Profesor Zdzisław Kordel wydał kolejną prognozę średniego kosztu 1 wozokilometra w listopadzie. Według autora prognozy, wyniesie on 3,41 zł (0,82 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w listopadzie będzie nieco wyższy niż w miesiącu ubiegłym, ale niższy prawie o 8 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku.
Według prof. Kordela na poziom kosztów w listopadzie, będą składały się poniższe zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych - 1,22 zł (35,9 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,17 zł (4,9 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne - 0,36 zł (10,6 proc. całkowitego kosztu),
- koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS - 0,82 zł (24,1 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu - 0,22 zł (6,4 proc. całkowitego kosztu),
- koszt opłat drogowych i promów - 0,48 zł (14,1 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,0 proc. całkowitego kosztu).
Wynagrodzenie kierowcy a koszt 1 km?
wynagrodzenia Kierowców w przedsiębiorstwach transportowych nie wzrosły od początku pierwszego półrocza 2014 roku, pomimo wyraźnego niedoboru tej grupy zawodowej na rynku pracy. Taką sytuacja na rynku pracy może wynikać z tendencji poszukiwania przez firmy transportowe oszczędności i zatrudniania tańszych pracowników, np. z Ukrainy czy Białorusi.
Obecnie w Polsce transport drogowy stanowi ponad 70 proc. pracy przewozowej w kraju. Branża transportowa według GUS generuje 74 mld przychodów. Zatrudnienie w transporcie szacuje się na 7,5 proc. Polaków. Ogólna liczba zawodowych kierowców to ok. 700 tys. osób.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych szacuje, że zapotrzebowanie na kierowców wynosi ponad 30 tys. rocznie. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podało statystyki wydanych na koniec 2014 roku praw jazdy kategorii C + E, z których wynika, że w grupie wiekowej 18-34 lata uprawnienia te posiada 218,4 tys. osób, zaś najliczniejszą grupą kierowców są osoby mające ponad 65 lat (301,2 tys.). Prawdziwa zapaść istnieje w najmłodszych rocznikach w kategorii wiekowej18-24 lata tylko 26 tys. osób ma uprawnienia C+E.
Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i ich optymalizacji w celu poprawy wyników finansowych.
(źr. Blogtransportowy.pl)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce