W 2014 roku przewieziono ogółem 1840 milionów ton ładunków - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego - co oznacza spadek wolumenu przewiezionych ładunków o 0,4 proc. w stosunku do roku 2013. Spadek ten objął prawie wszystkie rodzaje transportu: kolejowy, samochodowy, rurociągowy i morski. – komentuje giełda ładunków Clicktrans.pl.
Opublikowany w maju 2015 raport GUS „Transport drogowy w Polsce w latach 2012 – 2013” pokazuje bardzo ciekawą tendencję w transporcie ładunków. W latach 2012-2013 polskie firmy transportowe zanotowały największy wzrost w transporcie mebli oraz drewna. W 2013 roku polscy przewoźnicy przetransportowali niemal 16 milionów ton mebli. W porównaniu z rokiem 2012 ich transport wzrósł o rekordowe 42 proc., a drewna o 22 proc. Znaczny spadek odnotowano natomiast w przewozach węgla kamiennego i brunatnego.
Od wielu lat pierwsze miejsce, w przewozach ładunków pod względem ilości, w polskim imporcie i eksporcie zajmują Niemcy, a w 2013 roku, po raz pierwszy od 2010 roku, spadł import ładunków z Niemiec. Regularnie rok do roku rośnie natomiast eksport do naszego zachodniego sąsiada, który osiągnął w 2013 roku ponad 24 miliony ton towarów. Co ciekawe w 2013 roku Polska zanotowała wzrost importu z Litwy aż o 80 proc. w porównaniu z rokiem 2012. Powoli, ale stabilnie wzrasta również znaczenie naszych południowych sąsiadów, o czym świadczy wzrost eksportu do Czech, a także Słowacji.
Liczba pustych przebiegów w polskim transporcie kolejny rok z rzędu zmniejszyła się z 22 proc. w roku 2012 do 21 proc. w roku 2013. W ostatnich latach obserwujemy tendencję spadkową, co oznacza, że przewoźnicy coraz lepiej optymalizują swoje przewozy. W transporcie krajowym puste przebiegi spadły do poziomu 33 proc., a w transporcie międzynarodowym do 13 proc.
(Clicktrans.pl)