Dodaj ogłoszenie o pracy


Automatycznie sterowany napęd na wszystkie koła w ciężarówkach Volvo Trucks

Opracowany przez Volvo Trucks nowy automatyczny system kontroli trakcji automatycznie załącza napęd na przednią oś podczas jazdy, dopiero w przypadku wystąpienia ryzyka ugrzęźnięcia samochodu ciężarowego. Korzyścią dla kierowcy jest większa zwrotność pojazdu, zaś dla właściciela pojazdu – oszczędność paliwa i mniejsze zużycie eksploatacyjne.

Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje możliwość automatycznego załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. Automatyczny system kontroli trakcji, bo o nim mowa, załącza napęd na przednią oś w przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu.
– W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś podczas jazdy – i tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne – mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.
Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w ich wozidłach przegubowych. Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać – zaczyna buksować – moc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.
Zwrotność i mniejsze zużycie paliwa
Napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu – dopóki nie wystąpi sytuacja krytyczna. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać maksymalną zwrotność pojazdu. Jednocześnie unika on niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa oraz zużycia eksploatacyjnego układu napędowego i opon, które zwykle towarzyszą załączeniu na stałe napędu na przednią oś. Automatyczny system kontroli trakcji aktywuje optymalną konfigurację układu napędowego w każdej sytuacji, uwalniając kierowcę od konieczności podejmowania tej decyzji. – Automatyczny system kontroli trakcji to kolejny przykład na to, jak innowacje technologiczne mogą ułatwiać pracę i zwiększać jej skuteczność. Podobnie jak Volvo I-Shift zrewolucjonizowała konstrukcję skrzyń biegów, jesteśmy przekonani, że nasze nowe rozwiązanie zrobi to samo z napędem na przednią oś – mówi Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.
Automatyczny system kontroli trakcji należy do standardowego wyposażenia Volvo FMX w konfiguracjach 4*4, 6*6 oraz 8*6 i jest dostępne wraz z pełną gamą silników spełniających normy emisji spalin Euro 3, 4, 5 i 6.

(źr. Volvo Poland)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.