Według obliczeń profesora Zdzisława Kordela średni koszt 1 wozokilometra na koniec stycznia 2016 r. wyniesie 3,28 zł (0,74 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w styczniu będzie niższy niż w miesiącach ubiegłych, a ponadto niższy o ponad 12 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w styczniu, będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych - 1,08 zł (33 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,17 zł (5,2 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne - 0,36 zł (11,0 proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS - 0,82 zł (25 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu - 0,22 zł (6,6 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów - 0,49 zł (14,9 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,3 proc. całkowitego kosztu).
Wpływ spadku cen paliw
Porównując udziały procentowe poszczególnych zmiennych, które składają się na średni miesięczny koszt jednego kilometra widoczne są znaczące różnice między kosztem materiałów pędnych i eksploatacyjnych w styczniu 2016 (1,08 zł) a średnią wartością roczną materiałów pędnych i eksploatacyjnych (1,54 zł). Wyniki pokazują spadek w tej grupie kosztowej o prawie 30 proc. Największy wpływ na koszty materiałów pędnych i eksploatacyjnych mają ceny paliwa na rynku, których poziom istotnie wpływa na rentowność firmy przewozowej. W dniu 27.01.2016, hurtowa cena oleju napędowego ekodiesel kształtowała się na poziomie 2 910,00 zł/m3. W analogicznym okresie roku poprzedniego cena ta wynosiła 4 174 zł/m3.
Źr. Blogtransportowy.pl
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce