31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
Ze względu na rosnące natężenie ruchu wokół portów oraz wzrost znaczenia transportu intermodalnego inwestycje te mają na celu usprawnić dostęp drogowy i kolejowy do portu mają dla jego sprawnego funkcjonowania znaczenie kluczowe. Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., wspierany funduszami unijnymi, od kilku lat realizuje inwestycje mające zasadniczy wpływ na dostęp, zarówno drogowy, jak i kolejowy do portu wschodniego.
Inwestycje te pozwolą m.in. rozwiązać problem wąskich gardeł w przewozach kolejowych do/z gdyńskiego portu.
Inwestycja pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia” polega na przebudowie istniejącego terminalu kolejowego w rejonie funkcjonowania BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, w celu obsługi pełnych składów intermodalnych. Prace budowlane realizowane będą w latach 2014-2015. Inwestycja ta przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego i w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym.
Przebudowa istniejącego intermodalnego terminalu kolejowego w rejonie Nabrzeża Helskiego I polegać będzie na zwiększeniu długości użytkowej torów do minimum 650 m, przebudowie toru podsuwnicowego do długości co najmniej 660 m, przebudowie układu drogowego, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej oraz przebudowie istniejącego układu kolejowo-drogowego przed magazynem nr 25. Działania te spowodują uporządkowanie układu torowego i zwiększenie efektywności pracy terminalu poprzez umożliwienie przyjmowania dłuższych składów pociągów oraz większych jednostek skonteneryzowanych. Nastąpi również ograniczenie jazd manewrowych pociągów z lokomotywami spalinowymi, oraz – z uwagi na intermodalny charakter terminalu – zmniejszenie ruchu ciężkich pojazdów samochodowych (zwiększenie ilości kontenerów przewożonych transportem kolejowym, a także możliwość przewozu naczep koleją). Inną korzyścią osiągniętą w wyniku realizacji projektu będzie ochrona środowiska dzięki ograniczeniu hałasu generowanego przez pojazdy samochodowe oraz składy towarowe przetaczane po istniejącym układzie torowym. Jednocześnie teren terminalu zostanie wyposażony w szczelne, betonowe nawierzchnie, z ujęciem w system kanalizacji wód opadowych, wyposażony w urządzenia oczyszczające, eliminujące możliwość zanieczyszczenia gruntu, wód podziemnych i wód powierzchniowych. Projekt będzie gotowy do funkcjonowania bezpośrednio po zakończeniu inwestycji.
Ponadto ZMPG-a S.A. podjął działania w celu pozyskania dofinansowania unijnego dla kolejnej inwestycji „kolejowej” w tym obszarze portu – na liście projektów indywidualnych okresu budżetowego 2014-2020 został wstępnie umieszczony projekt pn. „Przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia”.
za info ZMPG
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce