Dodaj ogłoszenie o pracy


Zamiast świątecznych prezentów daj pracownikowi kartę do prywatnego lekarza

Koniec każdego roku, to w działach personalnych czas podsumowań i rozliczeń oraz planowania dodatków do wynagrodzeń. Pracowników informuje się o nowych planach w okresie Bożego Narodzenia, bo to właśnie wtedy pracodawcy najchętniej przyznają im nagrody i świadczenia pozapłacowe na kolejny rok. Jednym z najbardziej popularnych dodatków są bony i kupony – wręcza je swoim pracownikom ponad 1/3 pracodawców w Polsce. Czy obdarowani doceniają takie prezenty, zapewne tak, ale nie w branży TSL!

Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez portal Pracujwlogistyce.pl, aż  36,4 proc. respondentów biorących udział w badaniu, na pytanie – który z dodatków do wynagrodzenia uważasz za najbardziej atrakcyjny – wybrało prywatną opiekę medyczną. Na drugim miejscu, znalazła się refundacja kosztów dojazdu do pracy – 19,9 proc. badanych uznało taki dodatek za najlepszy. Zaś na trzecim miejscu są bezpłatne posiłki – 13,2 proc. odpowiadających wskazało na ten bonus.

Atrakcyjnością nie cieszą się natomiast, tak popularne wśród pracodawców bony zakupowe z okazji świąt – wybrało je 11,3 proc. respondentów sondy Pracujwlogistyce.pl, a także karty wstępu do klubów sportowych – tylko 11,2 proc. zagłosowało na taki właśnie dodatek. Zaś najmniej, zatrudnieni w branży TSL cenią sobie dodatkowe ubezpieczenie na życie – 6 proc. oraz prezenty z okazji świąt / jubileuszów – zaledwie 2 proc. chciałoby otrzymać np. kosz pełen świątecznych smakołyków.

Wysoka pozycja refundacji kosztów dojazdu do pracy, a tuż za nią bezpłatne posiłki, może wynikać z różnych przyczyn. Jedną z nich są nadal dość niskie płace w branży TSL, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Pomimo, że płace w gospodarce krajowej stale rosną, a rynek pracy staje się powoli rynkiem pracownika i branża odczuwa wyraźny brak chociażby spedytorów, kierowców i handlowców, to jednak pracodawcy nie są skłonni do proponowania wysokich wynagrodzeń (średnia płaca spedytora z dwu-, trzyletnim doświadczeniem w mniejszych miejscowościach to 2.500 / 3.500 PLN brutto). Więc zwrot kosztów dojazdu do pracy, albo bezpłatny posiłek stanowi spore wsparcie dla kieszeni pracownika.
Z jednej strony może zaskakiwać taki właśnie wybór. Bowiem jeszcze 3 lata temu, to samochód służbowy do użytku prywatnego był najwyżej cenionym bonusem do wynagrodzenia. Jeśli chodzi o dojazdy do pracy, to w wielu firmach, zwłaszcza położonych na Dolnym Śląsku, albo w Wielkopolsce standardem jest organizowanie transportu dla pracowników do / z zakładu pracy. Natomiast nie zaskakuje wcale wybór prywatnej opieki medycznej. Patrząc na obecny stan naszej służby zdrowia, gigantyczne kolejki do lekarzy, nie dziwi w ogóle, że prawie 40 proc. zatrudnionych w branży TSL pożąda właśnie prywatnej opieki zdrowotnej, jako dodatku do wynagrodzenia.

Sondę przeprowadził portal Pracujwlogistyce.pl na przełomie września i października 2015 r., w której wzięło udział 300 respondentów.

Jak odpowiadali czytelnicy Pracujlwogistyce.pl na pytanie:

który z niżej wymienionych dodatków do wynagrodzenia uważasz za najbardziej atrakcyjny?



Opr. Beata Trochymiak

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.