Wskaźnik cen transportu zmalał o 1,3 proc. w III kwartale 2016 w porównaniu z II kwartałem 2016 – wynika z 29. wydania Transport Market Monitor (TMM) wydawanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon.
Wskaźnik cen zmalał o 1,3 proc. w III kwartale 2016 (wskaźnik 95,1). W porównaniu z poziomem wskaźnika w ubiegłym roku, w III kwartale 2015 roku, widzimy, że wskaźnik cen jest niższy o 5,5 proc. W III kwartale 2016 wskaźnik możliwości przewozowych spadł do poziomu 84,9 (-3,4 proc.). W porównaniu z III kwartałem 2015, wszystkie misiące III kwartału 2016 wykazały wzrost wskaźnika możliwości przewozowych. Wskaźnik cen oleju napędowego odnotował wzrost drugi kwartał z rzędu i ma wartość 69,9. Wskaźnik ten jest o 2 proc. wyższy niż w II kwartale 2016 roku.
- 2016 pozostaje trudnym rokiem dla firm transportowych. Podobnie jak i w II kwartale, ceny transportu w III kwartale są wyjątkowo niskie. Tylko podczas kryzysu w 2009 roku ceny były nieco niższe, ale i olej napędowy był trochę tańszy, na tej podstawie można zatem stwierdzić, że, wygląda na to, III kwartał jest najgorszym kwartałem dla przewoźników od momentu rozpoczęcia monitorowania rynku transportowego – skomentował Erik van Dort, Dyrektor ds. Łańcucha Dostaw w Capgemini.
- Jednoczesny spadek wartości wskaźnika możliwości przewozowych i wskaźnika cen jest zjawiskiem dość niezwykłym. Kiedy brak pojemności przewozowych nie prowadzi do wzrostu cen, jest to coś nowego, przede wszystkim dla dostawców usług transportowych, w szczególności, gdy cena oleju napędowego ponownie wzrasta. Jednak już od IV kwartału, kiedy to zazwyczaj ceny ponownie idą w górę, będzie bardzo ciekawie obserwować, co się wydarzy w najbliższych miesiącach – podsumował Peter Förster, Managing Director Transporeon.
Więcej informacji na temat Transport Market Monitora na stronie: www.transportmarketmonitor.com
(źr. Transporeon)