Zarząd PKP Cargo podjął decyzję o wprowadzeniu lean management we wszystkich warsztatach napraw taboru należących do Grupy. Przyśpieszy to produkcję i podniesie standard pracy, a firma zaoszczędzi kilka milionów złotych miesięcznie na zmniejszeniu liczby napraw wykonywanych w warsztatach zewnętrznych.
Przeprowadzony w pierwszej połowie 2014 roku, w czterech lokalizacjach Grupy PKP Cargo, projekt pilotażowy podnoszenia zarządzania efektywnością utrzymania taboru poprzez lean management przyniósł pozytywne efekty. Wdrożeniem systemu zajmuje się specjalna, nowo utworzona komórka organizacyjna. Zespół ten od czerwca do września przeprowadził już 22 warsztaty projektowe w 20 lokalizacjach PKP Cargo i PKP Cargotabor, spółki bezpośrednio odpowiedzialnej za utrzymanie taboru. Program jest wdrażany na zasadzie podejmowania nowych inicjatyw – pracownicy zostają zobowiązani do wykonywania konkretnych czynności, które poprawiają wydajność całego procesu. Dotychczas w ramach projektu utworzono listę ponad 800 takich inicjatyw, z których 75 proc. zostało już wdrożonych. Kluczowy dla powodzenia całego projektu jest aktywny udział pracowników, dlatego kładzie się na niego szczególny nacisk. Po zakończeniu warsztatów projektowych zespół odpowiedzialny za wdrożenie lean management nadal koordynuje proces zarządzania zmianą. Na bieżąco monitorowana jest realizacja zadań oraz efekty wprowadzonych zmian. W efekcie od lipca do października 2014 roku Grupa PKP Cargo osiągnęła poprawę wydajności napraw bieżących wagonów o ponad 10 proc. oraz poprawę wydajności napraw okresowych wagonów o ponad 5 proc. w porównaniu do lipca 2014 roku. Dzięki temu zredukowano wartość zrealizowanych napraw w warsztatach zewnętrznych o prawie 15 mln złotych.
W ramach realizacji projektu w PKP Cargo wdrażane są m.in.: planowanie dobowe, zarządzanie na podstawie listy zadań oraz tablice prezentujące poziom wykonania planu. Firma wprowadza również tzw. visual management. Metoda ta polega na rozwieszaniu w warsztatach zdjęć przedstawiających najczęściej popełniane błędy. Celem jest unikanie tych błędów w przyszłości oraz zwrócenie uwagi na porządek w halach napraw. Jak pokazują badania, stosowanie tych rozwiązań może znacząco zwiększyć wydajność pracy.
Grupa PKP Cargo posiada łączenie ponad 1,2 tysiąca czynnych lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów. W 2013 roku Grupa wydała na utrzymanie taboru ponad 450 mln złotych. Serwis taboru obejmował naprawy okresowe oraz pozostałe naprawy lokomotyw i wagonów. W związku z dużą skalą działalności przewoźnika, nawet niewielka poprawa wydajności przekłada się na istotne oszczędności dla firmy. Duża część napraw taboru jest wykonywana przez zakłady należące do firmy, w tym PKP Cargotabor, jedną z największych spółek taborowych na świecie. Firma ta zatrudnia ponad trzy tysiące osób i specjalizuje się w naprawie wagonów, lokomotyw, zestawów kołowych oraz w ogólnym serwisie taboru.
(red/ źr. PKP Cargo)