Pomimo, że nieco gorzej oceniamy obecną sytuację na rynku pracy, to Polska nadal utrzymuje się na 3. miejscu w Europie pod względem poziomu optymizmu, po Szwecji (66 proc.) i Niemczech (63 proc.) - wynika z badania Confidence Index za trzeci kwartał 2016 r. przeprowadzonego przez PageGroup.
Wyniki badania wskazują na niewielką poprawę nastrojów w większości krajów Europy kontynentalnej. Wartość wskaźnika dla Polski pozostała prawie niezmieniona (spadek o 1 p.p.). Mimo, że Polacy nieco gorzej oceniają obecną sytuację na rynku pracy (spadek o 5 p.p., do 64 proc.), to nadal dwóch na trzech ankietowanych (67 proc.) spodziewa się poprawy w najbliższych miesiącach. Najmniejszy optymizm zanotowano pośród ludzi w wieku powyżej 49 lat (44 proc. - spadek o 5 p.p.), wartość indeksu po raz kolejny okazała się najwyższa (63 proc.) dla respondentów, którzy nie ukończyli 30 lat. Wskaźnik Confidence Index dla osób w wieku 30-49 lat utrzymał się na niezmienionym poziomie (56 proc.).
Rozwój a nie pieniądze
Ponad połowa szukających pracy w Polsce (52 proc.) kieruje się chęcią zwiększenia możliwości wykorzystania i rozwoju swoich umiejętności. To najczęściej podawany powód chęci zmiany miejsca zatrudnienia. Częściej niż mieszkańcy innych krajów (37,7 proc.) jako jedną z przyczyn poszukiwania nowego pracodawcy wskazujemy także zarobki. Jednocześnie, w porównaniu z poprzednim okresem, o 3 p.p. (do 54 proc.) wzrosła liczba osób, które spodziewają się wzrostu wynagrodzenia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Na tak duży optymizm Polaków z pewnością wpływ ma spadające bezrobocie. Z danych GUS wynika, że na koniec września 2016 roku stopa bezrobocia w Polsce wynosiła 8,3 proc. Mniejszy optymizm niż Polacy, Niemcy i Szwedzi przejawiają kandydaci z południowych krajów Starego Kontynentu, ale ostatnie miesiące stały pod znakiem nieznacznej poprawy nastrojów w tamtej części Europy. We Włoszech, Portugalii i Hiszpanii wartość indeksu optymizmu wyniosła odpowiednio 36 proc., 40 proc. i 43 proc., co oznacza niewielki wzrost w stosunku do wyników z poprzedniego kwartału. O 3 p.p. wzrósł tez optymizm na rynku pracy we Francji, której mieszkańcy są tylko nieco bardziej optymistyczni niż Hiszpanie (44 proc.).
O badaniu Confidence Index
Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez PageGroup w Europie kontynentalnej, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w Polsce, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Holandii, Szwecji i Belgii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. W drugim kwartale 2016 roku w sondażu wzięło udział ponad 15,6 tys. respondentów, z kolei w trzecim kwartale o dwa tysiące więcej, w tym każdorazowo ok. 660 ankietowanych z Polski. Wyniki badania są ogłaszane co kwartał.
(red/ źr. PageGroup)