Dodaj ogłoszenie o pracy


Umiarkowany wzrost cen transportu

W dwudziestym wydaniu Transport Market Monitor (TMM), magazynu wydawanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon, przedstawiono dynamikę rynku transportowego. W drugim kwartale 2014 roku ceny transportu wzrosły o 9,3 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 r. – wynika z najnowszego wydania raportu TMM.

Wskaźnik cen wzrósł o 9,3 proc. w II kwartale 2014 (wskaźnik 100,0), w porównaniu do wskaźnika cen w I kwartale (wskaźnik 91,5). W porównaniu do poziomu wskaźnika w II kwartale ubiegłego roku (wskaźnik 100,6), widzimy, że tegoroczny wskaźnik cen jest niższy o 0,6  proc. W II kwartale 2014 roku wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł do poziomu 101,5 (+0,5%). Od 2010 roku średnia wskaźnika cen transportu mieści się w zakresie od 100 do 102 (za wyjątkiem sezonowego spadku w pierwszym kwartale roku). Wskaźnik możliwości przewozowych mocno spadł z wartości 114,4 w I kwartale 2014 do wartości 78,9 (-31,1  proc.) w II kwartale. W I kwartale wskaźnik pojemności ładunkowej mocno wzrósł osiągając poziom 114,4 (+36,9 %). Przez resztę roku można oczekiwać ożywienia wskaźnika cen.

Globalny przepływ w handlu
Wartość handlu znacząco wpływa na popyt na usługi transportowe i ceny. Capgemini Consulting opracowało również indeks globalnego przepływu w handlu (GTFI), przedstawiający statystyki światowego handlu, dostosowane do rynku europejskiego. W I kwartale 2014 wolumen handlu wzrósł o 1,3  proc. do poziomu 663 mld euro w Europie w porównaniu do IV kwartału 2013 (654 mld euro). W porównaniu do tego samego okresu w roku 2013 (657 mld euro) jest to wzrost o 0,8 proc.
- Wydaje się, że odeszliśmy od rekordowo niskich cen z 2009 r. Nowe dane za drugi kwartał 2014 roku pokazują stabilny obraz w dużej mierze zgodny z wartościami drugiego i trzeciego kwartału z poprzednich dwóch lat - komentuje Erik van Dort, dyrektor łańcucha dostaw w Capgemini.
- W ciągu ostatnich czterech lat wyniki gospodarcze w kilku krajach europejskich są nadal na słabym poziomie. Rozwój wskaźnika cen i zdolności przewozowych był jednak dość stabilny w tym okresie. Niemniej od 2010 r. poziom wskaźnika cena jest nieco niższy niż w 2008 roku – dodaje Peter Förster, Managing Director Transporeon.

Cały raport można pobrać TUTAJ. Wszystkie wskaźniki przedstawione w ww. raporcie pochodzą z platformy logistycznej TRANSPOREON, która w ciągu roku obsługuje przewozy (różne rodzaje samochodów, głównie FTL i LTL) o wartości ponad 2 miliardów euro na terenie wszystkich krajów europejskich. TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy, które są następnie analizowane przez Capgemini Consulting.

(źr. Transport Market Monitor / Capgemini Consulting)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.