Dodaj ogłoszenie o pracy


Morski Port Gdańsk zakończył rok 2014 na dwucyfrowym wzroście, a na tym nie koniec …

Pierwsze podsumowania roku 2014 dotyczące rekordowych przeładunków w Morskim Porcie Gdańsk potwierdziły się, port zamknął rok 2014 na 36 proc. wzroście przeładunków towarów z grupy inne masowe (ok. 3,6 mln ton - tonaż uwzględnia przeładunek rudy), ponad 13 proc. wzroście przeładunków paliw (ok. 12, 5 mln ton), uzyskał o 10 proc. lepszy wynik w zakresie przeładunku zbóż (1,6 mln ton) oraz o prawie 7 proc. lepszy rezultat w przeładunkach towarów drobnicowych (11,23 mln ton, w tym 1,2 TEU) i równie tyle +7proc. w przeładunkach ogółem (32,27 mln ton).

Tak dobry wynik jest kontynuacją wcześniej zapoczątkowanego stale rosnącego trendu. Współczynniki wzrostu na przestrzeni ostatniej dekady przyniosły m.in. +1731,16 proc. wzrostu w przeładunkach kontenerów, +479,16 proc. wzrostu w przeładunkach zbóż, +578,61 proc. wzrostu wolumenu ładunków drobnicowych przeładowanych na nabrzeżach gdańskiego portu. Do tego dochodzi rosnący trend w zakresie wielkości statków handlowych zawijających do Portu Gdańsk, których średni tonaż brutto (GT) wynosił jeszcze parę lat temu niespełna 10 000 GT, tymczasem w minionym roku kształtował się już na poziomie 14 600 GT. Dzięki temu Port Gdańsk rośnie w siłę stając się z roku na rok coraz groźniejszym rywalem na akwenie bałtyckim.
Rok 2014 był również czasem wyjątkowych przedsięwzięć inwestycyjnych zapoczątkowanych w ciągu minionych 12 miesięcy, bądź też ostatecznie oddanych w tym czasie do użytku. Już w pierwszym kwartale ubiegłego roku w Porcie Gdańsk miały miejsce 2 bardzo ważne dla portu wydarzenia, w tym m.in. wkopanie kamienia węgielnego pod budowę terminalu naftowego PERN "Przyjaźń" SA, który zaledwie po upływie 10 miesięcy znajduje się niemal w połowie zaawansowania, wyprzedzając tym samym plan o około 1 miesiąc. Wszystko wskazuje na to, że już nie długo, bo na początku 2016 roku pierwszy etap inwestycji obejmujący 6 zbiorników na ropę naftową, zostanie oddany do użytku.
Inwestycje ZMPG
Również w marcu Zarząd Portu podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie Projektu pn.: "Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk" - przedsięwzięcia, które ma doprowadzić do zbliżenia zdolności przeładunkowych wszystkich ogniw zadaniowych terminalu, tj. zdolności składowych i manipulacyjnych przyległego do nabrzeża terenu do zdolności przeładunkowych nabrzeża. Trzy miesiące później - w czerwcu ubiegłego roku Zarząd Portu oaz wykonawca robót firma Strabag i konsorcjum firm Portico Project Management oraz ECM Group Polska, które sprawować będą nadzór inwestorski, podpisali umowy na realizację zadań w ramach tego projektu.
We wrześniu 2014 roku celebrowano w porcie zawinięcie pierwszego statku z ładunkiem do nowo oddanej inwestycji zlokalizowanej u wejścia do Portu Gdańsk - chłodni Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP) o powierzchni 8,5 tys. m2 i łącznej rocznej zdolności przeładunkowej rzędu 200 tys. ton. Wreszcie jedno z istotniejszych wydarzeń związanych z przedsięwzięciami inwestycyjnymi w Porcie Gdańsk przyniósł grudzień, kiedy to oficjalnie wojewoda pomorski wydał spółce DCT Gdańsk SA pozwolenie na budowę drugiego nabrzeża do obsługi kontenerów. Inwestycja o wartości 290 mln EUR pozwoli terminalowi kontenerowemu DCT podwoić swoje możliwości przeładunkowe osiągając tym samym zdolność na poziomie 3 mln TEU rocznie w I fazie inwestycji. Przewiduje się, że nowe nabrzeże będzie gotowe do przyjęcia pierwszego statku kontenerowego do końca 2016 r.
Morski Port Gdańsk jest w chwili obecnej centrum nieustannych zmian koncentrujących się na poprawie potencjału przeładunkowego całego kompleksu portowego, czego efekty widoczne będą w porcie już wkrótce. Część tym podobnych rezultatów wynikających z wcześniej przeprowadzonych inwestycji i doskonałej operatywności gdańskich przeładowców widocznych było właśnie w minionym roku, w którym port pobił aż 5 ważnych rekordów: w zakresie wielkości zrealizowanych przeładunków ogółem, wolumenu obsłużonej drobnicy, kontenerów, zboża oraz wielkości statków handlowych.

(źr. ZMPG S.A - Gdańsk)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.