Profesor Zdzisław Kordel przygotował kolejną prognozę kosztów jednego kilometra w transporcie drogowym za miesiąc czerwiec 2016 rok. Na czerwiec, profesor przewiduje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,46 zł (0,79 EUR), co oznacza, że będzie to wyższy koszt niż w miesiącach ubiegłych, ale i tak niższy w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku. Duży wpływ na wzrost kosztów mają opłaty drogowe.
Jak podaje prof. Zdzisław Kordel na poziom kosztów w maju, będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych - 1,15 zł (33,3 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,14 zł (4,0 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne - 0,37 zł (10,7 proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS - 0,88 zł (25,4 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu - 0,21 zł (6,1 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów - 0,59 zł (17,0 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,12 zł (3,5 proc. całkowitego kosztu).
Koszty opłat drogowych i parkingów stanowią około 17 proc. całkowitego kosztu jednego kilometra w ujęciu miesięcznym. Zgodnie z zapowiedziami rządu do 2018 roku viaToll ma objąć 7 tys. dróg krajowych i autostrad. Jednakże Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważa zmianę systemu poboru opłat drogowych od samochodów ciężarowych z bramownic viaTOLL na pomiar satelitarny. Celem tych działań jest przeciwdziałanie „uciekaniu” niektórych pojazdów ciężarowych z połączeń płatnych na drogi lokalne. Profesor Kordel zjawisko to uważa za marginalny problem w skali całego kraju. Jego zdaniem, pomimo tego, że nie prowadzi się badań w tym zakresie, to jeżeli pieniądze do systemu płyną, oznacza, że przewoźnikom nie opłaca się korzystać z objazdów i unikać dróg płatnych. Ucieczka ciężkich samochodów na drogi krajowe powinna być problemem Inspekcji Transportu Drogowego i to tam powinny odbywać się częstsze kontrole.
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku. Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i ich optymalizacji w celu poprawy wyników finansowych.
Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice znajdą Państwo pod adresem:
http://www.blogtransportowy.pl/2015/06/my-juz-wiemy-pierwsza-w-polsce-prognoza.html
(red)