Konto pracodawcy


Polska Centralna najbardziej pożądaną lokalizacją logistyczną w Europie Środkowej – wynika z raportu Prologis!

Międzynarodowy developer powierzchni magazynowych - Prologis, opublikował wyniki raportu pt. „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie”, opracowanego we współpracy z Eyefortransport (EFT). Raport wskazał najpopularniejsze wśród najemców lokalizacje logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Na pierwszym miejscu jest region Polski Centralnej. Kolejne cztery z pięciu topowych lokalizacji są rozproszone po całym regionie CEE. Każda z nich znajduje się w innym kraju, co oznacza o silnej ekspansji sektora logistycznego na tych obszarach w ostatnich latach.

Polska Centralna, łącznie z Łodzią, jest najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie Środkowo-Wschodniej. Tuż za nią plasuje się Stambuł w Turcji, Praga w Czechach, Bukareszt w Rumunii i Budapeszt na Węgrzech. Porównując wyniki tegorocznego badania z pierwszym rankingiem opracowanym w 2013 roku to właśnie rynki Europy Środkowo-Wschodniej odnotowały największy wzrost. Dziewięć z dziesięciu top rynków w regionie poprawiło swoje wyniki. Łącznie osiem lokalizacji CEE trafiło do pierwszej dwudziestki w Europie, przed trzema laty było ich zaledwie cztery.
- Raport ten ma istotne znaczenie, gdyż pomaga nam poznać bieżące i przyszłe oczekiwania naszych klientów - powiedział Paweł Sapek, senior vice president i country manager Prologis na Polskę – Firmy logistyczne nieustannie optymalizują swoje strategie dystrybucyjne w celu dostarczania usług na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższych kosztów. Rynek europejski stymulowany jest takimi długoterminowymi trendami jak: bliskość ośrodków gospodarczych, dostęp do wykwalifikowanych pracowników oraz konsolidacja. Najbardziej skorzystają na tym korytarze logistyczne i tak zwane lokalizacje „plomby” (typu infill), położone na terenie największych obszarów miejskich w Europie. Wyniki tego badania są jednoznacznym potwierdzeniem, że realizujemy optymalną strategię inwestycyjną lokując swoje centra dystrybucyjne dokładnie tam gdzie oczekują tego nasi Klienci. Projekty realizowane, a także planowane, w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce pokazują, że Prologis jest gotowy do zaspokojenia popytu w większości najbardziej pożądanych lokalizacjach w regionie – podsumował Paweł Sapek.

Jak wskazali ankietowani w badaniu Prologis - głównym czynnikiem stanowiącym o popularności Europy Środkowo-Wschodniej są niskie koszty. Rynki w tym regionie zdominowały rankingi pod względem takich kryteriów jak „koszty pracy” (w CEE jest położonych osiem z dziesięciu najpopularniejszych lokalizacji w Europie) czy „koszty nieruchomości” (trzynaście z dwudziestu lokalizacji). Polska Centralna to jedyna lokalizacja, która znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu pod względem tych dwóch kryteriów. Największe spadki w rankingach dotyczą Liège, Paryża, Brukseli, Madrytu i Niemiec Centralnych. Położone w sąsiedztwie portów lotniczych centra dystrybucyjne, w tym Frankfurt i Amsterdam-Schiphol, również straciły swoją pozycję. Według raportu spowodowane jest to niskimi wynikami dotyczącymi dostępności pracowników i kosztami pracy. Prologis wycofał się też z rynku rumuńskiego z uwagi na słabnący popyt na powierzchnie magazynowe, co widoczne było zwłaszcza w okresie kryzysu, a także braku możliwości osiągnięcia efektu skali.

