Dodaj ogłoszenie o pracy


Na polskich drogach wciąż niebezpiecznie - w I półroczu zginęło 1555 osób!

W co dziesiątym wypadku drogowym w Polsce ginie jeden człowiek. W pierwszym półroczu 2012 roku na polskich drogach doszło do 16547 wypadków, w których zginęło 1555 osób a 20531 zostało rannych.

 

Minione sześć miesięcy okazały się mniej tragiczne niż analogiczny okres w ubiegłym roku, kiedy w 17939 wypadkach drogowych zginęło 1786 osób a ponad 22 tysiące zostało rannych. Oznacza to spadek liczby ofiar o ok. 13 proc. Te czarne statystyki polskich dróg były tematem obrad Okrągłego Stołu „Bezpieczeństwo na polskich drogach w pierwszej połowie 2011 roku”, zorganizowanych przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego przy współpracy z biurem Banku Światowego w Polsce. 
- Bezpieczeństwo na drodze to sprawa, która dotyka nas wszystkich. Każdy musi się przemieszczać idąc do szkoły, pracy, jadąc na urlop, robiąc zakupy czy idąc do lekarza. Wszystko zaczyna się w naszych głowach. Kierowca, pasażer, niechroniony uczestnik ruchu, powinien zdawać sobie sprawę, że na drodze nie jest sam. Że koło niego, w każdej chwili, poruszają się dziesiątki jeśli nie setki pojazdów i innych użytkowników dróg. W tym codziennym pośpiechu, trzeba umieć zachować zdrowy rozsądek i poruszać się tak, aby nie stwarzać zagrożenia. Zacznijmy od tego, a jednocześnie dbajmy o rozwój dróg oraz o bezpieczeństwo naszych pojazdów. Wtedy te niechlubne statystyki na pewno się poprawią – powiedział podczas obrad Bartłomiej Morzycki, prezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

 

- Konstrukcja samochodu w znacznym stopniu wpływa na bezpieczeństwo pasażerów. Można założyć, że im starszy samochód tym zwiększa się prawdopodobieństwo poważnej usterki. Samochody do 3 lat mają w około 5% poważnych usterek, samochody 9letnie i starsze mają w około 30% wypadków poważne usterki. Najczęstsze usterki to światła oraz układ jezdny i kierowniczy - wyjaśniał Mariusz Mankiewicz DEKRA Polska.
 
Z kolei Marek Konkolewski Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji komentując stan bezpieczeństwa na drogach w czasie Euro zauważył, że służby a przede wszystkim kierujący znakomicie się sprawdzili. W okresie mistrzostw na polskich drogach doszło do 2648 wypadków, w których zginęło 237 osób a 318 zostało rannych. Nadal problemem jest korzystanie z nawigacji oraz rozmowa przez telefon komórkowy, które dekoncentrują kierowcę. W okresie od 1 stycznia do 15 lipca br. Policja zatrzymała ponad 34 tysiące osób rozmawiających przez telefon komórkowy w czasie jazdy. Jest to wzrost zatrzymań o ponad 2 tysiące w stosunku do roku ubiegłego. Bardzo niepokojący jest fakt oddalenia się sprawcy z miejsca zdarzenia drogowego. W 2011 roku w Polsce doszło do ponad 460 tysięcy zdarzeń drogowych. W 2011 doszło do ponad 29 tysięcy przypadków, w których sprawca oddalił się z miejsca zdarzenia. Oznacza to, że w co 15. zdarzeniu, sprawca oddala się z miejsca zdarzenia.

 

Potrzebna jest większa kontrola dróg
Automatyczne Systemy Nadzoru uruchomione w państwach zachodnich spowodowały założony stopień redukcji wypadków i ofiar śmiertelnych. - Podobnie będzie w Polsce. Niestety, system karania kierowców nie jest dostosowany do automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Konieczne jest wprowadzenie zmian przepisów aby system działał skutecznie - mówił Marcin Flieger z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Zdaniem Jakuba Farysia z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - kolejny problem to niedoszacowanie liczby wypadków drogowych spowodowanych przez stan techniczny pojazdów. Można oszczędzić 600 milionów złotych jeśli udałoby się poprawić stan techniczny pojazdów.
- Wyzwania na najbliższe lata to nie tylko stan technicznych pojazdów ale również ich obciążenie. Szacujemy, że przeciążone pojazdy powodują straty w wysokości kilkuset milionów złotych w ciągu 7 lat. Należy również zwrócić uwagę na konstrukcję barier drogowych oraz błędy w oznakowaniu. KRBRD przyjęła w ubiegłym tygodniu założenie zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych w ciągu 10 lat o połowę - mówił Leszek Rafalski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

 

Beata Bublewicz Przewodnicząca Sejmowego Zespołu d.s. BRD zapewniała, że trwają konsultacje nad zmianami legislacyjnymi, które proponuje się w pierwszym etapie zmian oraz szykowane są kolejne etapy. W pierwszym proponowane są następujące zmiany:
- zwiększenie uprzywilejowania pieszych na i w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych
- prowadzenie odpowiedzialności zarządcy drogi za oznakowanie
- badania techniczne pojazdów
W kolejnych etapach zmian pojawią się takie tematy jak:
- normatyw budowy dróg
- edukacja komunikacyjna
- zasady umieszczania reklam świetlnych przy drogach
- zmiany legislacyjne dotyczące obowiązku używania opon zimowych.

 

W obradach Okrągłego Stołu „Bezpieczeństwo na polskich drogach w pierwszej połowie 2011 roku”, zorganizowanych 25 lipca br. przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego przy współpracy z biurem Banku Światowego w Polsce, udział wzięli: przedstawiciele instytucji państwowych i ekspertów, wśród nich: Beata Bublewicz (Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. BRD, Marcin Flieger (Główny Inspektorat Transportu Drogowego), Andrzej Wojciechowski (Instytut Transportu Samochodowego), Leszek Rafalski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów), Jakub Faryś (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Andrzej Maciejewski GDDKiA, Jacek Zieliński (MSW)

(źr. Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.