PKP Cargo zamierza kupić 20 lokomotyw wielosystemowych do obsługi połączeń transgranicznych, z czego pięć opcjonalnie. Całkowita wartość zamówienia może wynieść 400 mln zł. Pierwsze nowe lokomotywy pojawią się u największego polskiego przewoźnika w drugiej połowie 2016 roku. Będą prowadzić pociągi do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Węgier i Holandii. Po zakupie czeskiego przewoźnika AWT za ponad 400 mln zł to kolejny krok do umacniania międzynarodowej pozycji drugiego największego przewoźnika towarowego w Unii Europejskiej.
Początkowo PKP Cargo zakładało zakup dziesięciu lokomotyw wielosystemowych z możliwością dokupienia dodatkowych pięciu, jednak ze względu na elektryfikację przejścia granicznego z Niemcami w Węglińcu podjęto decyzję o zakupie 15 lokomotyw z opcją rozszerzenia o kolejne pięć.
– Rozwijamy działalność zagraniczną i dlatego inwestujemy w nowy tabor. Jeszcze niedawno myśleliśmy o dziesięciu sztukach, a dzisiaj ogłaszamy przetarg na 15 lokomotyw wielosystemowych z możliwością dokupienia kolejnych pięciu. To wzmocni potencjał PKP Cargo w zakresie oubsługi połączeń za granicą – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
Pierwsze dwie z nowych maszyn z dopuszczeniem na obszar Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Niemiec i Austrii pojawią się w parku taborowym PKP CARGO w sierpniu 2016 roku, a ostatnia – w marcu rok później. Przetarg obejmuje pełne utrzymanie lokomotyw do czasu pierwszej naprawy rewizyjnej (poziom P4) oraz jej wykonanie. Naprawę rewizyjną przeprowadza się po 8 latach lub przejechaniu przez lokomotywę 1,2 mln km. Ewentualna decyzja o zakupie kolejnych lokomotyw może zostać podjęta na podstawie analizy zapotrzebowania na tego typu tabor. PKP Cargo będzie wymagać od dostawcy doświadczenia w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych oraz homologacji w przynajmniej jednym z krajów, w których nowe lokomotywy mają być eksploatowane. Pozwoli to zapewnić najwyższą jakość realizacji kontraktu. W umowie zostaną zastosowane mechanizmy chroniące polskiego przewoźnika przed ewentualnymi przestojami lokomotyw, m.in. wskaźniki gotowości technicznej i niezawodności. Niewywiązanie się z nich będzie się wiązać z karami umownymi na rzecz PKP Cargo, które pozwolą pokryć koszty taboru zastępczego. Dotychczas spółka posiadała tylko jedną własną lokomotywę wielosystemową, a resztę użytkowało na zasadzie dzierżawy (leasing operacyjny). Takie rozwiązanie umożliwiało szybkie i elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki przewozowe oraz pozwoliło na zdobycie certyfikatów bezpieczeństwa za granicą. Dzięki pozyskanym certyfikatom może samodzielnie prowadzić przewozy w dziewięciu krajach Unii Europejskiej. Obecnie PKP Cargo ma ustabilizowany poziom wykorzystania lokomotyw wielosystemowych. W takich warunkach zakup jest najkorzystniejszą opcją.
W 13 europejskich krajach
Po finalizacji zakupu spółki Advanced World Transport (AWT) PKP CARGO zyska dostęp do 13 rynków Europy. Do dotychczas obsługiwanych krajów: Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Holandii, Węgiel i Litwy dołączą: Słowenia, Chorwacja, Bułgaria i Rumunia. Oprócz lokomotyw wielosystemowych, PKP CARGO wykorzystuje inne typy lokomotyw do obsługi połączeń za granicą. Na terenie Niemiec, Czech, Słowacji i Litwy wykorzystywane są lokomotywy spalinowe, a na terytorium Czech i Słowacji PKP Cargo wjeżdża elektrycznymi lokomotywami jednosystemowymi. Wejście przewoźnika na rynek zagraniczny wymaga uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa od krajowego regulatora. Związana z tym procedura jest podobna we wszystkich krajach Unii Europejskiej, ale każdy przypadek jest traktowany indywidualnie. Jednym z warunków otrzymania certyfikatu jest posiadanie lokomotyw dopuszczonych do eksploatacji w danym kraju. Spółka uzyskała takie dopuszczenie m.in. w Czechach i na Słowacji dla elektrycznych lokomotyw serii ET22, ET41 oraz spalinowych ST44 i SM42. Na terenie trzech krajów: Czech, Słowacji i Niemiec, pociągi PKP Cargo są prowadzone przez polskich maszynistów. Aby móc prowadzić pociąg za granicą, maszyniści muszą zdać egzaminy językowe oraz uzyskać uprawnienia maszynisty dla danego kraju. W innych krajach firma korzysta z usług maszynistów firm zewnętrznych.
O lokomotywie wielosystemowej
Elektryczna lokomotywa wielosystemowa jest przystosowana do przejazdu pomiędzy różnymi systemami zasilania bez konieczności zatrzymania pociągu. Pozwala to na sprawną obsługę połączeń transgranicznych w krajach, gdzie występują rożne rodzaje napięć na sieci kolejowej. Dzięki temu przejazd np. pomiędzy Niemcami a Węgrami przez Polskę, Czechy i Słowację może być realizowany przy wykorzystaniu jednej lokomotywy. Lokomotywy wielosystemowe są droższe od jednosystemowych maszyn o kilkanaście procent.
(źr. PKP Cargo)