Koleje Mazowieckie uruchomiły kursy dla osób chcących podjąć pracę w zawodzie konduktora bądź maszynisty. Kursy prowadzone są przez spółkę w ramach działającego w niej ośródka szkoleniowego. Urząd Transportu Kolejowego umieścił Koleje Mazowieckie na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję maszynisty i świadectwa maszynisty.
Wdrożenie działań szkoleniowych to kolejny krok spółki zmierzający do sukcesywnej likwidacji luki pokoleniowej wśród osób zatrudnionych na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego. Kursy uruchomione zostały w porozumieniu z mazowieckimi urzędami pracy, uczestniczącymi w procesie rekrutacji kandydatów do tych kursów. Do udziału w nich można było zgłaszać się także indywidualnie, bez pośrednictwa urzędu pracy.
W sumie w 2014 roku w szkoleniach na licencję maszynisty i konduktora wzięło udział blisko 80 osób. Wśród nich znajdowały się 44 osoby wytypowane we współpracy z urzędami pracy – w tym przypadku koszty szkolenia pokryły te urzędy – a także 19 osób prywatnych pokrywających koszt udziału w zajęciach we własnym zakresie. Spośród 44 osób, które w 2014 r. uczestniczyły w szkoleniu na licencję maszynisty, pozytywny wynik na egzaminie uzyskało 38 kursantów. Po ukończeniu szkolenia na licencję maszynisty w 2014 r. szkolenie na świadectwo maszynisty rozpoczęło 28 pracowników spółki. Natomiast
w przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2014 r. szkoleniu na referenta handlowo-pasażerskiego, konduktora wzięło udział 33 kursantów – wszyscy przeszli pomyślnie egzamin. Zarówno osoby kierowane na szkolenia przez urzędy pracy, jak i te, które wzięły w nich udział indywidualnie, otrzymują propozycję pracy w Kolejach Mazowieckich.
W celu usprawnienia procesu szkolenia przyszłych maszynistów w 2014 roku spółka zakupiła symulator jazdy pociągu. To nowoczesne urządzenie wykorzystywane jest także jako narzędzie służące doskonaleniu pracy dla już pracujących w spółce maszynistów. Dotychczas tego typu szkolenia można było odbyć jedynie w ośrodku posiadającym symulator lokomotywy EP-09.
- Planując działania związane z polityką kadrową, staramy się uwzględniać nie tylko bieżące potrzeby spółki, ale również jej przyszłe losy, a także przyszłość branży kolejowej w ogóle. Zdajemy sobie sprawę z tego, że im wcześniej podejmowane będą przedsięwzięcia mające na celu uzupełnienie powiększającej się luki pokoleniowej głównie wśród maszynistów, tym skuteczniej uda się zniwelować negatywne skutki tego zjawiska. Nam udaje się to w dużym stopniu, co naturalnie nie oznacza, że spoczniemy na laurach – powiedział Marcin Karlikowski, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Kolei Mazowieckich.
Funkcjonowanie ośrodka szkoleń zawodowych posiadającego nowoczesny symulator jazdy pociągu, wyposażonego w sale szkoleniowe z nowoczesnym sprzętem multimedialnym oraz szerokim dostępem do specjalistycznej literatur- zostało dostrzeżone przez innych uczestników rynku szkoleń. Fakt ten potwierdzają propozycje objęcia szkoleniem osób z innych spółek realizujących zadania na rzecz kolei lub z urzędów pracy spoza województwa mazowieckiego.
(źr. Koleje Mazowieckie)