„Pakiet portowy” to jedno z rozwiązań opracowanych przez Ministerstwo Gospodarki w ramach czwartej transzy ustawy deregulacyjnej, której przepisy weszły w życie 1 stycznia 2015 r. Pakiet portowy ma przyspieszyć odprawy towarów polskich portach i terminalach portowych. Według szacunków MG, już w 2015 r. wprowadzone regulacje przyczynią się do wygenerowania 200 mln zł dodatkowego obrotu do uzyskania przez polskie firmy logistyczne i transportowe.
Propozycje MG mają na celu m.in. zmniejszenie uciążliwości importowych procedur kontrolnych towarów przez polskie porty morskie oraz wydłużenie terminu na rozliczenie VAT dla tzw. przedsiębiorców upoważnionych (AEO) – Nowe rozwiązania mają nie tylko wspierać przedsiębiorców lecz również efektywnie zwiększać wartość obrotów ładunkowych w polskich portach – zaznacza minister gospodarki, wicepremier Janusz Piechociński.
Zmiany które ustawa wprowadza w zakresie procedur kontrolnych w portach mają m.in. przyczynić się do przyspieszenia obrotu towarem poprzez dopuszczenie towaru do obrotu w ciągu 24 godzin, lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach 48 godzin, od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej. Nowe regulacje wydłużają również termin na rozliczenie VAT dla importerów posiadających wydawany przez służby celne i obowiązujący na terenie całej UE certyfikat AEO (Authorised Economic Operator). W myśl nowych przepisów przedsiębiorcy posiadający ten certyfikat mogą rozliczyć VAT od towarów importowanych wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.
Propozycje zawarte w pakiecie mają także obniżyć koszty transportu towarów importowanych przez przedsiębiorców do miejsc docelowych oraz wesprzeć rozwój przedsiębiorstw współpracujących z portami i importerami.
Pakiet obowiązuje już 3 miesiąc, czy faktycznie działa? Jesteśmy ciekawi opinii przedsiębiorców, zachęcamy do komentarzy.
BT