Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek transportu i logistyki w ujęciu statystycznym – spadła sprzedaż usług!

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące sytuacji na rynku transportowym w styczniu 2015 r. Sprzedaż usług w jednostkach transportu ogółem była o 1,5 proc. niższa niż przed rokiem (wobec wzrostu w grudniu ub. roku o 3,6 proc. oraz w styczniu ub. roku – o 4,7 proc.). Największy spadek sprzedaży w styczniu odnotowano w transporcie kolejowym (o 4,1 proc.) i w transporcie samochodowym (o 0,8 proc). Zwiększyła się natomiast sprzedaż w magazynowaniu i działalności usługowej wspomagającej transport (o 2,4 proc.).

Masa przewiezionych ładunków
Przewozy ładunków ogółem w styczniu br. wyniosły 35,7 mln ton, tj. o 0,1 proc. mniej niż przed rokiem, co było związane ze zmniejszeniem przewozów w transporcie kolejowym i morskim. W pozostałych rodzajach transportu notowano wzrost przewozów. W styczniu br. transportem kolejowym przewieziono 16,2 mln ton ładunków, tj. o 8 proc. mniej niż przed rokiem. Transportem samochodowym zarobkowym przewieziono 14,5 mln ton ładunków, tj. o 8,8 proc. więcej niż przed rokiem. Potencjał przewozowy transportu samochodowego zarobkowego zwiększył się w porównaniu z grudniem ub. roku o 1,9 proc. Transportem rurociągowym przetłoczono w styczniu br. 4,4 mln ton ropy i produktów naftowych (o 5 proc. więcej niż przed rokiem).

Zmniejszyły się natomiast przewozy ładunków transportem morskim o 8,1 proc. w skali roku do 0,4 mln ton. W portach morskich w styczniu 2015 r. przeładowano 5,4 mln ton ładunków, tj. o 0,7 proc. mniej niż przed rokiem. Spadły przeładunki w grupie ładunków masowych suchych o 12,7 proc. Wzrosły natomiast przeładunki w grupie ładunków masowych ciekłych o 9,3 proc., ładunków tocznych o 6,9 proc., kontenerów o 5,4 proc. oraz pozostałych ładunków drobnicowych o 0,4 proc.  Zmniejszyły się obroty ładunkowe w portach: Świnoujście (o 9,1 proc. do 1,0 mln ton) oraz Gdynia (o 4,1 proc. do 1,2 mln ton). Wzrost przeładunków w skali roku wystąpił natomiast w portach: Szczecin (o 7,8 proc. do 0,7 mln ton), Gdańsk (o 2,2 proc. do 2,3 mln ton) oraz Police (o 2,1 proc. do 0,1 mln ton).

W lutym br. ogólny klimat koniunktury w  branży transportowej i logistycznej oceniany jest pozytywnie, wobec negatywnych ocen w poprzednim miesiącu, na co wpłynęła poprawa prognoz. Optymistyczne (wobec negatywnych w styczniu br.) są prognozy popytu oraz sprzedaży, a także przyszła sytuacja finansowa.

(red/źr. GUS)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.