Dodaj ogłoszenie o pracy


Wrześniowa prognoza kosztów w transporcie drogowym

Według prognoz profesora Zdzisława Kordela we wrześniu średni koszt 1 wozokilometra wyniesie  3,40 zł (0,80 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w wrześniu będzie niższy  prawie 9 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku.

Na  poziom tych kosztów będą miały wpływ różne zmienne, wśród których prof. Kordel wymienia:  
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych -  1,22 zł (36 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,16 zł (4,6 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne -  0,36 zł (10,7  proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS -  0,82 zł (24,1 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu -  0,22 zł (6,6 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów -  0,47 zł (13,9 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1 proc. całkowitego kosztu).

Co z taborem?
Na większość zmiennych, które składają się na dany poziom kosztów wpływa wiek i struktura posiadanego taboru. Rządzi tu następująca reguła: im starszy tabor tym więcej środków wydawanych na usługi remontowe i naprawy, wyższy poziom opłat drogowych a także wyższe zużycie paliwa (w zestawieniu ujęte w grupie materiały pędne i eksploatacyjne). Dlatego też warto zastanowić się z czasem, oczywiście w ramach posiadanych możliwości, nad wymianą taboru na nowszy.
Jak podaje GUS w Polsce w 2014 roku struktura i wiek taboru kształtowały się następująco:
- pojazdy w wieku: 1-2 lata – 152 432 sztuk, co stanowiło 5,0 proc. w tym specjalistyczne 6 177 sztuk (3,8  proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 3- 5 lat – 266 700 aut, co stanowiło 8,8 proc. w tym specjalistyczne 8 428 sztuk (5,2 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 6-9 lat – 365 444 aut, co stanowiło 12,0 proc. w tym specjalistyczne 14 703 sztuk (9,0 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 10 – 15 lat – 747 359 sztuk, co stanowiło 24,6 proc. w tym specjalistyczne 23 033 sztuki (14,1 proc.),
- pojazdy w wieku: 16 – 20 lat – 488 167, co stanowiło 16,1 proc. w tym specjalistyczne 22 687 (13,9 proc. wśród specjalistycznych),
-pojazdy w wieku: 21 – 30 lat – 509 085, co stanowiło 16,8 proc. w tym specjalistyczne 45 770 (28,1 proc. wśród specjalistycznych).
- pojazdy starcze niż 31 lat – 508 240 sztuk, co stanowiło 16,7 proc. w tym specjalistyczne 42 361 sztuk (26,0 proc. wśród specjalistycznych).

Po co nam średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku. Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wyników finansowych.

Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć na:
http://www.blogtransportowy.pl/2015/06/my-juz-wiemy-pierwsza-w-polsce-prognoza.html 

(red./źr. Blogtransportowy.pl)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.