Małe i średnie przedsiębiorstwa w Europie nie wykorzystują w pełni swoich możliwości eksportowych - wynika z badania European SME Exporting Insights zleconego przez UPS. W badaniu wzięło udział 8144 właścicieli lub dyrektorów małych i średnich firm z siedmiu krajów. Były to firmy z dużych europejskich rynków tj. Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Holandia, Francja, Polska i Belgia. W ich gronie znalazły się przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej, medycznej, technologicznej, przemysłowej i handlu detalicznego. Badanie miało na celu sprawdzenie szans rozwoju eksportu oraz zidentyfikowanie kluczowych barier i obaw, z którymi zmagają się MŚP, sprzedając towary za granicą.
Znaczna część towarów wysyłanych przez MŚP trafia do klientów na rynku krajowym oraz do innych krajów UE. Wyniki badania sugerują, że przedsiębiorstwa te potrzebują wsparcia w ekspansji na rynki położone dalej. Obawy o utratę lub uszkodzenie towaru oraz brak informacji dotyczących regulacji i procedur eksportowych ograniczają chęć MŚP do rozwoju działalności eksportowej. Według badania Włochy, Niemcy i Francja mają najwięcej małych i średnich przedsiębiorstw, które prowadzą działalność eksportową. Małe i średnie firmy z Belgii, Wielkiej Brytanii i Holandii są najbardziej zaawansowanymi eksporterami na rynki pozaunijne, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą wysyłać więcej towarów poza UE w porównaniu do innych badanych krajów.
Obawy przed eksportemOd 51 proc. do 81 proc małych i średnich przedsiębiorstw przewiduje, że ich działalność eksportowa pozostanie niezmienna w ciągu następnych 12 miesięcy. MŚP z Wielkiej Brytanii i Niemiec są bardziej optymistyczne, niż przedsiębiorstwa z innych krajów – ponad 40 proc. obecnych eksporterów oczekuje, że zwiększy eksport w ciągu roku. Aspirujący eksporterzy podchodzą z rezerwą do wysyłania towarów za granicę; większość firm – z wyjątkiem Polski i Włoch, gdzie widać nieco optymizmu – deklaruje, że jest mało prawdopodobne albo zupełnie nieprawdopodobne, że zaczną eksportować w bliskiej przyszłości.
Choć z badania wynika, że w Wielkiej Brytanii i Niemczech eksport jest postrzegany jako „logiczny następny etap” rozwoju, potencjalne zagrożenia budzą duże obawy. Małe i średnie firmy na wszystkich rynkach twierdzą, że ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów jest ważną barierą dla eksportu do krajów UE. Co więcej, regulacje eksportowe, procedury, uciążliwe wymagania administracyjne i koszty zostały uznane za najważniejsze przeszkody w eksporcie do Stanów Zjednoczonych. Na wszystkich siedmiu rynkach mikroprzedsiębiorstwa najbardziej obawiają się ryzyka związanego z eksportem, co sugeruje, że potrzebują większego wsparcia w porównaniu z małymi i średnimi firmami. Wielu eksporterów ma ograniczoną wiedzę o TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership –Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie Handlu i Inwestycji) – porozumieniu handlowym negocjowanym przez UE i Stany Zjednoczone, które może znieść bariery taryfowe i ograniczyć formalności celne – oraz o tym, jak może ono pomóc im w wejściu na rynek amerykański. Wiedza o tym porozumieniu jest niska na wszystkich badanych rynkach – średnio 21 proc. Największą świadomością wykazują się eksporterzy niemieccy (47 proc.), ale respondenci twierdzili, że nie są pewni, jaki wpływ na ich działalność może wywrzeć TTIP.
O European SME Exporting Insights
Badanie objęło zasięgiem 8.144 właścicieli lub dyrektorów małych i średnich firm, w tym dyrektorów zarządzających, handlowych, biznesowych i sprzedażowych. Zostało przeprowadzone od 1 do 10 listopada 2013 r. oraz od 7 do 9 maja 2014 r., w Belgii (613), Francji (1.265), Niemczech (2.281), Włoszech (613), Holandii (604), Polsce (400) i Wielkiej Brytanii (2368). Próbka na potrzeby badania została przygotowana przez Dun and Bradstreet. W badaniu wzięły udział firmy z branży motoryzacyjnej (666), zdrowotnej (1.690), technologicznej (1.009), przemysłowej (1.949) i detalicznej (2.830). Badania jakościowe miały formę ośmiu warsztatów, czterech w Niemczech i czterech w Wielkiej Brytanii. Ich celem było bliższe zbadanie barier eksportowych, doświadczeń związanych z eksportem oraz pomocy, jakiej małe i średnie przedsiębiorstwa oczekują w tym zakresie. Mikroprzedsiębiorstwa zdefiniowano jako firmy, które zatrudniają mniej niż 10 osób przy rocznych obrotach i (lub) całkowitym bilansie rocznym nieprzekraczającym 2 mln euro. Małe przedsiębiorstwa zdefiniowano jako firmy, które zatrudniają mniej niż 50 osób przy rocznych obrotach i (lub) całkowitym bilansie rocznym nieprzekraczającym 10 mln euro. Średnie przedsiębiorstwa zdefiniowano jako firmy, które zatrudniają mniej niż 250 osób przy rocznych obrotach nieprzekraczających 50 mln euro lub całkowitym bilansie rocznym nieprzekraczającym 43 mln euro.
(źr. UPS)