PKP Cargo zamierza rozbudować terminal intermodalny we Franowie koło Poznania i zwiększyć jego możliwości przeładunkowe oraz powierzchnię składowania około 40 proc. Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2015 roku. Terminal stanowi element przyszłego Intermodalnego Centrum Logistycznego w Poznaniu.
Rozbudowa terminala w Poznaniu Franowie obejmie przede wszystkim budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. metrów kwadratowych. Obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU do 1760 TEU. Dla poprawienia funkcjonalności terminala zostanie dodatkowo przeprowadzona modernizacja i przebudowa układu dróg dojazdowych. Rozbudowa będzie współfinansowana w 50 proc. z funduszy unijnych. Całkowita wartość inwestycji szacuje się na 5,8 mln zł. Umowa obejmująca współfinansowanie dodatkowych spółka podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone pod koniec 2015 roku. Nowa część terminala ma być dostępna już od grudnia tego roku.
– Udział segmentu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych z roku na rok rośnie. To szansa dla kolei. Wykorzystując potencjał intermodalu, inwestujemy w infrastrukturę i tabor. To umocni nas na pozycji lidera przewozów kontenerowych w Polsce, pozwoli na jeszcze lepszą obsługę klientów. Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.
Poznański terminal jest obsługiwany przez Cargosped, spółkę z Grupy PKP Cargo wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym. W pierwszym roku funkcjonowania terminal realizuje stałe, regularne połączenia z portami w Gdańsku i Gdyni. Są to tzw. pociągi operatorskie. Wykonywana na terenie terminalu praca przeładunkowa wynosi około 800 TEU tygodniowo. Docelowo planowana ilość prac przeładunkowych w terminalu ulegnie podwojeniu.
Obecnie terminal w Poznaniu Franowie dysponuje nowoczesną infrastrukturą: frontem przeładunkowym w postaci dwóch torów o długości 600 metrów każdy, przy łącznej długości 1570 metrów bieżących układu torowego oraz placem manewrowo-składowym o powierzchni 21,1 tys. metrów kwadratowych. Terminal dysponuje pięcioma urządzeniami przeładunkowymi typu reach stacker z możliwością prowadzenia przeładunku kontenerów oraz naczep wymiennych. Poznański terminal ważnym punktem na kolejowej mapie Polski – przez stację Poznań Franowo muszą przejechać wszystkie rozrządzane pociągi przewożące towary z Europy Zachodniej do centralnej części kraju oraz dalej na wschód. Ze względu na dogodne położenie terminala Poznań Franowo, jego wykorzystanie skraca czas przeładunku o kilka godzin w stosunku do konkurencyjnych terminali działających w pobliżu Poznania.
Od 2004 roku średnioroczny wzrost wielkości pracy przewozowej kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce wynosił prawie 15 proc., i z wyjątkiem Litwy był najwyższy spośród państw regionu. Pod względem udziału w rynku mierzonego pracą przewozową kolejowe przewozy intermodalne urosły z około 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w 2013 roku.
(źr. red/PKP Cargo)