Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo przejmuje czeską spółkę AWT

PKP Cargo poinformowało o podpisaniu 30 grudnia 2014 r. umowy nabycia 80 proc. udziałów w spółce Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach, działającym w rejonie Europy Środkowej i Południowej. Wartość transakcji wynosi 103,2 mln euro (445 mln zł). Przejęcie zostanie sfinalizowane po uzyskaniu zgód organów antymonopolowych w Polsce, Czechach, Niemczech i Słowacji. Zakup AWT to pierwsza w historii tego typu akwizycja zagraniczna przeprowadzona przez podmiot z Grupy PKP. Przejęcie jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie wzmocni strategiczną pozycję PKP CARGO w Europie Środkowej i Południowej, w szczególności zwiększy potencjał obsługi korytarza transportowego północ-południe.
Sprzedającymi 80 proc. udziałów w AWT są pan Zdenek Bakala oraz należący do niego fundusz The Bakala Trust. Pozostałe 20 proc. udziałów w dalszym ciągu będzie posiadać czeska spółka Minezit SE, z którą PKP Cargo podpisało umowę szczegółowo regulującą wzajemne relacje wspólników (shareholders agreement). Dokument zawiera również harmonogram ewentualnego nabycia przez PKP  Cargo pozostałych udziałów w AWT.
- To historyczny moment dla PKP Cargo i całej Grupy PKP, a jednocześnie jedna z największych transakcji zakupu firmy zagranicznej przez spółkę z Polski w ostatnich latach. Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję w Europie Środkowej. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku, a obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów. Z punktu widzenia perspektywy rozwoju AWT w najbliższym czasie, ważna jest dla nas obecność czeskiego partnera jako udziałowca AWT – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Podpisana umowa zawiera warunki zawieszające jej wykonanie do czasu uzyskania zgód na zmianę kontroli ze strony instytucji finansujących AWT, uzyskania zgód ze strony urzędów antymonopolowych w Polsce, Czechach, Niemczech i na Słowacji oraz konwalidacji przeniesienia tytułu prawnego do jednego odcinka zbiorowego akcji wystawionego przez spółkę Advanced World Transport. Umowa będzie mogła zostać rozwiązana, jeśli wszystkie warunki zawieszające nie zostaną spełnione (lub uchylone) przed upływem uzgodnionego w niej terminu.
Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie. Krzyżują się tam główne europejskie szlaki transportowe. Silniejsza obecność PKP Cargo na tym rynku oznacza możliwość pozyskania nowych klientów i gwarantuje lepszą obsługę prowadzonych już przewozów do Czech i dalej na południe Europy. Terminal w Paskowie, który znajduje się zaledwie 25 km od granicy z Polską i 60 km od granicy ze Słowacją, doskonale uzupełnia sieć strategicznie rozlokowanych punktów przeładunkowych PKP Cargo w Polsce. Przejęcie AWT stwarza liczne synergie w zakresie eksploatacji taboru. AWT dysponuje ok. 160 lokomotywami, w tym 10 wielosystemowymi oraz 5 tysiącami wagonów. Obecnie AWT wynajmuje jedną trzecią wagonów od innych podmiotów, dlatego ogromne zasoby taborowe i zaplecze techniczne PKP Cargo pozwolą istotnie obniżyć koszty wynajmu i serwisowania taboru przez czeskiego przewoźnika.
- Będziemy mogli zastąpić wynajmowane przez AWT wagony własnymi oraz lepiej wykorzystywać lokomotywy wielosystemowe. Bardzo ważne jest także efektywniejsze wykorzystanie zaplecza technicznego PKP Cargo. Od strony operacyjnej jesteśmy już w pełni gotowi do obsługi zwiększonego ruchu wynikającego ze zwiększenia do prawie 10 proc. udziału w rynku czeskim – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
PKP Cargo sfinansuje transakcję za środków własnych. Jej wartość wyniesie 103,2 mln euro.
O AWT
Grupa AWT jest jednym z największych prywatnych kolejowych przewoźników towarowych w Europie i drugim pod względem wielkości przewoźnikiem w Czechach, z blisko 10-procentowym udziałem w rynku w 2013 roku pod względem pracy przewozowej. W 2013 roku AWT przewiozło 12 mln ton towarów, zrealizowała pracę przewozową na poziomie 1,54 mld tkm i wypracowała 282 mln euro przychodu. Spółka od pięciu lat notuje systematyczny wzrost rentowności marży EBITDA. Firma świadczy usługi na terenie Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Niemiec, Rumunii, Bułgarii, Polski oraz Chorwacji. Zatrudniając ok. 2,1 tys. pracowników, Grupa AWT obsługuje kompleksowo duże zakłady przemysłowe w Europie Środkowej i Wschodniej. Specjalizuje się w przewozach towarów ciężkich i masowych, w tym węgla, stali oraz części samochodowych. Firma zarządza taborem kolejowym, obejmującym ok. 160 lokomotyw i ponad 5 tys. wagonów (w tym ponad 65 proc. własnych) – oprócz wykonywania przewozów towarowych jest także operatorem 60 bocznic kolejowych w Czechach, posiada spółkę świadczącą usługi taborowe (serwis i wynajem wagonów), a także spółkę wyspecjalizowaną w pracach budowlanych, rekultywacji i gospodarce odpadami.

(źr. PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.