Dodaj ogłoszenie o pracy


Koleje Mazowieckie szkolą maszynistów i konduktorów

Koleje Mazowieckie uruchomiły kursy dla osób chcących podjąć pracę w zawodzie konduktora bądź maszynisty. Kursy prowadzone są przez spółkę w ramach działającego w niej ośródka szkoleniowego. Urząd Transportu Kolejowego umieścił Koleje Mazowieckie na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję maszynisty i świadectwa maszynisty.

Wdrożenie działań szkoleniowych to kolejny krok spółki zmierzający do sukcesywnej likwidacji luki pokoleniowej wśród osób zatrudnionych na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego. Kursy uruchomione zostały w porozumieniu z mazowieckimi urzędami pracy, uczestniczącymi w procesie rekrutacji kandydatów do tych kursów. Do udziału w nich można było zgłaszać się także indywidualnie, bez pośrednictwa urzędu pracy.
W sumie w 2014 roku w szkoleniach na licencję maszynisty i konduktora wzięło udział blisko 80 osób. Wśród nich znajdowały się 44 osoby wytypowane we współpracy z urzędami pracy – w tym przypadku koszty szkolenia pokryły te urzędy – a także 19 osób prywatnych pokrywających koszt udziału w zajęciach we własnym zakresie. Spośród 44 osób, które w 2014 r. uczestniczyły w szkoleniu na licencję maszynisty, pozytywny wynik na egzaminie uzyskało 38 kursantów. Po ukończeniu szkolenia na licencję maszynisty w 2014 r. szkolenie na świadectwo maszynisty rozpoczęło 28 pracowników spółki. Natomiast
w przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2014 r. szkoleniu na referenta handlowo-pasażerskiego, konduktora wzięło udział 33 kursantów – wszyscy przeszli pomyślnie egzamin. Zarówno osoby kierowane na szkolenia przez urzędy pracy, jak i te, które wzięły w nich udział indywidualnie, otrzymują propozycję pracy w Kolejach Mazowieckich.
W celu usprawnienia procesu szkolenia przyszłych maszynistów w 2014 roku spółka zakupiła symulator jazdy pociągu. To nowoczesne urządzenie  wykorzystywane jest także jako narzędzie służące doskonaleniu pracy dla już pracujących w spółce maszynistów. Dotychczas tego typu szkolenia można było odbyć jedynie w ośrodku posiadającym symulator lokomotywy EP-09.
- Planując działania związane z polityką kadrową, staramy się uwzględniać nie tylko bieżące potrzeby spółki, ale również jej przyszłe losy, a także przyszłość branży kolejowej w ogóle. Zdajemy sobie sprawę z tego, że im wcześniej podejmowane będą przedsięwzięcia mające na celu uzupełnienie powiększającej się luki pokoleniowej głównie wśród maszynistów, tym skuteczniej uda się zniwelować negatywne skutki tego zjawiska. Nam udaje się to w dużym stopniu, co naturalnie nie oznacza, że spoczniemy na laurach – powiedział Marcin Karlikowski, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Kolei Mazowieckich.
Funkcjonowanie ośrodka szkoleń zawodowych posiadającego nowoczesny symulator jazdy pociągu, wyposażonego w sale szkoleniowe z nowoczesnym sprzętem multimedialnym oraz szerokim dostępem do specjalistycznej literatur- zostało dostrzeżone przez innych uczestników rynku szkoleń. Fakt ten potwierdzają propozycje objęcia szkoleniem osób z innych spółek realizujących zadania na rzecz kolei lub z urzędów pracy spoza województwa mazowieckiego.

(źr. Koleje Mazowieckie)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.