Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek paliw - obniżki w hurcie

Dziś mamy kontynuację cyklu obniżek cen hurtowych paliw w polskich rafineriach. Warto jednak przypomnieć, że w stosunku do wartości z listopada 2013 r. benzyna wciąż jest w hurcie znacząco droższa, co negatywnie wpływa zarówno na atrakcyjność jej sprzedaży detalicznej, jak i popyt wśród jej tradycyjnych konsumentów, czyli indywidualnych kierowców.
Średnie ceny detaliczne w środę, 15 stycznia br. kształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,33 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,28 zł/l; LPG 2,65 zł/l*. W skali 7 dni (od 8 stycznia) ON tanieje więc 3 gr/, Pb95 2 gr/l, a LPG 1 gr/l.
Najtańszy olej napędowy ma tradycyjnie woj. śląskie: średnia 5,22 zł/l (od 8 stycznia br. -3 gr/l). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. lubuskim: 5,42 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,06 zł/l; maksymalne: 5,59 zł/l.
Najtańsza benzyna jest również w woj. śląskim: średnia 5,16 zł/l (od 8 stycznia br. -4 gr/l); w lubuskim średnia wynosi: 5,36 zł/l (-1 gr/l). Ceny minimalne: 5,01 zł/l; maksymalne: 5,57 zł/l.
Najtańszy autogaz ma woj. lubelskie: 2,61 zł/l (-1 gr/l). Najdroższy mazowieckie: 2,71 zł/l (b.z.). Ceny minimalne: 2,44 zł/l; maksymalne: 2,84 zł/l.

Ropę Brent dziś rano notowano po 106,32 USD/b. 7 dni -1,09%; 30 dni 2,24%, roku -5,28%. Waluty: wg NBP dolar to dziś 3,0495 zł (+0,31%); 7 dni -0,63%; 30 dni 0,21%, rok -3,55%. Cena minimalna Pb95 na rynku ARA spada dziś o 14,5 USD do 926 USD/t; 7d -1,04%; 30 dni -1,75%; od początku roku 2013 r.: -5,7%. Tanieje też ON, ale tylko 5 USD do 900 USD/t; 7 dni -0,8%; 30 dni: -2,76%; rok -4,41%.
Ceny hurtowe polskich rafinerii
W PKN Orlen:

  • benzyna Pb95 kosztuje dziś 4042 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C), od wczoraj jej ceny spadły więc o 44 zł/m3 netto, jednak w stosunku do oferty z 1 listopada 2013 r. jest wciąż drożej ok. 1 gr/l brutto (wtedy było 4036 zł/m3).
  • Pb98 [czyli benzyna premium] tanieje jeszcze bardziej, notując -67 zł/m3; jej cena to 4114 zł/m3; od 1 listopada -11 gr/l brutto.
  • olej napędowy: tanieje 11 zł/m3 netto; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują więc: ON (zwykły olej napędowy) 4101 zł/m3 , B100 (biodiesel) 4051 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4281 zł/m3; od 1 listopada jest to ok. -14 gr/l brutto (-7 gr/l B100).
  • olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) kosztuje 2942 zł/l (-11 zł/m3 netto i ok. -3 gr/l brutto od 1 listopada.

Rok temu, 15 stycznia 2013 r., benzyna z Płocka kosztowała 4206 zł/m3 netto (tj. ok. 20 gr/l brutto więcej niż dziś), a olej napędowy 4279 zł/m3 (ok. +18 gr/l).
 
W Lotosie:

  • Pb95 kosztuje więc 4047 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj -37 zł/m3, od 1 listopada 2013 r. +2 gr/l brutto (wtedy było 4034 zł/m3).
  • Pb98 to 4126 zł/m3; -55 zł/m3, od + 1 listopada 2013 r. -10 gr/l brutto.
  • olej napędowy od wczoraj -22 zł/m3, od + 1 listopada 2013 r. -15 gr/l brutto. ON kosztuje dziś w rafinerii gdańskiej 4089 zł/m3; B100 4039 zł/m3; a I Z-40 4269 zł/m3.
  • olej opałowy Lotos Red: 2942 zł/m3, -11 zł/m3; od 1 listopada -3 gr/l brutto.

* Zestawienie wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Polską Izbę Paliw Płynnych.
więcej na: www.paliwa.pl

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.