Volvo Groups Trucks Polska podsumowało rok 2014 i zaprezentowało nową organizację Europe Central East North, w ramach której od początku 2015 r. funkcjonuje rynek polski.
Rynek pojazdów ciężarowych o dmc ≤ 16 ton zakończył rok 2014 sprzedażą nowych i zarejestrowanych pojazdów na poziomie 15356. Volvo Trucks uplasowało się na 3. miejscu z udziałem w rynku 17,1 proc. (sprzedano 2632 pojazdy). Udział marki w rynku zwiększył się 0,9 proc. Z kolei Renault Trucks zakończył ubiegły rok z 6 proc. udziałem w rynku (sprzedano 928 aut). Volvo należy jednocześnie do liderów rynku pod względem najlepiej zbywalnych pojazdów ciężarowych na rynku wtórnym. Firma prowadzi również aktywną sprzedaż kontraktów serwisowych. W roku ubiegłym z całej puli sprzedanych pojazdów 42,5 proc. zostało objętych kontraktem serwisowym. Nowe „złote kontrakty serwisowe” zapewniające 100 proc. dyspozycyjność stanowiły 35 proc. ogólnej liczby kontraktów. Znacznie lepsze wyniki w kontraktach serwisowych miało Renualt Trucks, wśród których kontrakty serwisowe Excellence stanowiły 75 proc. ogólnej liczby zawartych umów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się systemy zarządzania flotą, w tym kontroli zużycia paliwa – Dynafleet i Optifleet, a także usługi finansowe. Niemal co drugi samochód ciężarowy Volvo i Renault Trucks był finansowany przez VFS Usługi Finansowe Polska. Coraz więcej klientów jest zainteresowanych najmem długoterminowym, aż o 45 proc. wzrosłą liczba tego typu umów w stosunku do roku 2013 i to dla obu marek. Skraca się też okres najmu, do tej pory standardem był okres 36-miesięczny, obecnie coraz więcej klientów jest zainteresowanych kontraktami 24-miesięcznymi oraz krótszymi.
Rok pod znakiem stabilnościRok 2014 był pierwszym okresem rozliczeniowym po połączeniu się w jedną grupę w 2013 r. dwóch marek Volvo Trucks i Renault Trucks. Firma określa ubiegły rok jak czas stabilizacji. Ubiegły rok był również wyjątkowy jeszcze z jednego powodu – 20-lecia Volvo Trucks i Renault Trucks oraz VFS Usługi Finansowe w Polsce. Z tej okazji odbyły się liczne spotkania ze Klientami, a podsumowaniem była uroczysta gala pod hasłem „20 lat razem” (5 września 2014 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie). Z tej okazji na rynek trafiły limitowane edycje samochodów ciężarowych Volvo FH i Renault Trucks T.
Vlovo Trucks pokazało też szereg nowości technologicznych, wśród których na uwagę zasługuje m.in. dwusprzęgłowa skrzynia biegów I-Shift Dual Clutch – to pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku pojazdów ciężarowych. Koncern przez cały czas promował też ekonomikę paliwową – wzorem lat poprzednich zorganizowano IV Mistrzostwa Kierowców w Jeździe Ekonomicznej „The Drivers Fuel Chalange by Volvo Trucks”. Konkurs był też częścią programu promocji nowego modelu Volvo FH z silnikiem spełniającym normę spalin EURO6.
Podobnie dla Renulat Trucks rok 2104 upłynął pod hasłem promocji nowej gamy pojazdów z silnikami EURO6 – model Renault Trucs T szybko zyskał uznanie klientów, a także stał się ulubieńcem mediów, które przyznały m.in. tytuł International Truck of the Year 2015, a kapituła polskich dziennikarzy branżowych uhonorowała gamę T tytułem Master Truck of The Year 2104. Podobnie jak Volvo, również Renault Trucks organizuje konkurs dla kierowców, w ubiegłym roku odbyła się VI edycja konkursu Optifuel Chalange, który potwierdził znakomitą ekonomikę silników nowych modeli Renault Trucks T. Hasłem kampanii promującej nowe pojazdy było „Pojazd przynosi zysk”, co odzwierciedla doskonałe rozwiązania w zakresie ekonomicznej jazdy. Rok 2014 był również wyjątkowy dla Renault Trucks nie tylko z powodu 20-lecia obecności w Polsce, ale jubileuszu 120-lecia marki Renault Trucks. To 120 lat temu Marius Berliet pokazał światu swój pierwszy samochód ciężarowy, który dał początek francuskiej marce.
Zmiany w strukturze poprawią decyzyjnosć
Koncern wprowadził nie tylko zmiany w produktach, ale również zmiany w strukturze organizacyjnej. W wyniku tych zmian polska organizacja rynkowa Volvo Group Trucks Sales Poland- reprezentująca marki Volvo Trucks i Renault Trucks – jest do 1 stycznia 2015 r. częścią nowo utworzonego i obejmującego 6 krajów rynku Europe Central East North. Zmiany te wynikają ze zmian globalnych w całej Grupie, a ich celem jest skonsolidowanie odpowiedzialności za sprzedaż w jedną globalną sieć sprzedaży. Poza Polską w skład Europe Central East North wchodzą obecnie Kraje Bałtyckie – Litwa, Łotowa, Estonia oraz dwa kraje nowo dołączone, nie będące wcześniej częścią rynku sprzedażowego Europy Centralno – Wschodniej – Białoruś i Ukraina.
- Grupa Volvo Trucks uporządkowała strukturę w celu poprawy decyzyjności na poziomie lokalnym, dzięki czemu będziemy jeszcze bliżej Klienta – mówiła podczas konferencji prasowej w dniu 17 lutego Małgorzata Kulis vicepresident Europe Central East North Volvo Group Trucks.
Na czele organizacji – jako vicepresident Europe Central East North – stanęła odpowiedzialna dotychczas za polski rynek Małgorzata Kulis, która jednocześnie nadal pełni funkcję dyrektora zarządzającego w Polsce.
(red)