Capgemini Consulting oraz Transporeon wydali dwudziesty trzeciy Transport Market Monitor - raport przedstawiający dynamikę rynku transportowego. Z najnowszego wydania monitora rynku transportowego wynika, że ceny transportu spadły o 3,7 proc. w pierwszym kwartale 2015 w porównaniu do cen z czwartego kwartału 2014.
Ceny niskie, ale wyższe ...
Wskaźnik cen spadł o 3,7 proc. w I kwartale 2015 (wskaźnik 94,5), w porównaniu do wskaźnika cen w IV kwartale 2014 (wskaźnik 98,2). W porównaniu do poziomu wskaźnika w ubiegłym roku (wskaźnik 91,5), w I kwartale 2014 wskaźnik cen jest wyższy o 3,3 proc. W I kwartale 2015 wskaźnik cen oleju napędowego spadł do poziomu 86,1 (-8,1 proc.). Jest obecnie niższy o 14,8 procc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wskaźnik możliwości przewozowych uległ dalszemu wzrostowi do poziomu 104,0 (+14,4 proc.).
Ożywienie gospodarcze?
Według Erika van Dort, dyrektora łańcucha dostaw w Capgemini, taki spadek oznacza ożywienie gospodarcze, bowiem jest mniejszy jak w poprzednich latach. - Od 2008 roku byliśmy świadkami corocznego gwałtownego wzrostu możliwości przewozowych w pierwszym kwartale, co prowadziło do obniżenia wskaźnika cen ,jednak w pierwszym kwartale 2015 efekt nie był tak ekstremalny jak w latach poprzednich. Jest to spowodowane ożywieniem gospodarki europejskiej, które spowodowało wzrost zapotrzebowania na możliwości przewozowe. Niezależnie od tego, niska cena oleju napędowego jest również dobrą wiadomością zarówno dla spedytorów i przewoźników – mówi Erik van Dort.
- Mimo niskiej ceny oleju napędowego, ceny transportu są na wyższym poziomie w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 roku. Wydaje się, że to inne czynniki mają większy wpływ na ceny transportu w tej chwili - dodaje Peter Förster, managing director transporeon.
Więcej informacji na temat Transport Market Monitora na stronie: www.transportmarketmonitor.com.
(red)