Konto pracodawcy


Rynek pracownika nie dla branży TSL!? – wyniki sondy Pracujwlogistyce.pl

Czy zatrudnieni w branży logistycznej odczuwają obecne trendy rynku pracy - rynek pracownika i wzrost wynagrodzeń? Prawie 40 proc. biorących udział w sondzie Pracujwlogistyce.pl respondentów wyraziło opinię, że nie odczuwa pozytywnej sytuacji na rynku pracy i ogólnych trendów, które wskazują na rynek pracownika w Polsce.  
Aż 27 proc. respondentów odpowiadając na pytanie - czy Twoim zdaniem ogólne trendy na rynku pracy - rynek pracownika i wzrost wynagrodzeń - są odczuwalne w branży logistycznej? – odpowiedziało „zdecydowanie NIE”. Kolejne 32 proc. biorących udział w badaniu Pracujwlogistyce.pl odpowiedziało, że raczej nie, ale świadomość takiej sytuacji wzmacnia ich pewność w ewentualnych negocjacjach warunków pracy z pracodawcą.

Jedynie 9 proc. czytelników portalu odpowiedziało „zdecydowanie TAK”, że odczuwa skutki ogólnych trendów rynku pracy – wzrost wynagrodzeń i rynek pracownika. 11,5 proc. twierdzi, że tak, o czym świadczą coroczne podwyżki płac. 7,7 proc. odpowiedziało również twierdząco, ale z uwagi na to, że ich pracodawcy zabiegają o to, aby zatrzymać pracownika na dłużej w firmie. Taka sama grupa, bo 7,7 proc. respondentów nie odczuwa też w ogóle klimatu rynku pracownika, gdyż w ich firmach zwalnia się pracowników. A 3,8 proc. twierdzi, że raczej nie czuć pozytywnych trendów z uwagi na słabe wyniki finansowe ich firm.

Wyniki sondy Pracujwlogistyce.pl: Czy Twoim zdaniem ogólne trendy na rynku pracy - rynek pracownika i wzrost wynagrodzeń - są odczuwalne w branży logistycznej?

Czemu branża TSL nie odczuwa w tak dużym stopniu obecnych trendów rynku pracy?
Chociaż średnia stopa bezrobocia jest dosyć niska (8,2 proc.) i wokół buduje się opinie na temat wzrostu rynku pracy, to jednak rynek pracy w Polsce nie jest jeszcze jednolity i należy oceniać go pod kątem regionów. O ile w dużych miastach zapotrzebowanie na pracowników jest bardzo duże a bezrobocie minimalne, oscylujące w granicach 2 – 4 proc (np. Warszawa, Poznań, Katowice, Kraków, Wrocław), to jednak w wielu regionach Polski, sytuacja nie wygląda już tak różowo. Około 20 proc.  gmin i powiatów w Polsce nie schodzą ze stopy bezrobocia poniżej 25 proc., a nawet są takie podregiony gdzie sięga ono 30 proc. (np. podregion włocławski 25,7 proc., chełmsko -zamojski 29,5 proc.), a około połowa odnotowuje dwucyfrowy poziom. Zatem trudno w takiej sytuacji mówić o rynku pracownika.
W sondzie Pracujwlogistyce.pl, która została przeprowadzona na przełomie grudnia i lutego, udział wzięło 400 osób, ale respondenci nie mieli możliwości podania lokalizacji swojego miejsca zamieszkania / pracy, więc zakładamy, że byli z terenu całej Polski.

Wyniki sondy raczej nie zaskakują, bo ogólne trendy dotyczące ożywienia rynku pracy, które obserwuje się od kilku miesięcy w Polsce cięgle podlegają wahaniom, chociażby sezonowym. Pozytywne aspekty dotyczą raczej regionów, w których skupione są centra biznesowe i logistyczne, a więc dużych aglomeracji i terenów wokół nich położonych. Rynek pracy nie jest jednolity i wiele wysiłku trzeba włożyć w to, aby aktywizować do pracy przede wszystkim bezrobotnych, co nie jest łatwe. W przypadku branży logistycznej, należałoby też zadać pytanie, o jakich zawodach mówimy, bo na rynku usług TSL brakuje głównie zawodowych kierowców, spedytorów i handlowców, i z pewnością grupa tych profesji może mówić o rynku pracownika. Jednakże oceniając całą sytuację na rynku pracy w logistyce, raczej należy być powściągliwym, bo logistyka to „papierek lakmusowy” gospodarki i każde jej wahnięcie natychmiast odczuwają firmy i pracownicy.

Opr. Beata Trochymiak, redaktor portalu Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
RTV EURO AGD wdraża aplikacją mobilną w dostawach produktów
Dachser podsumował wyniki za 2020
VOX w SEGRO Logistics Park Poznań
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC