Dodaj ogłoszenie o pracy


Po wrześniowym wzroście znowu spadek w przewozach kolejowych

Po wrześniowym wzroście na poziomie 2,26 proc. w porównaniu do września 2013 r, październik przyniósł kolejny spadek w przewozach towarowych koleją w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku – wynika ze statystyk opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

Patrząc na cały rok, nie zapowiada się on zbyt optymistycznie na rynku przewozów kolejowych w Polsce. Tendencja wzrostowa w I kwartale tego roku, niestety nie została utrzymana w kolejnych miesiącach. Co prawda we wrześniu nastąpiło odbicie, ale październik znowu przyniósł spadek, pomimo że przewieziono rekordowo wysoką masę ładunków w porównaniu do pozostałych miesięcy tego roku. Pod względem ilości przewiezionych koleją towarów – wagonami przetransportowano prawie 21,8 mln ton ładunków. Jednak w porównaniu do 2013 roku wartość ta jest niższa o ponad 3 proc., a wykonana praca przewozowa zmniejszyła się o 6,2 proc. Po dziesięciu miesiącach nadal liderem rynku pozostaje Grupa PKP Cargo z udziałem w rynku na poziomie 47,75 proc. pod względem przewiezionej masy oraz 56,62 proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej. Po dziesięciu miesiącach 2014 roku dalej plasują się pod względem przewiezionej masy: DB Schenker Rail Polska z udziałem 18,54 proc., PKP LHS na poziomie 4,63 proc., Lotos Kolej z 4,65 proc. udziałem w rynku, CTL Logistics na poziomie 3,08 proc. oraz Freightliner PL z 3,03 proc. udziałem w rynku.

(źr. Urząd Transportu Kolejowego)

Pod względem pracy przewozowej wiceliderem rynku po PKP Cargo, jest spółka Lotos Kolej z udziałem 8,90 proc., na trzecim miejscu uplasował się PKP LHS 6,96 proc., na kolejnym DB Schenker Rail Polska z udziałem 5,22 proc. oraz CTL Logistics z udziałem 4,81 proc.

(źr. Urząd Transportu Kolejowego)

Po 10 miesiącach 2014 r. według wykazu UTK, kolejowe przewozy towarowe w Polsce realizuje 66 przewoźników.

Pełny raport UTK  do wglądu na stronie.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.