Dodaj ogłoszenie o pracy


Porównywarka frachtów drogowych RateFox – czy rynek transportowy przyjmie nowe narzędzie?

Platforma RateFox to nowopowstała porównywarka stawek frachtu drogowego (a w przyszłości również stawek frachtu morskiego i lotniczego). Projekt porównywarki  stworzyła firma Rondo Tech przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Narzędzie to ma służyć małym i średnim przedsiębiorstwom. Nabywcy usług transportu drogowego będą mogli korzystać z systemu informatycznego, który umożliwi im porównanie cen stawek przewozowych on-line.
Platforma RateFox skierowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw korzystających z usług transportu drogowego lub planujących outsourcing usług transportowych i kurierskich. Narzędzie ma służyć badaniu konkurencyjności cen usług transportowych i według jej twórców – na podstawie analizy ułatwić znalezienie stałych kontrahentów do współpracy w powiązaniu ich z benchmarkiem cenowym. - Jak wynika z naszej obserwacji, umowy na świadczenie usług transportowych bardzo często zawierane są bez posiadania jakichkolwiek punktów odniesienia względem trendów kształtujących ten rynek. Strony nie posiadają dostatecznie funkcjonalnych narzędzi pozwalających na zbadanie cen rynkowych, obowiązujących na danych trasach i dla danego rodzaju przesyłek. W konsekwencji powoduje to straty finansowe lub zawyżone koszty operacyjne zarówno po stronie nadawców, jak i odbiorców usług – mówi współpomysłodawca projektu Dominik Wiktorowski.
Platforma oferuje 4 kluczowe moduły. Pierwszy z nich, odpowiedzialny za agregację i przetwarzanie danych, zapewnia stały dostęp bazy z informacjami o cenach usług transportowych, dzięki czemu użytkownik zyskuje przekrój cen według kategorii: niskie, średnie, wysokie na danej trasie. Drugi system, pełniący rolę benchmarkingu, umożliwia porównanie kosztów różnych typów wysyłek w odniesieniu do anonimowych danych oraz rozszerzenie ich specyfikacji, zapewniając w ten sposób bardziej precyzyjną identyfikację benchmarku. Dostępny jest także moduł pozwalający zamieszczać zapytania ofertowe dotyczące zapotrzebowania na usługi transportowe, zbierać nadsyłane oferty, zestawiać zaproponowane ceny z danymi benchmarkowymi i weryfikować ceny ofert w drodze negocjacji z oferentami. I czwarty, który na podstawie badania sytuacji rynku i prezentacji fluktuacji cen w zadanych okresach, umożliwia firmie wygenerowanie raportu przydatnego przy tworzeniu własnych strategii. - Podstawową i fundamentalną korzyścią wynikającą z wdrożenia systemu RateFox do planowania procesów logistycznych firmy jest obniżenie kosztów związanych z usługami transportowymi. Znajomość cen rynkowych daje użytkownikom możliwość negocjacji z firmami, które do tej pory mogły korzystać z niejasnej sytuacji i zawyżać opłaty. Dla przedsiębiorstw oferujących swoje usługi, projekt stanowi pomoc w strategicznym zarządzaniu własną działalnością, w tym zestawienie swoich kosztów i marż z cenami rynkowymi, co w konsekwencji prowadzi do optymalizacji biznesu – dodaje Grzegorz Gwiazdowski, właściciel oraz współpomysłodawca projektu. Serwis funkcjonuje w strefie odbiorcy on-line, jako Software as a Service i dostęp do systemu wymaga jedynie urządzenia z dostępem do Internetu oraz przeglądarki.
Giełdy ładunków czy RatFox
Twórcy RateFox twierdzą, że porównywarka umożliwi użytkownikom „negocjacje z firmami, które do tej pory mogły korzystać z niejasnej sytuacji i zawyżać ceny” – nie wiem jeszcze jak dokładnie narzędzie działa, ale na rynku transportowym problemem nie jest zawyżanie stawek frachtu drogowego (w dobie tak silnej konkurencji i walki cenowej jest po prostu niemożliwe), a ich zaniżanie i niska jakość usług. Dzisiaj porównanie cen nie jest problemem, renomowane giełdy ładunków funkcjonujące na rynku, albo brokerskie portale usług kurierskich dają taką możliwość w szerokim zakresie, a przy tym generują raporty, barometry rynku transportowego i umożliwiają sprawdzenie wiarygodności firm transportowych. Poza tym, rynek transportowy jest bardzo podatny na każde wahania gospodarcze i o kosztach działalności transportowej decyduje bardzo wiele czynników. Nie ma też „cen obowiązujących” na danych trasach – jak mówią twórcy projektu, są tylko i wyłącznie ceny rynkowe, które są kalkulowane indywidualnie, a ich główną wypadkową jest cena paliwa i koszty pracy kierowców oraz rodzaj ładunku. Wydaję się, że narzędzie to będzie służyć raczej firmom, które pierwszy raz wchodzą na rynek transportowy i nie mając żadnego doświadczenia w sposób szybki będą mogły zorientować się jakie w danym czasie uwidaczniają się trendy kosztowo – cenowe na rynku usług transportowych, albo dla przewozów okazyjnych.
(BT)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.