Dodaj ogłoszenie o pracy


Transport i spedycja w polskich firmach produkcyjnych – raport Trans.eu

Operator Giełdy Trans.eu przeprowadził ankietę wśród rodzimych producentów, pytając ich o to, jak radzą sobie z organizacją transportu towarów i co sprawia im największą trudność. Polska branża produkcyjna jest dość zróżnicowana, zarówno pod względem profilu, wielkości, zasięgu, jak i specyfiki prowadzonej działalności.
Większość zapytanych firm – 59,2 proc. działa na skalę międzynarodową, 30,2 proc. funkcjonuje na rynku krajowym, a tylko 10,5 proc. - lokalnym w promieniu do 100 km od miejsca swojej siedziby., 15 proc. firm działających lokalnie deklaruje, że planuje rozwój i ekspansję w ciągu najbliższych kilku lat. To oznacza większe zapotrzebowanie na usługi spedycyjne i transportowe.
Transport własnymi pojazdami
Zdecydowana większość lokalnych firm produkcyjnych (73,3 proc.) wykorzystuje do przewozu wytwarzanych towarów własne pojazdy. Jedynie 20 proc. z tych firm wyraża zadowolenie ze stopnia wykorzystania swojej własnej floty i generowania z tego tytułu dochodów. Wśród producentów działających na skalę całego kraju lub międzynarodową 46 proc. ankietowanych posiada własną flotę do przewozu towarów. Tylko 1/3 z nich uważa, że pojazdy te w pełni zaspokajają ich potrzeby na przewóz towarów. W 40 proc. firm, posiadających własne pojazdy, puste przebiegi zdarzają się bardzo często lub często, a u 60 proc. - sporadycznie.
W tej grupie odsetek firm, stale współpracujących z przewoźnikami i spedytorami jest największy i wynosi 62 proc. Spośród ankietowanych 22 proc. deklaruje, że oprócz stałych zleceń transportowych dodatkowo wspiera się narzędziami ogłoszeniowymi, takimi jak giełdy transportowe.
1/3 producentów krajowych i międzynarodowych deklaruje, że miewa problemy z organizacją transportu np. w nagłych sytuacjach lub w okresach wysokiej liczby zamówień. Jest to w ich przypadku utrudnienie, pojawiające się sporadycznie lub często, zaś dla 5 proc. z nich organizacja transportu to permanentny i uciążliwy problem.
Kto korzysta z usług transportowych zewnętrznych
Przedsiębiorstwa nie posiadające własnej floty w 78 proc. przypadków korzystają z usług spedycji lub firm transportowych. 22 proc. dodatkowo wspiera się narzędziami ogłoszeniowymi w tym giełdami transportowymi i jest to dokładnie taki sam odsetek jak w przypadku firm posiadających własną flotę aut. Także w tym wypadku podobnie wygląda odsetek firm mających sporadycznie lub często problemy z organizacją transportu, choć w pełni świadomych ponoszonych z tego tytułu kosztów.W ankiecie zapytano również producentów, w jaki sposób sprawdzają i dbają o bezpieczeństwo transportu zlecanego. Wyniki w tym zakresie nie są optymistyczne. Tylko 27,5 proc. badanych przedsiębiorców korzysta z narzędzi, pozwalających zweryfikować wiarygodność i bezpieczeństwo firm transportowych (takich jak zakres ochrony ubezpieczenia OCP, certyfikaty, pozwolenia na przewóz nietypowych towarów, czy stan floty). 70 proc. biorących udział w ankiecie firm w kwestiach bezpieczeństwa bazuje wyłącznie na rekomendacjach, poleceniach kolegów z branży, dobrej obiegowej opinii o firmie czy wzajemnym zaufaniu.

Badanie przeprowadzone zostało w formie ankiety telefonicznej na grupie 1133 przedstawicieli polskich firm produkcyjnych. Raport jest dostępny on-line i można go pobrać tutaj…

(red/źr. Trans.eu)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.