Najlepsze lokalizacje w Europie
Najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie jest Venlo, które obroniło pierwsze miejsce uzyskane w 2013 roku i w tegorocznej edycji badania zdystansowało pozostałe rynki. Venlo uzyskało najwyższe noty w dziewięciu z 11 kryteriów dotyczących lokalizacji, szczególną przewagę zyskując w zakresie dostępności nieruchomości,  połączeń drogowych, kosztów transportu i regulacji formalno-prawnych.  Drugie miejsce na podium zajął Rotterdam, ważny port w zachodniej Holandii. Tuż za nim plasuje się region Antwerpii/Brukseli w Belgii oraz Brabancja Centralna i Brabancja Wschodnia na południu Holandii. Za krajami Beneluksu w pierwszej dziesiątce topowych lokalizacji znalazły się jeszcze niemiecki Düsseldorf, Polska Centralna, Antwerpia/Hasselt, Stambuł i Kolonia.

Rynek pracy decyduje o lokalizacji
Raport „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie” omawia również najważniejsze wyzwania, z którymi mierzyć się muszą właściciele i najemcy nieruchomości logistycznych w czasach przemian strukturalnych. Reorganizacja europejskiego łańcucha dostaw i dynamiczny rozwój e-handlu oznaczają, że na całym kontynencie istnieje znaczny potencjał popytowy na nowoczesne i efektywne obiekty dystrybucyjne.
W ramach badania 216 najemców nieruchomości logistycznych z różnych sektorów – począwszy od handlu detalicznego, poprzez sektor motoryzacyjny, aż po sektor farmaceutyczny - oceniło 100 lokalizacji przez pryzmat jedenastu zdefiniowanych jako kluczowe kryteria. Najważniejsze z nich to sąsiedztwo głównych ośrodków gospodarczych, niskie koszty (zarówno transportu, jak i nieruchomości) oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników. To właśnie dostęp do kadry pracowniczej będzie w przyszłości najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji. Choć znaczenie tego parametru znacząco różni się w zależności od kraju i regionu, w którym respondenci prowadzą swoją działalność. Kluczową rolę odgrywa on w północno-zachodniej części kontynentu i Wielkiej Brytanii, a najmniejszą na peryferiach Europy. Jednakże znalezienie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników nadal stanowi wyzwanie w całej Europie.
Takie uwarunkowania, jak handel międzynarodowy, outsourcing i rozbudowa infrastruktury wydają się silniej stymulować zmiany niż czynniki cykliczne, np. rozwój gospodarczy czy bieżąca konsumpcja. W porównaniu z badaniem z 2013 roku na istotności zyskały dwie kategorie, które jawiły się jako relatywnie nieistotne w tamtym okresie: zrównoważony rozwój i planowanie dotyczące e-handlu. Zrównoważony rozwój stał się szczególnie ważny dla klientów zwracających uwagę na markę, np. dla firm z branży handlu detalicznego i dystrybutorów pakowanych produktów konsumenckich (CPG). Jeśli chodzi o e-handel, w ostatnich latach nastąpił jego gwałtowny rozwój i prognozuje się jego dalszą ekspansję w przyszłości.

Plany Prologis na rynku polskim
W 2015 roku Prologis podpisał w Polsce w sumie 72 umowy, w tym były to umowy przedłużenia najmu i umowy z nowymi najemcami. Średni współczynnik wynajętej powierzchni w Polsce – Prologis uzyskał na poziomie 93 proc. W roku 2016, firma zamierza utrzymać wysoką dynamikę rozwoju w zakresie realizacji nowych inwestycji, a do głównych lokalizacji inwestycyjnych dołączono region Szczecina i okolic . Celem Prologis jest dalsze utrzymanie co najmniej 25 proc. udziału na polskim rynku w zakresie wynajmu powierzchni magazynowych.  

(red/źr. Prologis)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express zrealizował już 50 lotów dostarczając szczepionki na COVID-19
Euro 6D ISC-FCM – nowa norma dla pojazdów - czy TSL ma się jej bać?
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
DPD Polska realizuje jedno z największych zamówień na auta elektryczne w Polsce
Dachser zrealizował 100 czarterowych lotów cargo w 2020 roku
CEVA Logistics kontynuuje ekspansję w Afryce i wzmacnia obecność w kolejnych dwóc ...
Fracht FWO zakończył rok 2020 świetnym wynikiem w project cargo i zapowiada dynami ...
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC