Jak wynika z dwunastego wydania raportu Transport Market Monitor (TMM) opracowywanego wspólnie przez firmę Capgemini Consulting oraz Transporeon - w drugim kwartale 2012 ceny transportu wzrosły o 7,2 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem. Tak znaczny wzrost cenowy nie jest niczym zaskakującym, gdyż jak wynika z powtarzającego się trend w historii raportu TMM - spowodowany jest rosnącym popytem na usługi transportowe w porównaniu z pierwszym kwartałem.
Wskaźnik cen wzrósł o 7,2 proc. w II kwartale 2012 (wskaźnik 99,4), w porównaniu do wskaźnika cen w pierwszym kwartale 2012 (wskaźnik 92,7). W porównaniu do poziomu wskaźnika w zeszłym roku, w II kwartale 2011 (wskaźnik 103,9), wskaźnik cen jest w II kwartale 2012 niższy o 4,3 proc. W II kwartale 2012 wskaźnik cen oleju napędowego spadł do poziomu 107,5 (-1,5 proc.). Dalszym czynnikiem mającym znaczny wpływ na transport jest wskaźnik możliwości przewozowych, który spadł o 34,9 proc. w II kwartale 2012 (wskaźnik 78,2), w porównaniu z I kwartałem 2012 (wskaźnik 120,1). Wzrost cen w II kwartale odpowiada schematowi z ubiegłych lat. W ubiegłych latach ceny między I a II kwartałem rosły przeciętnie o 8,5 proc., a podczas ożywienia gospodarczego w 2010 odnotowano nawet wzrost o 13,5 proc.
- Pomimo recesji w Europie oraz spadku cen oleju napędowego, ceny transportu wzrosły. Jest to trudna sytuacja dla managerów transportu, którzy przy ograniczonym budżecie szukają oszczędności. Dlatego też współpraca z przewoźnikami nabiera coraz większego znaczenia - powiedział Ramon Veldhuijzen, Global Lead of Logistics w Capgemini Consulting oraz jeden z autorów raportu.
- Coroczny wzrost cen w II kwartale jest związany z sezonowym ożywieniem w wielu branżach. Jednak wartym uwagi jest fakt, że ceny transport są obecnie znacznie niższe niż w poprzednich latach w tym samym okresie. Za wyjątkiem kryzysu w 2009 roku, ceny utrzymują się na najniższym poziomie od pierwszego wydania raportu TMM w 2008 roku - dodał Peter Förster, Managing Director firmy Transporeon.
Więcej informacji na temat Transport Market Monitora na stronie: www.transportmarketmonitor.com
(źr. Capgemini/ Transporeon)
Transport Market Monitor to ukazująca się kwartalnie publikacja wydawana przez Transporeon i Capgemini Consulting, której celem jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie. Celem analizy TMM jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie przy uwzględnieniu tendencji cenowych w transporcie, obecnego poziomu cen, objętości ładunkowej realizowanych kursów oraz prognozy na przyszłość. Jest to współna inicjatywa Transporeon i Capgemini Consulting. Analiza TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy Transporeon, poprzez którą firmy załadowcze upubliczniają aktualne kursy oraz przydzielają je wybranym przewoźnikom.