Dodaj ogłoszenie o pracy


Juz 3. kwartał transport drogowy na wzroście

Dla sektora usług TSL trzeci kwartał zazwyczaj jest na lekkim spadku, gdyż są to miesiące wakacyjne. Mimo tych dość niesprzyjających warunków, udział frachtów ukształtował się w tym roku na poziomie 52%, czyli o całe 5 punktów procentowych wyżej niż w ubiegłym roku. Podział frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych wynoszącym 52:48 dla relacji wszystkie kraje/wszystkie kraje widać po wskazówce barometru transportowego TimoCom.

Branża transportowa musiała czekać na taką sytuację dokładnie półtora roku. Ostatni raz, kiedy dwa następujące po sobie kwartały przyniosły wzrost frachtów, miał miejsce w 2011 roku. Tym samym barometr transportowy TimoCom potwierdził to, na co wskazywały wyniki licznych badań: nadchodzi dalszy wzrost! Pozytywny nastrój rozprzestrzenia się Analizowany kwartał rozpoczął się już optymistycznie. Lipiec skorzystał z wartości poprzedniego miesiąca (50:50 w czerwcu) i stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych pozostał prawie na tym samym poziomie 48:52.

Pomimo czasu wakacji i urlopów, miesiące te były bardziej pracowity, niż w ubiegłym roku. W konsekwencji "mały spadek", który nastąpił w sierpniu, spowodował zmianę zaledwie o jeden punkt procentowy na korzyść przestrzeni ładunkowych i pozwolił zakończyć miesiąc stosunkiem frachtów do wolnych pojazdów na poziomie 47:53. Można też było zaobserwować pierwsze zwiastuny trendu, który miał nastąpić we wrześniu. Ferie szkolne w krajach europejskich właśnie zbliżały się ku końcowi, kiedy wskazówka barometru transportowego TimoCom silnie odchyliła się w prawo. Biznes znowu się rozkręcił, jednak w tym roku w obiegu było znacznie więcej towarów niż rok wcześniej. Barometr transportowy zanotował równie silny wzrost jak w najlepszych okresów gospodarczych 2008 i 2009 roku. Całe 12 punktów procentowych pozytywnie wpłynęło na udział frachtów i ostatecznie doprowadziło we wrześniu do poziomu, w którym stosunek frachtów do wolnych przestrzeni wynosił 59:41.

Wzrost cen frachtów

Również przed Bożym Narodzeniem branża transportowa i logistyczna może mieć nadzieję na wzmożony transport towarów. Poprzez rozwój ilości transportów mogą też wreszcie odczuwalnie wzrosnąć ceny frachtów. Bardziej korzystna sytuacja w Polsce Polscy klienci TimoCom zgłosili w 3. kwartale br. ponad 3% więcej ładunków niż rok wcześniej. To bardzo dobry sygnał, świadczący o powolnej poprawie kondycji branży transportowej i logistycznej. Również na relacjach importowych i eksportowych związanych z Polską zanotowano wzrost ilości ładunków. Przewoźnicy zgłaszali zapotrzebowanie głównie na frachty w kierunku Niemiec (27%), a także na relacjach krajowych oraz do Belgii i Holandii. Jeżeli chodzi o ładunki powrotne, to najczęściej pojawiały się zapytania o towary z Niemiec (47%), Francji i  Włoch. Polskie firmy, nadające ładunki, wystawiały głównie oferty na relacjach krajowych oraz do/z Niemiec. Poprawa sytuacji na europejskim rynku transportowym powoli zaczyna być odczuwalna również w naszym kraju. Dlatego też cieszą pozytywne przewidywania na kolejne tygodnie.

(źr. TimoCom)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.