W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" trwają intensywne prace nad przebudową promu Stena Germanica jako pierwszego promu napędzanego metanolem – połowa prac już jest skończona. Stena Germanica ma rozpocząć kursowanie od końca marca bieżącego roku. Dzięki temu Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie będzie posiadał w swojej flocie prom napędzany nowym paliwem, które znacząco zmniejszy emisję siarki i cząstek stałych w porównaniu do wcześniej stosowanych paliw statkowych.
Olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica będzie pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem. Projekt realizowany jest przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation.
Przebudowa promu rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudzkiego. i ma zostać ukończona pod koniec marca br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.
Emisja zanieczyszczeń przy użytkowaniu metanolu jest porównywalna do LNG, uważanego obecnie za najczystsze paliwo, ale zapotrzebowanie na specjalną infrastrukturę jest znacznie mniejsze, a obsługa - znacznie prostsza. Projekt związany z metanolem nie jest też pierwszym prowadzonym przez Stena Line na tym polu. Od 2005 roku Stena Line prowadzi Program Oszczędzania Energii mający zmniejszyć wpływ zużycia paliwa na środowisko. Dzięki temu programowi zużycie energii na statkach zmniejszyło się o 2,5 proc. rocznie.
Metanol:
Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy albo nawet CO2. Metanol odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95% a dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.
Stena Germanica w liczbach:
Długość: 240 metrów
Rok budowy: 2001
Liczba pasażerów: 1 500
Pojemność ładunkowa 4 000 m (około 230 ciężarówek lub 660 samochodów osobowych)
Silnik Wärtsilä 8ZAL 40S MD, 32 000 KM.
(źr. Stena Line)