Konto pracodawcy


To e-commerce jest siłą napędową polskich eksporterów z sektora MŚP

Zdecydowana większość polskich firm - eksporterów z sektora MŚP generuje przychody dzięki gospodarce cyfrowej. Eksport odpowiada za 60 proc. ich przychodów. 81 proc. z nich wskazuje również na ważną rolę firm logistycznych, które pomagają im w ekspansji na nowe rynki – tak wynika z 2. FedEx SME Export Report. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Harris Interactive. Uczestniczyło w nim 4,5 tys. europejskich firm z sektora MŚP. Wszystkie dane odnoszą się do aktualnie eksportujących przedsiębiorstw.


Z badania FedEx SME Export Report wynika, że 95 proc. polskich firm MŚP wysyła swoje towary na rynki europejskie. Co czwarta badana firma odnotowała w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost przychodów pochodzących eksportu. Duża część przedsiębiorców optymistycznie zapatruje się na najbliższą przyszłość – prawie co trzeci (32 proc.) przewiduje wzrost przychodów z eksportu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- Cieszy fakt, że europejskie MŚP pozostają optymistyczne co do ich perspektyw eksportowych, a także możliwości rozwoju – mówi David Binks, prezes FedEx Express Europe i dyrektor generalny TNT. - Raport FedEx pokazał, że małe i średnie przedsiębiorstwa są świadome tego, w jaki sposób eksport przyczynia się do wzrostu ich przychodów. Segment e-commerce pełni w tym kluczową rolę. Połączenie fizycznych i cyfrowych kanałów sprawiło, że świat stał się jeszcze bardziej otwarty, a możliwości eksportowych jest więcej. To z kolei przyczynia się zarówno do wzrostu przychodów MŚP, jak i większej konkurencyjności w skali globalnej.

Głównym, regionalnym partnerem handlowym polskich małych i średnich firm są Niemcy – wskazało na nie 70 proc. badanych. Na drugim miejscu uplasowały się Czechy (38 proc.), a podium zamyka Francja z 34 proc. wskazań. Te same kraje są również postrzegane jako główni konkurenci w handlu regionalnym. Do głównych kierunków w handlu zagranicznym należą również Wielka Brytania, Holandia, Włochy i Węgry. Polskie firmy zostały uznane za największą konkurencję przez Belgów.

Poza Europą głównie Azja i Środkowy Wschód
35 proc. firm, które wzięły udział w badaniu, eksportuje swoje towary poza Europę. Wśród tych kierunków eksportowych polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP dominują Azja (17 proc. wskazań), Środkowy Wschód (16 proc.) oraz Ameryka Północna (14 proc.). 8 proc. firm wysyła swoje towary na rynki afrykańskie, 6 proc. - do Ameryki Południowej, a tylko 5 proc. handluje z krajami Azji Pacyficznej. Firmy wskazały ró1)nież najważniejszy dla nich rynek na danym kontynencie. Najwięcej wskazań uzyskały Stany Zjednoczone (13 proc.). W pierwszej trójce znalazły się również Indie (9 proc.) oraz Turcja (8 proc.). 25 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że przychody z eksportu pozaeuropejskiego wzrosły w ostatnim czasie. Było to spowodowane m.in. wprowadzeniem na rynek nowych produktów, zastosowaniem dystrybucji wielokanałowej czy sprzyjającymi kursami walut. Co trzecia badana firma (33 proc.) przewiduje wzrost przychodów z eksportu pozaeuropejskiego w najbliższym czasie. Spadku obawia się jedynie 15 proc. z nich.

Polskie MŚP a cyfryzacja o wzrost usług logistycznych
Z badania FedEx SME Export Report wynika, że e-commerce odpowiada za 30 proc. przychodów polskich firm-eksporterów z sektora MŚP. Ponad 1/4 (28 proc.) badanych firm zadeklarowało, że w ostatnim czasie ich przychody w sektorze e-commerce wzrosły, prawie co czwarta (24 proc.) wzrost ten przewiduje w ciągu najbliższych 12 miesięcy od przeprowadzenia badania. Trend ten powoduje również zwiększone zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Przedsiębiorcy wskazują głównie na potrzebę szybszego dostarczania przesyłek, dopasowania opcji dostawy czy zautomatyzowanego procesu wysyłki. 75 proc. ankietowanych firm uzyskuje przychody z działalności m-commerce (za pomocą urządzeń mobilnych). Odpowiadają one średnio za 18 proc. całkowitego przychodu. 23 proc. firm działających w tym segmencie zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ich przychody z tytułu m-commerce wrosły, 11 proc. - że spadły. Wzrost w najbliższym czasie przewiduje ok. 25 proc. firm. Przedsiębiorcy wskazują, że wzrosty te wynikają z oczekiwań konsumentów, którzy preferują zakupy właśnie poprzez urządzenia mobilne. Część z nich jako przyczynę podaje również optymalizację i usprawnienie swojej strony lub aplikacji mobilnej. Około 65 proc. badanych firm wykorzystuje do sprzedaży media społecznościowe.
- Badanie zlecone przez FedEx jasno pokazuje, że eksport oraz e- i m-handel stały się nieodłączną częścią działalności wielu polskich firm z sektora MŚP – mówi Mariusz Mik, VP Operations Eastern Europe, FedEx Express. - Nie dziwi nas fakt, że polscy przedsiębiorcy wraz z rozwojem w tych segmentach, oczekują bardziej dopasowanych usług w zakresie transportu swoich towarów. Jako wiodąca firma logistyczna wychodzimy im naprzeciw i pomagamy rozwijać ich biznes, niezależnie od rynku, na którym działają.

Sytuacja w Europie
Sytuacja ekonomiczna w Europie była przez ostatnie 12 miesięcy nieprzewidywalna. FedEx SME Export Report pokazuje, że - mimo to - małe i średnie przedsiębiorstwa na naszym kontynencie prosperują i poszukują nowych możliwości poza Europą – 53 proc. z nich wysyła tam swoje towary (w porównaniu z 29 proc. w 2015 roku). Co więcej, eksport odpowiada za 65 proc. całkowitych przychodów europejskich MŚP. To pokazuje, jak ważna dla rozwoju firm jest ekspansja zagraniczna.

(źr. Fedex)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
2020 - rokiem rynku magazynowego!
P3 kupuje działki w Warszawie pod budowę kolejnych parków magazynowych
E-commerce 2020 / 2021 – znaczenie punktów odbioru i nadania
Nowi managerowie w zespole Prologis
Renault Trucks rozwija gamę pojazdów elektrycznych
Raben podsumowuje program szkoleń Manager of Choice – czy grywalizacja się opłac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC