Konto pracodawcy


Wrześniowa prognoza kosztów w transporcie drogowym

Według prognoz profesora Zdzisława Kordela we wrześniu średni koszt 1 wozokilometra wyniesie  3,40 zł (0,80 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w wrześniu będzie niższy  prawie 9 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku.

Na  poziom tych kosztów będą miały wpływ różne zmienne, wśród których prof. Kordel wymienia:  
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych -  1,22 zł (36 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,16 zł (4,6 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne -  0,36 zł (10,7  proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS -  0,82 zł (24,1 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu -  0,22 zł (6,6 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów -  0,47 zł (13,9 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1 proc. całkowitego kosztu).

Co z taborem?
Na większość zmiennych, które składają się na dany poziom kosztów wpływa wiek i struktura posiadanego taboru. Rządzi tu następująca reguła: im starszy tabor tym więcej środków wydawanych na usługi remontowe i naprawy, wyższy poziom opłat drogowych a także wyższe zużycie paliwa (w zestawieniu ujęte w grupie materiały pędne i eksploatacyjne). Dlatego też warto zastanowić się z czasem, oczywiście w ramach posiadanych możliwości, nad wymianą taboru na nowszy.
Jak podaje GUS w Polsce w 2014 roku struktura i wiek taboru kształtowały się następująco:
- pojazdy w wieku: 1-2 lata – 152 432 sztuk, co stanowiło 5,0 proc. w tym specjalistyczne 6 177 sztuk (3,8  proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 3- 5 lat – 266 700 aut, co stanowiło 8,8 proc. w tym specjalistyczne 8 428 sztuk (5,2 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 6-9 lat – 365 444 aut, co stanowiło 12,0 proc. w tym specjalistyczne 14 703 sztuk (9,0 proc. wśród specjalistycznych),
- pojazdy w wieku: 10 – 15 lat – 747 359 sztuk, co stanowiło 24,6 proc. w tym specjalistyczne 23 033 sztuki (14,1 proc.),
- pojazdy w wieku: 16 – 20 lat – 488 167, co stanowiło 16,1 proc. w tym specjalistyczne 22 687 (13,9 proc. wśród specjalistycznych),
-pojazdy w wieku: 21 – 30 lat – 509 085, co stanowiło 16,8 proc. w tym specjalistyczne 45 770 (28,1 proc. wśród specjalistycznych).
- pojazdy starcze niż 31 lat – 508 240 sztuk, co stanowiło 16,7 proc. w tym specjalistyczne 42 361 sztuk (26,0 proc. wśród specjalistycznych).

Po co nam średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku. Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wyników finansowych.

Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć na:
http://www.blogtransportowy.pl/2015/06/my-juz-wiemy-pierwsza-w-polsce-prognoza.html 

(red./źr. Blogtransportowy.pl)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w transporcie lekkim – czyli busy na europejskich drogach
Pracownicze Plany Kapitałowe w 10 pytaniach i odpowiedziach
Niższa stawka PIT od 1 października a rok podatkowy
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
O kosztach budowy dróg – ile za ile?
Unia zaprzecza sama sobie i stawia cele nie do spełnienia
Dostawa alkoholi a wyzwania w okresie przedświątecznym - komentarz eksperta
Pakiet mobilności nie do zatrzymania?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Opłaty drogowe w Serbii można już rozliczać metodą post-pay
Media Expert otwiera magazyn cross-dockowy w MMP Bydgoszcz
LPP uruchomiło magazyn e-commerce w Rumunii
GLS stawia na ekologiczne pojazdy
GLS Poland partnerem WTS Sparta
Linie Emirates przewiozły już 46 mln ton cargo z/do Warszawy
Komunikacja międzykulturowa na 25-lecie WISTA Poland
Volvo Trucks działa już 25 lat na polskim rynku
Poczta Polska tworzy coraz więcej miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC