Konto pracodawcy


Wrześniowa prognoza kosztów w transporcie drogowym

Według prognoz profesora Zdzisława Kordela we wrześniu średni koszt 1 wozokilometra wyniesie  3,40 zł (0,80 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w wrześniu będzie niższy  prawie 9 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku.

Na  poziom tych kosztów będą miały wpływ różne zmienne, wśród których prof. Kordel wymienia:  
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych -  1,22 zł (36 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,16 zł (4,6 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne -  0,36 zł (10,7  proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS -  0,82 zł (24,1 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu -  0,22 zł (6,6 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów -  0,47 zł (13,9 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1 proc. całkowitego kosztu).

Co z taborem?
Na większość zmiennych, które składają się na dany poziom kosztów wpływa wiek i struktura posiadanego taboru. Rządzi tu następująca reguła: im starszy tabor tym więcej środków wydawanych na usługi remontowe i naprawy, wyższy poziom opłat drogowych a także wyższe zużycie paliwa (w zestawieniu ujęte w grupie materiały pędne i eksploatacyjne). Dlatego też warto zastanowić się z czasem, oczywiście w ramach posiadanych możliwości, nad wymianą taboru na nowszy.
Jak podaje GUS w Polsce w 2014 roku struktura i wiek taboru kształtowały się następująco:
- pojazdy w wieku: 1-2 lata – 152 432 sztuk, co stanowiło 5,0 proc. w tym specjalistyczne 6 177 sztuk (3,8  proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 3- 5 lat – 266 700 aut, co stanowiło 8,8 proc. w tym specjalistyczne 8 428 sztuk (5,2 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 6-9 lat – 365 444 aut, co stanowiło 12,0 proc. w tym specjalistyczne 14 703 sztuk (9,0 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 10 – 15 lat – 747 359 sztuk, co stanowiło 24,6 proc. w tym specjalistyczne 23 033 sztuki (14,1 proc.),
- pojazdy w wieku: 16 – 20 lat – 488 167, co stanowiło 16,1 proc. w tym specjalistyczne 22 687 (13,9 proc. wśród specjalistycznych),
-pojazdy w wieku: 21 – 30 lat – 509 085, co stanowiło 16,8 proc. w tym specjalistyczne 45 770 (28,1 proc. wśród specjalistycznych).
- pojazdy starcze niż 31 lat – 508 240 sztuk, co stanowiło 16,7 proc. w tym specjalistyczne 42 361 sztuk (26,0 proc. wśród specjalistycznych).

Po co nam średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku. Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wyników finansowych.

Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć na:
http://www.blogtransportowy.pl/2015/06/my-juz-wiemy-pierwsza-w-polsce-prognoza.html 

(red./źr. Blogtransportowy.pl)

kobiety w logistyce
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2018”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
Dobre auto z drugiej ręki – jak je rozpoznać w gąszczu ofert?
Jak skutecznie zarządzać „ogonem zakupowym”? - case study
Jakie są prawa i obowiązki pracowników przy kontrolach zwolnień lekarskich
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
Co raz mniej upadłości firm – w maju 2019 spadek o 4,5 proc.
Przejścia graniczne pod kontrolą - NIK zbiera opinie internautów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic ogłasza wyniki za rok 2018/19
Dachser otworzył kolejny oddział w Azji Południowej
Accolade zapowiada budowę kolejnych powierzchni magazynowych w Polsce
M7 przejęło Eurologis Centrum Logistyczne
Poczta Polska testuje RFID w identyfikacji przesyłek
Agility partnerem logistycznym wyścigów Porsche Carrera Cup Asia
FM Logistic rozbuduje dla Polpharmy swoje największe centrum dystrybucji farmaceutyk ...
Wyróżnienie dla ID Logistics w 24. Rankingu Firm TSL
JYSK zwiększa powierzchnię magazynową do 80 tys.mkw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC