Dodaj ogłoszenie o pracy


Morski Port Gdańsk zamierza zbudować głębokowodny Port Zewnętrzny

Morski Port Gdańsk rozpoczyna realizację kolejnego projektu – budowę Portu Zewnętrznego, głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Zdaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, inwestycja ta zadecyduje o kształcie i pozycji portu w następnych dziesięcioleciach. Koncepcja rozwoju portu znalazła się w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku, gdzie nowemu projektowi nadano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.
Przewiduje się trzy fazy realizacji projektu: analityczno-koncepcyjną, dokumentacyjną oraz realizacyjną. Pierwsza z wymienionych służyć będzie zweryfikowaniu założeń strategicznych w zakresie możliwości przestrzennych oraz zweryfikowaniu zawartych w strategii prognoz rynkowych.
W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwy jest tu rozwój portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym poprzez zalądowienia i budowę pirsów. Dodatkowym atutem lokalizacji projektowanego Portu Zewnętrznego (Portu Centralnego), jest jego położenie w pobliżu istniejącej infrastruktury dostępowej (drogowo-kolejowej) i medialnej. Takie rozwiązanie sprzyjać będzie zarazem ograniczeniu kosztów budowy nowej infrastruktury portowej, szczególnie w zakresie dostępu od strony lądu.
Dzisiejszy port, jako węzeł komunikacyjny łączący transport morski z lądowym, musi skutecznie konkurować na europejskim rynku. Porty, szczególnie te ważne dla gospodarek swoich krajów, ewoluują w kierunku roli organizmów tworzących wartość dodaną, kluczowego węzła w globalnych łańcuchach dostaw, w których infrastruktura i suprastruktura są elementami jednolitego systemu. Architektura tego systemu kanalizuje wysiłek wszystkich zasobów w jednym kierunku: zapewnienia wysokiej efektywności i maksymalnej wygody wszystkim klientom portu, dostępności dla coraz większych statków oraz minimalizacji ryzyka kongestii.
Budowa Portu Zewnętrznego jest więc koncepcją urzeczywistniającą te postulaty. Jest także zbieżna z nadrzędną ideą przyświecającą strategii rozwoju Portu Gdańsk, w której kładzie się szczególny nacisk na scenariusz przeobrażenia go w port V generacji, czyli:
- uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, pozwalający na obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie,
- ważne w skali nie tylko regionu pomorskiego, ale całego kraju centrum z kompleksową obsługą transportu intermodalnego,
- kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny funkcjonujący na dobrze zagospodarowanych terenach zapewniających optymalizację przestrzenną, wyposażony w innowacyjne rozwiązania logistyczne,
- ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.
Rozpoczynająca się faza analityczno-koncepcyjna budowy Portu Zewnętrznego (Portu Centralnego) jest istotnym krokiem dla przyszłości portu zarówno w kontekście gospodarczym, jak i społecznym. Rozbudowa Portu Gdańsk będącego portem bazowym Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr 1 oznacza także aktywizację społeczności lokalnej, dla której przybędą nowe miejsca pracy, nowe możliwości rozwojowe i nowe perspektywy życia.
Taka koncepcja Portu Gdańsk nowej generacji – jak zapewnia Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - to nie futurystyczna wizja przyszłości, lecz realny projekt rozbudowy największego portu morskiego w Polsce, czego naocznymi świadkami, a także beneficjentami będziemy już wkrótce my wszyscy.

(źr. ZMPG Gdańsk)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.