na które firmy zwracają uwagę - ale zdecydowanie częściej punktują je jako ważne niż bardzo ważne - tworzą parametry techniczne magazynu i dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej. Aspekty, które nie występują na pierwszym planie, ale wciąż mają znaczenie przy wyborze magazynu to standard biur i pomieszczeń socjalnych, a także sąsiedztwo dużych ośrodków miejskich. O atrakcyjności projektu świadczą również przynależność do stref ekonomicznych, duże place manewrowe, możliwość zwiększenia powierzchni i szybki Internet. Z badania przeprowadzonego przez BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że większość firm już teraz zabiega o pracownika oferując konkretne benefity pozapłacowe, a co trzecia ułatwia start imigrantom zza wschodniej granicy.

Czym przyciągnąć pracownika
Z raportu BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że aż 63 proc. firm prowadzi lub deklaruje chęć podejmowania działań mających wpływ na wzrost atrakcyjności jako pracodawcy. Poza warunkami finansowymi, logistycy chcą przyciągać pracowników organizując im transport do pracy (58 proc.) oraz gwarantując dostęp do stołówki pracowniczej (50 proc.). - Ciekawym trendem jest dostosowywanie rekrutacji i stanowiska pracy do języka ukraińskiego lub rosyjskiego. Co trzecia firma logistyczna zabiegająca o pracownika podejmuje takie działania, a co czwarta zakłada przedszkola pracownicze w obrębie zakładu pracy – mówi Anna Staniszewska, dyrektor w Dziale Analiz Rynkowych i Doradztwa w BNP Paribas Real Estate Poland. Istotną rolę odgrywają również benefity pozapłacowe w gronie których znajdują się pakiety opieki medycznej czy popularne za granicą programy poleceń pracowniczych.

Szanse i zagrożenia
Wśród potencjalnych czynników hamujących rozwój sektora magazynowo-logistycznego firmy operujące na rynku wskazały trzy główne grupy barier. Dla 3 z 4 przebadanych firm to właśnie niedobór siły roboczej jawi się jako główny czynnik, który może mieć wpływ na zahamowanie dynamiki rozwoju. Co ciekawe, z dostępnością siły roboczej nierozerwalnie związany jest również drugi czynnik, a mianowicie wzrost kosztów pracy, który wskazało 68 proc. ankietowanych. Wśród potencjalnych barier istotną rolę odgrywają obawy związane, że wzrostem konkurencyjności (42 proc.). Ankietowane firmy jako mniej istotne czynniki mogące niekorzystne wpłynąć na dynamikę rozwoju wymieniają także spadek popytu, rosnące trudności, że znalezieniem odpowiedniej powierzchni magazynowej, a także rozważane ograniczenia handlu w niedzielę.
(red./źr. BNP Paribas)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC