W pierwszej połowie 2014 roku PKP CARGO podpisało ponad 20 kontraktów na przewozy w segmencie automotive, w tym nowe umowy handlowe na transport samochodów marki Skoda i VW. Pojazdy Skody są transportowane z Czech do Polski, a VW z Polski do Niemiec i w odwrotnym kierunku – chwali się polski przewoźnik kolejowy.
W drugiej połowie roku PKP CARGO uzyskało kontrakt na przewozy samochodów marki Skoda. Są one realizowane wspólnie z CD Cargo, czeskim narodowym przewoźnikiem kolejowym. Pojazdy są transportowane z północnej części Czech do terminala w Swarzędzu niedaleko Poznania. Co tydzień do obsługi zlecenia uruchamiane są dwa-trzy pociągi. Kilka miesięcy wcześniej polski przewoźnik zdobył razem z francuskim operatorem logistycznym STVA kontrakt na transport samochodów VW z Poznania do terminala w północno-zachodnich Niemczech i w odwrotnym kierunku. Partnerem kolejowym PKP CARGO w tych przewozach jest niemiecki przewoźnik z Grupy Captrain. Część przewozów z segmentu automotive, w tym nowo pozyskane transporty marek koreańskich, jest realizowana w kontenerach, a więc w systemie transportu intermodalnego. Ten rodzaj transportu stanowi dla PKP CARGO jeden z kluczowych segmentów. Chociaż główną częścią biznesu polskiego przewoźnika nadal jest transport węgla, kruszyw i materiałów budowlanych, to konsekwentnie inwestuje w rozwój kompetencji związanych z transportem intermodalnym. Ostatnio spółka kupiła 330 uniwersalnych wagonów do przewozów kontenerów oraz ogłosiła, że niebawem ruszy przetarg na zakup dziesięciu lokomotyw wielosystemowych do obsługi połączeń za granicą.
– Przewozy intermodalne są bardzo ważne dla PKP CARGO. Chcemy utrzymać pozycję lidera w tym segmencie rynku, ponieważ przewidujemy jego dynamiczny wzrost w kolejnych latach, szczególnie po zakończeniu remontów i modernizacji linii kolejowych w Polsce. Już dzisiaj wykorzystujemy nasze przewagi i szukamy możliwości stałej współpracy z doświadczonymi partnerami – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych. – Jako lider inwestujemy też w park taborowy oraz terminale przeładunkowe. Oceniamy, że rynek intermodalny będzie nadal dynamicznie się rozwijał wraz z rozszerzaniem oferty przewozowej o nowe produkty – dodaje Jacek Neska.
PKP CARGO ma największy udział w segmencie przewozów intermodalnych w Polsce z około 60-procentowym udziałem w rynku. Firma zakupiła niedawno wagony przystosowane do przewozu kontenerów wykorzystywanych w transporcie morskim. Kontrakt jest wart ponad 117 mln zł. Część z nowych platform jest już wykorzystywana do obsługi klientów spółki. Łącznie możliwości składowania terminali tego polskiego przewoźnika wynoszą ok. 11 500 TEU, a maksymalna techniczna zdolność przeładunkowa to blisko 890 tys. TEU rocznie. Od 2004 roku średnioroczny wzrost wielkości pracy przewozowej kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce wynosił prawie 15,5 proc. i z wyjątkiem Litwy był najwyższy spośród państw regionu. Dynamiczny rozwój segmentu intermodalnego w Polsce przekłada się na rozwój rynku kolejowych przewozów intermodalnych – pod względem udziału w ogólnym kolejowym transporcie towarowym urósł z ok. 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w 2012 roku.
(źr. PKP CARGO)