Konto pracodawcy


Będzie ciężko ... - Deloitte wyliczył jakie konsekwencje dotkną polskich przewoźników z powodu MiloG-u!

Firma doradcza Deloitte oszacowała skutki jakie dotkną polskich przewoźników w związku wprowadzeniem płacy minimalnej dla branży transportowej – MiloG - na ternie Niemiec z początkiem tego roku. Raport Deloitte „Dokąd zmierza jednolity rynek europejski? Wpływ ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce” analizuje konsekwencje wprowadzenia płacy minimalnej w Niemczech dla polskiej gospodarski i unijnego rynku wewnętrznego.  
Z badań Deloitte wynika, że aż 42 proc. badanych przedsiębiorstw transportowych w wyniku wzrostu kosztów wynagrodzeń może mieć ujemną marżę netto, co grozi im wypadnięciem z rynku. W scenariuszu granicznym, gdy firmy nie podejmą działań dostosowawczych, w efekcie regulacji pracę w 1074 przebadanych przedsiębiorstwach może stracić 14 tys., osób, a w całej branży nawet 53 tys. Na tym nie koniec, bo  negatywne konsekwencje odczują także powiązane branże tj. finansowa, motoryzacyjna oraz pośrednio eksporterzy. Niektórzy przedsiębiorcy mogą wykorzystać nieuczciwą konkurencję i poszukać oszczędności na drodze niezgodnych z prawem praktyk pogarszających warunki socjalne dla kierowców, np. poprzez wydłużanie czasu pracy.
Sektor usług transportowych wypracowuje około 6,6 proc. PKB Polski, a więc znacząco wpływa na stan naszej gospodarki. Branża transportowa osiągnęła też ogromny sukces w bardzo krótkim czasie na rynku europejskim. W czasie kilkunastu lat zdołaliśmy wejść do czołówki transportowej Europy. Wygrywamy nowoczesnym taborem, jakością obsługi i ceną. W 2013 r. praca przewozowa transportem drogowym wykonana przez polskie firmy stanowiła 14,4 proc. ogólnych przewozów Unii Europejskiej, co lokuje Polskę na drugiej pozycji za Niemcami a przed Hiszpanią i Francją. W przewozach międzynarodowych polskie firmy miały jeszcze większy, bo ponad 24-proc. udział, co dało im pozycję lidera przed Hiszpanią i Niemcami.
Wprowadzenie przez Niemcy ustawy o płacy minimalnej (z niem. Mindestlohngesetz, w skrócie: MiLoG) od początku 2015 r., niestety może zachwiać naszą pozycję w Europie. 8,5 euro za godzinę pracy kierowcy czasowo wykonującego pracę na terytorium Niemiec znacznie podraża koszty pracownicze. MiLoG to też surowe wymogi administracyjne i środki kontroli, a także wysokie kary pieniężne za nieprzestrzeganie tych przepisów – do 0.5 miliona euro. Do tego niemiecka ustawa stała się wzorem dla innych regulacji europejskich, przede wszystkim we Francji oraz w Norwegii. Następne kraje szykujące się do płacy minimalnej dla kierowców to Belgia, Holandia, Luksemburg i Włochy. Tak więc efekty MiLoG mogą zostać zwielokrotnione, a niemiecka ustawa o płacy minimalnej niesie konsekwencje dla całej gospodarki Unii Europejskiej.
- MiLoG może wpłynąć negatywnie nie tylko na rynek polski, ale także na cały rynek UE. Wszystko wskazuje na to, że przepisy tej ustawy ze względu na swoją nieproporcjonalność do założonych celów mogą być sprzeczne z prawem UE i zaburzać funkcjonowanie unijnego wspólnego rynku. W niektórych obszarach mogą one doprowadzić do fragmentacji rynku wewnętrznego, który jest podstawą unijnej integracji i europejskiego dobrobytu - podkreśla Julia Patorska, starszy menedżer w zespole Deloitte ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej, autorka raportu.

(źr. Deloitte)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Pakiet mobilności - jeszcze kilka wskazówek
FedEx Express opublikował zestaw wytycznych dla rowerzystów
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
W 2020 roku powierzchnia magazynów urośnie o co najmniej 10 proc. - najwięcej na Mazowszu i Śląsku
Druga dekada XXI wieku była złotą erą gospodarki, a co po niej…
Jak rozwija się polski transport zasilany paliwami alternatywnymi?
Ryzyko cybernetyczne największym zagrożeniem dla firm
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
SPEDCONT rozpoczyna dostawy gazu
RTV EURO AGD – wprowadza płatność kartą przy dostawie zamówienia
CHEP Polska z tytułem Top Employer
Poczta Polska zawiesza przyjmowanie przesyłek do Chin
60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy
DHL partnerem logistycznym 25. filmu o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać”
PEKAES otworzył 20. Oddział sieci drobnicowej
CEVA Logistics wzmacnia organizację i zapowiada dynamiczny rozwój w 2020 roku
Loconi inwestuje w innowacyjne systemy – tworzy platformy rezerwacyjne i listy prze ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC