Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo rozbuduje terminal w Poznaniu Franowie

PKP Cargo zamierza rozbudować terminal intermodalny we Franowie koło Poznania i zwiększyć jego możliwości przeładunkowe oraz powierzchnię składowania około 40 proc. Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2015 roku. Terminal stanowi element przyszłego Intermodalnego Centrum Logistycznego w Poznaniu.

Rozbudowa terminala w Poznaniu Franowie obejmie przede wszystkim budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. metrów kwadratowych.  Obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU do 1760 TEU. Dla poprawienia funkcjonalności terminala zostanie dodatkowo przeprowadzona modernizacja i przebudowa układu dróg dojazdowych. Rozbudowa będzie współfinansowana w 50 proc. z funduszy unijnych. Całkowita wartość inwestycji szacuje się na 5,8 mln zł. Umowa obejmująca współfinansowanie dodatkowych spółka podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone pod koniec 2015 roku. Nowa część terminala ma być dostępna już od grudnia tego roku.
– Udział segmentu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych z roku na rok rośnie. To szansa dla kolei. Wykorzystując potencjał intermodalu, inwestujemy w infrastrukturę i tabor. To umocni nas na pozycji lidera przewozów kontenerowych w Polsce, pozwoli na jeszcze lepszą obsługę klientów. Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.

Poznański terminal jest obsługiwany przez Cargosped, spółkę z Grupy PKP Cargo wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym. W pierwszym roku funkcjonowania terminal realizuje stałe, regularne połączenia z portami w Gdańsku i Gdyni. Są to tzw. pociągi operatorskie. Wykonywana na terenie terminalu praca przeładunkowa wynosi około 800 TEU tygodniowo. Docelowo planowana ilość prac przeładunkowych w terminalu ulegnie podwojeniu.

Obecnie terminal w Poznaniu Franowie dysponuje nowoczesną infrastrukturą: frontem przeładunkowym w postaci dwóch torów o długości 600 metrów każdy, przy łącznej długości 1570 metrów bieżących układu torowego oraz placem manewrowo-składowym o powierzchni 21,1 tys. metrów kwadratowych. Terminal dysponuje pięcioma urządzeniami przeładunkowymi typu reach stacker z możliwością prowadzenia przeładunku kontenerów oraz naczep wymiennych. Poznański terminal ważnym punktem na kolejowej mapie Polski – przez stację Poznań Franowo muszą przejechać wszystkie rozrządzane pociągi przewożące towary z Europy Zachodniej do centralnej części kraju oraz dalej na wschód. Ze względu na dogodne położenie terminala Poznań Franowo, jego wykorzystanie skraca czas przeładunku o kilka godzin w stosunku do konkurencyjnych terminali działających w pobliżu Poznania.
Od 2004 roku średnioroczny wzrost wielkości pracy przewozowej kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce wynosił prawie 15 proc., i z wyjątkiem Litwy był najwyższy spośród państw regionu. Pod względem udziału w rynku mierzonego pracą przewozową kolejowe przewozy intermodalne urosły z około 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w 2013 roku.

(źr. red/PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.