W ubiegłym tygodniu PKP Cargo poinformowało o planach przejęcia 100 proc udziałów spółki CTL Logistics. Jeszcze informacja dobrze nie okrzepła, a już przewoźnik zapowiada kolejną akwizycję na polskim rynku. Tym razem chodzi o prawie 50 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans, należącej w całości do KGHM Polska Miedź SA., które PKP Cargo planuje zakupić w pierwszej połowie 2015 r.
Pol-Miedź Trans posiada ok. 2,5 proc. udziału w rynku przewozów w Polsce, stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową. Współpraca PKP Cargo i KGHM Polska Miedź to element realizacji strategii przewoźnika zakładającej aktywną rolę w konsolidacji polskiego rynku przewozów towarowych, na którym działa ok. 60 graczy. Prace związane z wejściem kapitałowym PKP Cargo do spółki PMT ruszyły we wrześniu. Toczą się równolegle z procesem wydzielania ze spółki Pol-Miedź Trans działalności niezwiązanych z transportem kolejowym. Zakończenie procesu podziału PMT jest planowane na pierwsze półrocze 2015 roku. PKP Cargo zamierza objąć do 50 proc. udziałów w spółce PMT, a KGHM pozostanie jej większościowym udziałowcem.
– Zgodnie z zapowiedziami PKP CARGO będzie aktywnym graczem na polu konsolidacji rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Realizowana transakcja to kolejny, ważny projekt, nad którym pracujemy. Nasze zaplecze taborowe, możliwości finansowe oraz know-how logistyczne sprawiają, że w przypadku dość powszechnego w Polsce modelu przewoźników należących do dużych grup przemysłowych, możemy być cennym partnerem i źródłem wielu efektów synergii dla koncernów takich jak KGHM Polska Miedź – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Dzięki zaangażowaniu w PMT polski przewoźnik uzyska kolejne źródło stałych przychodów, dodatkowe kontakty handlowe, a także zwiększy skalę działalności. – Przeanalizowaliśmy wiele wariantów rozwoju części kolejowej spółki. Pracujemy nad optymalnym rozwiązaniem, jakim jest pozyskanie dla tego obszaru branżowego inwestora strategicznego. Musimy przeprowadzić kolejne, znaczące inwestycje w tabor i chcemy wzmocnić naszą pozycję na rynku krajowych przewozów towarowych. PKP CARGO daje taką szansę, dlatego zdecydowaliśmy się na rozważenie partnerstwa z tą spółką – mówi Mirosław Krutin, prezes Pol-Miedź Trans.
Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z wdrażanego rozwiązania to przede wszystkim dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i szerokiej palety usług logistycznych w transporcie kolejowym. Pozwoli to również KGHM na skoncentrowanie się na procesach inwestycyjnych w zakresie działalności podstawowej, a jednocześnie na pozyskanie wiarygodnego partnera w obszarze towarowych przewozów kolejowych. Współpraca z KGHM w zakresie kolejowych przewozów towarowych jest kolejnym elementem realizacji strategii PKP Cargo.
Pol-Miedź Trans Sp. z o.o. z siedzibą w Lubinie jest polskim przedsiębiorstwem transportowym założonym w 1997 roku. Spółka prowadzi działalność w zakresie transportu samochodowego i kolejowego, handlu produktami naftowymi oraz remontów pojazdów kołowych, szynowych, maszyn i urządzeń, a także działa na rynku spedytorskim. Należy do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A. Według danych za 2013 rok, udział PMT w polskim rynku kolejowym wg przewiezionej masy towarów wynosił 2,4 proc, a według wykonanej pracy przewozowej 2,1 proc.
Warto przypomnieć, że ostatnio polski przewoźnik podpisał list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia stu procent udziałów CTL Logistics – perspektywicznej spółki posiadającej stabilny udział w polskim i niemieckim rynku kolejowych przewozów towarowych. W tym samym czasie poinformował w komunikacie do inwestorów o porozumieniu w sprawie potencjalnego nabycia jednego z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w Europie – czeskiego AWT, posiadającego ok. 8-procentowy udział w czeskim rynku.
(źr. PKP Cargo SA)