Ponad połowa studentów i absolwentów (55 proc.) oraz 46 proc. specjalistów rezygnuje z zakupu produktów lub usług niedoszłego pracodawcy w wyniku negatywnych wrażeń wyniesionych z procesu rekrutacji - wynika z 2. edycji badania Candidate Experience przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Jednakże 45 proc. studentów, którzy mają już za sobą doświadczenie rekrutacyjne uważa, że firmy dbają o relacje z kandydatami (45 proc.).
Z badania przeprowadzanego przez Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji wynika, że spora grupa kandydatów swoje doświadczenia z rynku pracy przekłada na decyzje zakupowe. Co warto podkreślić, częściej negatywne wrażenia wyniesione z procesu rekrutacji mają przełożenie na zakup danego produktu wśród debiutujących na rynku pracy. Taką deklarację złożyło aż 55 proc. studentów i absolwentów, podczas gdy wśród specjalistów mamy do czynienia z wynikiem o 9 p.p. niższym. Dla pracodawców może oznaczać jedno – w przyszłości coraz więcej osób, wówczas już specjalistów, będzie wiązało swoje doświadczenia z rekrutacji z decyzjami zakupowymi.
- Studenci i świeżo upieczeni absolwenci to kandydaci o nowym podejściu do rynku pracy. Młodzi pracownicy mają inne oczekiwania i potrzeby. Informacje o świecie czerpią głównie z Internetu, błyskawicznie wyszukując potrzebne informacje na swoich smartfonach. Inaczej szukają informacji o pracodawcy, inaczej też wymieniają się swoimi doświadczeniami. Niezadowolony kandydat, który ofertę znalazł w sieci, w sieci też opowie o swoich doświadczeniach, zachęcając lub zniechęcając do danego pracodawcy – komentuje Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions, inicjatora Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Z drugiej strony, jak pokazują wyniki badania Candidate Experience 45 proc. studentów, czyli więcej niż specjalistów (29 proc.) uważa, że firmy dbają o wrażenia wyniesione z procesów rekrutacyjnych. Wynika to z tego, że część firm posiada dedykowane studentom programy w zakresie employer brandingu, rekrutacji i stażów oraz platformy rekrutacyjne. - Wyniki 2. edycji badania Candidate Experience, potwierdzają, że pokolenie Y, wchodząc na rynek pracy może mieć wpływ na jego przeobrażenie. Z naszych obserwacji wynika, że coraz więcej firm dostrzega potrzebę dbania o relację z nowym typem kandydata, który za chwilę stanie się ważną siłą na rynku pracy – podsumowuje Marcin Sieńczyk z eRecruitment Solutions.
O badaniu - 2. edycja badania Candidate Experience składała się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat przyjaznej rekrutacji zostały zebrane podczas badania „Specjaliści na rynku pracy”, przez portal Pracuj.pl. Badanie zrealizowano w październiku 2014. Ankietę wypełniło łącznie 3415 osób. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruitment Solutions, wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Ankietę wypełniło łącznie 640 osób.
(źr. Koalicja na rzecz Przyjaznej Rekrutacji)