Dodaj ogłoszenie o pracy


„Pakiet portowy” przyspieszy odprawy towarów w terminalach morskich?

„Pakiet portowy” to jedno z rozwiązań opracowanych przez Ministerstwo Gospodarki w ramach czwartej transzy ustawy deregulacyjnej, której przepisy weszły w życie 1 stycznia 2015 r. Pakiet portowy ma przyspieszyć odprawy towarów  polskich portach i terminalach portowych. Według szacunków MG, już w 2015 r. wprowadzone regulacje przyczynią się do wygenerowania 200 mln zł dodatkowego obrotu do uzyskania przez polskie firmy logistyczne i transportowe.

Propozycje MG mają na celu m.in. zmniejszenie uciążliwości importowych procedur kontrolnych towarów przez polskie porty morskie oraz wydłużenie terminu na rozliczenie VAT dla tzw. przedsiębiorców upoważnionych (AEO) – Nowe rozwiązania mają nie tylko wspierać przedsiębiorców lecz również efektywnie zwiększać wartość obrotów ładunkowych w polskich portach – zaznacza minister gospodarki, wicepremier Janusz Piechociński.

Zmiany które ustawa wprowadza w zakresie procedur kontrolnych w portach mają m.in. przyczynić się do przyspieszenia obrotu towarem poprzez dopuszczenie towaru do obrotu w ciągu 24 godzin, lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach 48 godzin, od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej. Nowe regulacje wydłużają również termin na rozliczenie VAT dla importerów posiadających wydawany przez służby celne i obowiązujący na terenie całej UE certyfikat AEO (Authorised Economic Operator). W myśl nowych przepisów przedsiębiorcy posiadający ten certyfikat mogą rozliczyć VAT od towarów importowanych wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.
Propozycje zawarte w pakiecie mają także obniżyć koszty transportu towarów importowanych przez przedsiębiorców do miejsc docelowych oraz wesprzeć rozwój przedsiębiorstw współpracujących z portami i importerami.

Pakiet obowiązuje już 3 miesiąc, czy faktycznie działa? Jesteśmy ciekawi opinii przedsiębiorców, zachęcamy do komentarzy.
BT

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.