Stena Line podsumowała ruch promowy na trasie Polska – Szwecja za rok 2014. Statystyki wyraźnie wskazują na ożywienie, po stagnacji kryzysowej, rynku przewozów promowych w 2014 roku i to we wszystkich obszarach - w przewozach pasażerskich, przewozach samochodów osobowych oraz w wymianie handlowej między kontynentem a Skandynawią. Przewoźnicy promowi z Polski do Szwecji mogą więc zaliczyć rok 2014 do udanych. Niemal wszyscy operatorzy przewożący pasażerów zakończyli go lepiej niż rok 2013. Łączny wzrost liczby pasażerów wyniósł 11,4 proc. Również rynek przewozów frachtowych odnotował wzrost o 7 proc.
Udział Stena Line w przewozach pasażerskich na tej trasie wynosił na koniec roku ubiegłego 45,6 proc., co czyni z przewoźnika lidera na Bałtyku w tym segmencie przewozów. Stena Line może też pochwalić się wzrostem o 3,2 proc. w segmencie przewozu samochodów osobowych oraz tytułem lidera wzrostu w przewozach frachtowych. W tym obszarze usług Stena Line zanotowała aż 13,6 proc. wzrost w porównaniu z 2013 rokiem.
Rynek przewozów frachtowych
W 2014 roku Stena Line zanotowała pokaźny wzrost liczby przetransportowanych jednostek frachtowych. Wyniósł on 13,6 proc. w stosunku do roku 2013, co znacznie podniosło statystyki całego rynku. Wzrost odnotowany przez Stena Line był na tyle duży, że pomimo iż inni przewoźnicy przewieźli mniejszą ilość jednostek frachtowych (a nawet niektórzy zakończyli rok na minusie), to całościowy bilans rynku pozostał dodatni. Rynek może wyglądać nawet lepiej, ponieważ dane nowego gracza na rynku – TT Line operującego na linii ze Świnoujścia do Trelleborga – zostały ujęte w statystykach jedynie cząstkowo (do końca października, Cruise and Ferry Info nie podał danych TT Line za listopad i grudzień). W przypadku Stena Line istotnym czynnikiem wzrostu był fakt otwarcia przez przewoźnika nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie.
- Już od jakiegoś czasu przygotowaliśmy się na nowe wyzwania. W ciągu ostatnich kilku lat Stena Line poczyniła znaczące inwestycje w linię Gdynia-Karlskrona. 31 marca 2014 w Karlskronie został otwarty terminal intermodalny dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę. Dzięki tej inwestycji Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym. W ten sposób wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów przesyłanych pomiędzy Skandynawią a resztą Europy. Oznacza to nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych. – poinformował Henryk Kałużny, Freight Manager Poland & Ukraine, Stena Line.
Rynek przewozów pasażerskich
Linia Gdynia-Karlskrona w 2014 roku cieszyła się bardzo dużym powodzeniem. Promami przewoźnika Stena Line podróżowało ponad 560 tys. pasażerów, co stanowi 45,6 proc. udziałów w tym segmencie rynku i o ponad 50 tys. osób więcej niż w roku 2013. Sukcesów Stena Line na rynku przewozów pasażerskich można upatrywać m.in. w bogatej ofercie turystycznej armatora, która z roku na rok przyciąga coraz większą liczbę zainteresowanych. Nie bez znaczenia pozostaje również wysoki komfort podróży, który oferują bliźniacze promy pasażerskie. Na Stena Spirit i Stena Vision pasażerowie mają do swojej dyspozycji szeroki wybór kabin, restauracje, dyskotekę, profesjonalne SPA czy dodatkowe atrakcje na pokładzie. Wszystkie te czynniki wpływają na to, że Stena Line przoduje w statystykach wśród przewozu pasażerów, w porównaniu do innych przewoźników.
Perspektywy na 2015
Stena Line patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na utrzymanie wzrostu na linii Gdynia–Karlskrona - wciąż rozbudowuje swoją ofertę, zarówno dla pasażerów jak i frachtu. Od 2010 roku na linii Gdynia-Karlskrona wymieniano flotę. Do nowych na tej trasie statków pasażerskich Stena Spirit i Stena Vision w 2013 roku dołączył kolejny prom typu ro-pax – Stena Alegra, wymieniony później na Stena Baltica.
- Na początku 2015 roku zwiększyliśmy częstotliwość kursowania Stena Baltica, dzięki czemu jesteśmy przygotowani na dalszy wzrost popytu na przewozy frachtowe. W tej chwili na etapie zaawansowanym są również plany budowy nowego terminalu promowego w Gdyni. Terminal ma powstać w ciągu najbliższych lat i umożliwić obsługę statków jeszcze większych niż dotychczasowe. Ponadto na początku 2015 roku Stena Line rozpoczyna testowanie metanolu jako alternatywnego paliwa. Badamy także technologie płuczek oraz rozważamy wykorzystanie LNG jako paliwa. Są to działania odpowiadające na wymogi związane z wejściem w życie 1 stycznia 2015 roku tzw. „dyrektywy siarkowej.– powiedział Henryk Kałużny.
Statystyki Stena Line 2014*:
Przewóz pasażerów: Stena Line 560 040 +10,0% / cały rynek +11,4%
Przewóz samochodów osobowych: Stena Line 95 915 +3,2% / cały rynek +6,7%
Jednostki frachtowe: Stena Line 116 828 +13,6% / cały rynek +7,0%
*(dane pochodzą z Cruise&Ferry Info*, wyniki TT Line uwzględniono do końca października - Cruise&Ferry Info nie podało danych TT Line za listopad i grudzień ze względu brak informacji)
(red/Stena Line)