Konto pracodawcy


Zróżnicowane wskazania barometru transportowego TimoCom w II kwartale

W minionym kwartale sytuacja na rynku transportowym zaskoczyła wszystkich. Liczba ofert frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych malała z miesiąca na miesiąc i ostatecznie znalazła się na znacznie niższym poziomie niż w tym samym okresie ubiegłego roku.  Jednak z końcem czerwca nastąpił równie szybki wzrost udziału ładunków na rynku. I w ten sposób wskazówka barometru transportowego zatrzymała się na poziomie 52 do 48, przedstawiając tym samym podobne wartości jak w roku 2013 (53:47) i w 2012 (54:46). Zmienna, kapryśna i jak na tę porę roku zbyt zimna - mimo, iż ten opis brzmi trochę jak codzienny komunikat prognozy pogody, dotyczy jednak zachowań wskazówki barometru transportowego TimoCom w minionym kwartale. Początek kwietnia mógł zwiastować utrzymanie się pozytywnej tendencji z lutego i marca.

Udział frachtów wzrósł w tym czasie prawie o 25 punktów procentowych i spowodował przesunięcie się wskazówki barometru transportowego z 30:70 (luty) na 54:46 (kwiecień). Jednak z początkiem maja i nastaniem wiosennych nastrojów, wszystko się skończyło. Barometr transportowy TimoCom pokazywał spadek udziału ładunków do 48%, czyli o ponad 10 punktów poniżej wartości z maja 2013 roku. "Rzeczywiście wskazania barometru transportowego TimoCom w dwóch pierwszych miesiącach 2. kwartału były trudne do przewidzenia", mówi Marcel Frings, Chief Representative firmy TimoCom. "Liczyliśmy, że dojdzie do znacznej nadwyżki frachtów, jednak zamiast tego ich udział na europejskim rynku transportowym spadł o 6%."

Powódź i dni wolne od pracy zakłóciły wyniki
TimoCom dostrzegł dwa istotne zjawiska, które miały miejsce w tym czasie i które w znacznym stopniu wpłynęły na sytuację branży TSL. Po pierwsze, to właśnie w maju było tyle wolnych dni, co w żadnym innym miesiącu. Jeśli zsumujemy świąteczne dni w poszczególnych krajach Europy zauważymy, że mowa tu aż o 24 dniach. Po drugie powódź na Bałkanach spowodowała załamanie się rynku transportowego w całej Europie Południowo - Wschodniej. Klęska powodziowa w Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie była fatalna w skutkach nie tylko dla lokalnych ludności i gospodarek, ale miała również niekorzystny wpływ na pozostałe kraje Europy. "W rezultacie musieliśmy skorygować ogłoszone w kwietniu prognozy, w których przewidywaliśmy na drugi kwartał rosnącą ilość ofert frachtów i ryzyko niedoboru wolnych przestrzeni ładunkowych", mówi Frings. "Wyglądało to tak, jakby jeszcze raz miał nastąpić punkt zwrotny na rynku, podczas gdy czerwiec uwidocznił kolejne, nieoczekiwane zmiany w barometrze transportowym TimoCom." Według wskazań barometru, na przełomie czterech ostatnich lat, udział frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych, w okresie pomiędzy majem a czerwcem cały czas malał. W 2013 roku liczba ładunków zmniejszyła się o 10 punktów procentowych i zatrzymała się na poziomie 60:40 w maju oraz 50:50 w czerwcu. Podczas gdy rok wcześniej była przynajmniej o 5 punktów procentowych niżej. Jednak również pod tym względem drugi kwartał 2014 roku jest szczególny. Wbrew oczekiwaniom barometr transportowy ponownie zanotował wzrost. W czerwcu stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na europejskim rynku transportowym wyniósł bowiem 54:46.

Pierwsze półrocze pełne niespodzianek
Na podstawie doświadczeń z pierwszych 6 miesięcy, prognozy na 3. kwartał są tym razem trochę bardziej ostrożne. "Obecnie przewidujemy, że do końca września na rynku będą występowały nadwyżki wolnych pojazdów. Wakacyjne miesiące to już tradycyjnie okres zastoju na rynku transportowym. We wrześniu jednak wszystko znów ruszy", mówi Frings. Optymistycznie napawa również widok liczby ofert na giełdzie transportowej TC Truck&Cargo®oferowanej przez TimoCom. Podobnie jak w zeszłym roku również i tym razem ich poziom wzrósł w pierwszych czterech miesiącach o 20%. Nominalnie zatem na rynku powinno znaleźć się więcej ofert frachtów - co może nadać całemu rynkowi transportowemu dalszego rozpędu.
za: TimoCom

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC