Pierwsze podsumowania roku 2014 dotyczące rekordowych przeładunków w Morskim Porcie Gdańsk potwierdziły się, port zamknął rok 2014 na 36 proc. wzroście przeładunków towarów z grupy inne masowe (ok. 3,6 mln ton - tonaż uwzględnia przeładunek rudy), ponad 13 proc. wzroście przeładunków paliw (ok. 12, 5 mln ton), uzyskał o 10 proc. lepszy wynik w zakresie przeładunku zbóż (1,6 mln ton) oraz o prawie 7 proc. lepszy rezultat w przeładunkach towarów drobnicowych (11,23 mln ton, w tym 1,2 TEU) i równie tyle +7proc. w przeładunkach ogółem (32,27 mln ton).
Tak dobry wynik jest kontynuacją wcześniej zapoczątkowanego stale rosnącego trendu. Współczynniki wzrostu na przestrzeni ostatniej dekady przyniosły m.in. +1731,16 proc. wzrostu w przeładunkach kontenerów, +479,16 proc. wzrostu w przeładunkach zbóż, +578,61 proc. wzrostu wolumenu ładunków drobnicowych przeładowanych na nabrzeżach gdańskiego portu. Do tego dochodzi rosnący trend w zakresie wielkości statków handlowych zawijających do Portu Gdańsk, których średni tonaż brutto (GT) wynosił jeszcze parę lat temu niespełna 10 000 GT, tymczasem w minionym roku kształtował się już na poziomie 14 600 GT. Dzięki temu Port Gdańsk rośnie w siłę stając się z roku na rok coraz groźniejszym rywalem na akwenie bałtyckim.
Rok 2014 był również czasem wyjątkowych przedsięwzięć inwestycyjnych zapoczątkowanych w ciągu minionych 12 miesięcy, bądź też ostatecznie oddanych w tym czasie do użytku. Już w pierwszym kwartale ubiegłego roku w Porcie Gdańsk miały miejsce 2 bardzo ważne dla portu wydarzenia, w tym m.in. wkopanie kamienia węgielnego pod budowę terminalu naftowego PERN "Przyjaźń" SA, który zaledwie po upływie 10 miesięcy znajduje się niemal w połowie zaawansowania, wyprzedzając tym samym plan o około 1 miesiąc. Wszystko wskazuje na to, że już nie długo, bo na początku 2016 roku pierwszy etap inwestycji obejmujący 6 zbiorników na ropę naftową, zostanie oddany do użytku.
Inwestycje ZMPG
Również w marcu Zarząd Portu podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie Projektu pn.: "Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk" - przedsięwzięcia, które ma doprowadzić do zbliżenia zdolności przeładunkowych wszystkich ogniw zadaniowych terminalu, tj. zdolności składowych i manipulacyjnych przyległego do nabrzeża terenu do zdolności przeładunkowych nabrzeża. Trzy miesiące później - w czerwcu ubiegłego roku Zarząd Portu oaz wykonawca robót firma Strabag i konsorcjum firm Portico Project Management oraz ECM Group Polska, które sprawować będą nadzór inwestorski, podpisali umowy na realizację zadań w ramach tego projektu.
We wrześniu 2014 roku celebrowano w porcie zawinięcie pierwszego statku z ładunkiem do nowo oddanej inwestycji zlokalizowanej u wejścia do Portu Gdańsk - chłodni Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP) o powierzchni 8,5 tys. m2 i łącznej rocznej zdolności przeładunkowej rzędu 200 tys. ton. Wreszcie jedno z istotniejszych wydarzeń związanych z przedsięwzięciami inwestycyjnymi w Porcie Gdańsk przyniósł grudzień, kiedy to oficjalnie wojewoda pomorski wydał spółce DCT Gdańsk SA pozwolenie na budowę drugiego nabrzeża do obsługi kontenerów. Inwestycja o wartości 290 mln EUR pozwoli terminalowi kontenerowemu DCT podwoić swoje możliwości przeładunkowe osiągając tym samym zdolność na poziomie 3 mln TEU rocznie w I fazie inwestycji. Przewiduje się, że nowe nabrzeże będzie gotowe do przyjęcia pierwszego statku kontenerowego do końca 2016 r.
Morski Port Gdańsk jest w chwili obecnej centrum nieustannych zmian koncentrujących się na poprawie potencjału przeładunkowego całego kompleksu portowego, czego efekty widoczne będą w porcie już wkrótce. Część tym podobnych rezultatów wynikających z wcześniej przeprowadzonych inwestycji i doskonałej operatywności gdańskich przeładowców widocznych było właśnie w minionym roku, w którym port pobił aż 5 ważnych rekordów: w zakresie wielkości zrealizowanych przeładunków ogółem, wolumenu obsłużonej drobnicy, kontenerów, zboża oraz wielkości statków handlowych.
(źr. ZMPG S.A - Gdańsk)