Dodaj ogłoszenie o pracy


Zbyt mało ładunków dla przewoźników - słaby początek 2016 roku dla rynku transportowego

Pierwszy kwartał tego roku nie był zbyt optymistyczny dla branży transportowej -  wynika z aktualnych danych barometru transportowego TimoCom. W pierwszych trzech miesiącach stosunek ilości frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych wyniósł zaledwie 30:70. Wydaje się jednak, że wraz z wyższymi temperaturami również rynek transportowy ulega powolnemu odmrożeniu.

Rok 2016 rozpoczął się spadkiem udziału frachtów w całej Europie. Z końcem stycznia plasował się na poziomie 36 proc., a więc o 6 punktów procentowych poniżej wartości z minionego roku. Jednak branżę transportową czekało dalsze załamanie. W lutym stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na rynku transportowym wynosił 21 proc. do 79 proc. Tym samym był to najtrudniejszy miesiąc na przełomie ostatnich 5 lat. - Dostrzegamy tu skutki wyzwań, na jakie narażona jest branża transportowa i logistyczna od wielu miesięcy - mówi Marcel Frings, chief representative firmy TimoCom. - Ryzyko zagrożenia terrorystycznego, a przede wszystkim kryzys związany z napływem uchodźców doprowadziły do tego, że granice, także w strefie Schengen znów zostały zamknięte. W związku z tym swobodny dotychczas przepływ towarów, jest dziś utrudniony. Sytuację tę prognozowało Stowarzyszenie Logistyczne w Niemczech (BVL) w swoim wskaźniku logistycznym na 1. kwartał. Kryzys finansowy, kryzys w Grecji, chęć wystąpienia z Unii Europejskiej Wielkiej Brytanii i Grecji, kryzys związany z napływem uchodźców - lista nowych historycznych wydarzeń, które odcisnęły piętno na gospodarce jest długa.  Niepewność związana ze wzmożonymi kontrolami granicznymi w strefie Schengen wzbudza ostrożność wśród usługodawców logistycznych. Spodziewają się oni nowych - kosztownych wyzwań i konieczności zmian procesów. Do tego dochodzi jeszcze niepewność o międzynarodowy rozwój gospodarki i intensywność transformacji cyfrowej.

Czy rynek transportowy wjedzie na górkę?
Tradycyjnie w marcu zapotrzebowanie na transport wzrosło. Udział frachtów wzrósł o 12 punktów procentowych, by osiągnąć poziom 33 proc. (40 proc. w 2015 roku) i tym samym wyznaczył kurs dla nadchodzących miesięcy. - Nawet jeśli Instytut Badań nad Gospodarką zarejestrował pogorszenie sytuacji gospodarczej w Europie na początku roku,  to od tego momentu powinno nastąpić jej ożywienie. Wynika to z faktu, iż ludzie będą więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. Z reguły ma to także bezpośredni wpływ na europejski rynek transportowy. Spodziewamy się, że w nadchodzących tygodniach na platformie TimoCom pojawi się jeszcze więcej zleceń - mówi Frings.
Już pod koniec marca doszło do wyrównania ilości ofert frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych. Pozostaje już tylko pytanie, czy w drugim kwartale ten trend na rynku transportowym przybierze na sile.

(źr. TimoCom)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.