Konto pracodawcy


Rynek pracy, rynkiem kandydata? Wszystko wskazuje, że tak ….

W ostatnich miesiącach systematycznie umacnia się pozycja pracowników na rynku pracy – tak wynika z 4. edycji Barometru Rynku Pracy Work Service. Liczba osób obawiających się o zatrudnienie stale maleje. Od początku ich odsetek spadł z 28 proc. do 19 proc., a co drugi pracujący Polak oczekuje wzrostu wynagrodzenia. Zdaniem ekspertów, pracownikom będzie coraz łatwiej negocjować wyższe stawki zmieniając czy szukając pracy. Tym bardziej, że ponad 28 proc. pracodawców planuje w najbliższych miesiącach nowe rekrutacje – to najwyższy odsetek ze wszystkich edycji badania. Z drugiej jednak strony, tylko 5 proc. firm planuje podwyżki wynagrodzenia.
– Kondycja polskiego rynku pracy w 2015 roku jest bardzo dobra. Stopa bezrobocia jest najniższa od 2008 roku, rośnie popyt inwestycyjny i konsumpcja. To wszystko przekłada się na stabilny wzrost gospodarczy, który stymuluje rynek pracy. Ten pozytywny trend utrzymuje się już od ubiegłego roku, jednak teraz wyraźnie widzimy, że wpływa na poczucie stabilizacji. Poprawiająca się koniunktura powoduje, że pracownicy nie obawiają się o utratę miejsca pracy, są chętni do zmiany zatrudnienia, zakładają i oczekują, że ich wynagrodzenie będzie rosło – mówi Tomasz Hanczarek, prezes zarządu Work Service S.A. – Co prawda, pracodawcy niechętnie deklarują podwyżki, ale warto wziąć pod uwagę, że w związku z umacniającym się rynkiem pracownika, wzrasta presja płacowa, którą wyraźnie widać wśród kandydatów, już na etapie rekrutacji. Zarządzający firmami chcąc przyciągnąć nowych specjalistów, muszą już na początku zapłacić więcej. To powstrzymuje wewnętrzne wzrosty płac wśród obecnej załogi i powoduje powściągliwość w deklarowaniu podwyżek – dodaje Tomasz Hanczarek.
(Nie)pewność pracownika
Z Barometru Rynku Pracy wyraźnie wynika, że spada odsetek Polaków niepokojących się o swoje miejsce pracy – z 28 proc. w I kwartale 2015 roku do 19 proc. w lipcu br. (-9 p.p.). Największa niepewność występuje wśród osób zarabiających do 1000 zł netto miesięcznie (50 proc.) oraz zatrudnionych na niepełny etat (29 proc.). Jednak nie tylko mniejsza liczba obawiających się utraty pracy wskazuje na rosnącą pewność siebie pracowników. W porównaniu do I kwartału 2015 roku, Polacy są większymi optymistami, jeżeli chodzi o zakładany czas szukania nowej posady. W najnowszej edycji badania dominują osoby przekonane, że znajdą nowe zatrudnienie w czasie krótszym niż miesiąc (45 proc.). To duża zmiana, bo w I kwartale 2015 roku takich osób było niecałe 30 proc.
Więcej ogłoszeń o pracy?
Dobre nastroje pracowników znajdują odzwierciedlenie w deklaracjach pracodawców, którzy w zdecydowanej większości (77 proc.) zakładają utrzymanie obecnego poziomu miejsc pracy oraz aktualnego poziomu płac (86 proc.). Rośnie również odsetek firm planujących zwiększanie zatrudnienia i zwiększenie liczby ogłoszeń o pracy w najbliższych trzech miesiącach – 14,7 proc. pracodawców. To o 2 p.p. więcej niż w I kwartale 2015 roku. Kolejnych 13,6 proc. pracodawców planuje utrzymać obecny stan poprzez nowe rekrutacje. Ponad połowa przedsiębiorców zatrudniać będzie pracowników średniego i niższego szczebla (odpowiednio 56 proc. i 52 proc.). Blisko co dziesiąta firma poszukuje kadry zarządzającej.
– Dostęp do odpowiednich pracowników, czy to niższego czy wyższego szczebla, to nadal strategiczny, choć coraz trudniejszy do osiągnięcia, cel dla każdego przedsiębiorstwa. Jeżeli zestawimy rosnące oczekiwania pracowników z wysoką liczbą ofert rekrutacyjnych, możemy spodziewać się, że poszukujący pracy nie będą mieli problemu z uzyskaniem pożądanego poziomu wynagrodzenia na początku. Bowiem walkę o personel wygrają ci, którzy zaoferują wyższą pensję – podkreśla Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service S.A.
Deklaracje wzrostu zatrudnienia w co czwartej firmie nie idą w parze z gwarancją wzrostu płac. Tylko 5 proc. firm planuje podwyżki dla załogi. Nie studzi to jednak oczekiwań pracowników. Ponad połowa z nich (51 proc.) oczekuje wzrostu wynagrodzenia.
Jak pracodawcy zamierzają szukać pracowników?
Większość firm, które planują rekrutacje, zamierza szukać pracowników trzema drogami: przez Urzędy Pracy (64 proc.), przez znajomych (63 proc.) oraz przez serwisy internetowe (60 proc.). Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także strony własne z zakładką „Kariera” (38 proc.). Co czwarta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych – to o prawie 9 p.p. więcej niż w I kwartale 2015 roku. Warto podkreślić, że większość firm w Polsce, w trakcie rekrutacji pracowników, korzysta z kilku dostępnych narzędzi w celu maksymalizacji liczby oraz jakości otrzymanych aplikacji. – Zapotrzebowanie na usługi agencji zatrudnienia będzie systematycznie wzrastało. Wynika to przede wszystkim z niedopasowania kwalifikacji kandydatów do potrzeb rynku pracy. Ponadto wskutek emigracji utrzymującej się na poziomie znacznie przewyższającym imigrację, polski rynek pracy doświadczył istotnego drenażu rąk do pracy, zarówno jeśli chodzi o pracowników fizycznych, jak i wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zjawiska te przekładają się na większe trudności z zaspokojeniem potrzeb kadrowych firm – mówi Monika Zaręba, ekspert ds. rynku pracy, Pracodawcy RP.
– Bardzo dobre pierwsze półrocze jak i wyniki naszego badania wskazują dosyć jednoznacznie, że na drugą połowę roku możemy patrzeć optymistycznie. Na koniec roku powinniśmy obserwować już jednocyfrowy poziom bezrobocia, co będzie stanowiło przekroczenie psychologicznej bariery, za którą będziemy już mieć rynek pracownika – dodaje Tomasz Hanczarek.

Metodologia badania: dane prezentowane w ramach „Barometru Rynku Pracy 4” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało podzielone na dwie kategorie: Pracowników – zrealizowano na próbie osób pracujących (N=550) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000; oraz Pracodawców – zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników).

(red /źr. Work Service S.A.)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
2020 - rokiem rynku magazynowego!
P3 kupuje działki w Warszawie pod budowę kolejnych parków magazynowych
E-commerce 2020 / 2021 – znaczenie punktów odbioru i nadania
Nowi managerowie w zespole Prologis
Renault Trucks rozwija gamę pojazdów elektrycznych
Raben podsumowuje program szkoleń Manager of Choice – czy grywalizacja się opłac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC