Dodaj ogłoszenie o pracy


Modernizacja polskiej kolei z udziałem Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił czterech kredytów na łączną sumę ponad 1 miliarda PLN na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska, modernizację infrastruktury miejskiej Łodzi oraz infrastruktury kolejowej w zachodniej Polsce. W zeszłym roku wsparcie EBI wyniosło prawie 23 miliardy PLN.

Inwestycje proekologiczne w Polsce zostaną zrealizowane dzięki piątej już linii kredytowej EBI dla Banku Ochrony Środowiska. Tym razem do rozdysponowania jest 75 mln EUR (ok. 310 mln PLN), a o środki z tej puli będą mogły ubiegać się przedsiębiorstwa, spółki komunalne i jednostki samorządu terytorialnego. Nowa umowa kredytowa otwiera dostęp do środków EBI dla znacznie większej grupy przedsiębiorców, bowiem wsparcie finansowe będzie dostępne także dla firm zatrudniających mniej niż 3000 pracowników (w poprzednich liniach limit ten wynosił 250 osób). W ramach linii EBI finansowane będą inwestycje proekologiczne związane z poprawą efektywności energetycznej, która dotyczy modernizacji maszyn i urządzeń, źródeł ciepła czy ocieplenia budynków. Finansowanie na tego typu przedsięwzięcia realizowane będzie w ramach Programu efektywności energetycznej dla małych i średnich przedsiębiorstw (Small and Medium Enterprise Finance Facility Energy Efficiency Window) z udziałem środków Unii Europejskiej. EBI jest także mocno zaangażowane w rozwój polskiej kolei – udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. kredytu w wysokości 100 mln EUR (ok. 414 mln PLN) na modernizację ponad 71 km linii kolejowej E 59 na odcinku Rawicz – Czempiń. Prace na tym odcinku, warte ponad 1,6 mld PLN, są częścią kompleksowej modernizacji linii kolejowej E 59 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem i będą polegać na pełnej przebudowie torów i sieci trakcyjnej. Obejmą również system zasilania, system sygnalizacyjny i telekomunikacyjny. Pociągi pasażerskie rozpędzą się na odnowionej trasie do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą mogły osiągnąć prędkość do 120 km/h. Pasażerowie skorzystają z nowych, wygodnych peronów. Modernizacja uwzględni potrzeby związane z ochroną środowiska naturalnego. Podniesie się również poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, ponieważ część z nich zostanie zastąpiona wiaduktami.

Bank Unii Europejskiej wspiera również rozwój polskich miast – udzielił dwóch kredytów o łącznej wysokości 450 mln PLN na rewitalizację infrastruktury miejskiej Łodzi. Środki z EBI zostaną przeznaczone na remonty ulic, przestrzeni publicznej oraz budynków miasta, także zabytkowych. Inwestycje rewitalizacyjne dotyczyć będą m.in. remontów kamienic w centrum Łodzi. Projekty w dziedzinie transportu, takie jak przedłużenie linii tramwajowych, budowa dróg rowerowych oraz unowocześnienie infrastruktury drogowej (m.in. na Trasie W-Z oraz wokół Dworca Fabrycznego i stadionu Łódź- Widzew) poprawią bezpieczeństwo na drogach, skrócą czas podróży oraz będą promować komunikację przyjazną środowisku naturalnemu. Inwestycje te przyczynią się do długoterminowego wzrostu gospodarczego i realizacji strategii zrównoważonego rozwoju Łodzi.

Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. W roku 2014 wysokość finansowania EBI dla Polski wyniosła 5,5 mld EUR, w tym niemal 1,3 mld EUR zostało przeznaczone na wsparcie dla sektora MŚP oraz przedsiębiorstw o średniej kapitalizacji, 466 mln EUR na modernizację polskich miast oraz prawie 560 mln EUR na projekty unowocześniające polską kolej.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.