Dodaj ogłoszenie o pracy


Więcej frachtów niż pojazdów na europejskim rynku transportowym

Drugi kwartał pomimo obaw gospodarczych, okazał się pod względem wolumenów ładunków drogowych największym od 2012 roku na europejskim rynku transportowym – pokazał barometr giełdy ładunków TimoCom. W drugim kwartale 2015 roku giełda zanotowała udział frachtów na poziomie 54 proc. w stosunku do wolnych powierzchni ładunkowych na poziomie 46 proc.

Co wpłynęło na poprawę sytuacji? Jak komentuje TimoCom - już z początkiem kwietnia udział ładunków dostępnych na europejskim rynku transportowym wzrósł do 53 proc., czyli osiągnął poziom niemal o 13 punktów procentowych wyższy niż w poprzednim miesiącu. W wielu krajach Europy było to spowodowane Świętami Wielkiej Nocy i związanym z nimi większym popytem na wiele towarów. Skala tego wzrostu jest imponująca, co wyraźnie odzwierciedlał w tym czasie barometr transportowy TimoCom.
Strajk na kolei zbawieniem dla drogówki
W maju udział ładunków na rynku transportowym nadal rósł. Wskazówka barometru zatrzymała się na poziomie 59:41 - zdecydowanie przewyższając wartości z ubiegłego roku (48:52). Wzrost ilości zleceń transportowych o 10,6 proc. przyczynił się do poprawy nastroju wśród przewoźników. Maj, który obfituje w całej Europie w dni wolne zawsze gwarantował przepełnione księgi zleceń, - W Niemczech, właśnie w maju miały miejsce dwa potężne strajki kolejowe, w wyniku których transport towarów tą drogą stał się niemożliwy. Zmusiło to usługodawców do szukania pomocy u przewoźników drogowych. W efekcie tego wskazówka barometru TimoCom na relacji Niemcy - Niemcy przez wiele dni utrzymywała się na poziomie 85:15 dla frachtów – komentuje sytuację na rynku Marcel Frings, chief representative firmy TimoCom.
W czasie strajku wielu przewoźników drogowych, którzy z całej Europy przybyli do Niemiec by pokryć zapotrzebowanie na pojazdy, odniosło korzyści. W czerwcu sytuacja znów się unormowała. Podobnie jak w ciągu ostatnich czterech lat, ostatni miesiąc tego kwartału ustabilizował się i wskazówka barometru transportowego TimoCom zatrzymała się na wyrównanym poziomie 50 proc. dla frachtów i 50 proc. dla wolnych przestrzeni ładunkowych.
Przewidywania co do trzeciego kwartału, są równie optymistyczne i minie on bez większych niespodzianek. - Zakładamy, że lipiec, sierpień i wrzesień będą porównywalne do poprzednich lat. Na początku trzeciego kwartału udział frachtów na rynku transportowym nieznacznie się zmniejszy. Kolejny miesiąc przyniesie dalsze, niewielkie spadki. Myślę, że minimalny udział ładunków w tym okresie utrzyma się na poziomie 45 proc. A od września spodziewamy się wzrostów i liczymy, że ilość towarów do przewiezienia znów przekroczy możliwości transportowe rynku - prognozuje Marcel Frings.

(źr. TimoCom)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.